חדשות    

לידר: גידול חד בייצוא שירותי היי טק – קפיצה של 29% לעומת הרבעון הקו

יונתן כץ

 

מעודכן ל-05/2021

לאחר ביטול רוב מגבלות הקורונה, הרכישות בכרטיסי האשראי עלו במרץ ב- 9.3%           בחודשים פברואר-מרץ חלה עלייה מצטברת של 10.2% במכירות ברשתות השיווק

המשק מבריא: הכלכלן הראשי של לידר שוק הון, יונתן כץ מפרסם היום את סקירתו שממנה ניתן ללמוד על הצמיחה הכלכלית בישראל ברבעון הראשון של 2021: כץ מציין כי ייצוא שירותי היי טק רשם עלייה של 29% בחישוב שנתי לעומת הרמה ברבעון ד' 20, ועלייה של 15.5% לעומת הרמה בממוצע של 2020. לדבריו: "מדובר בקטר חשוב לפעילות הכלכלית הכולל שירותי תוכנה, IT, סייבר, ומו"פ, וכו', והיום מהווה יותר מ- 10% מסך התוצר. התרחבות מהירה ביצוא שירותי היי טק מקזזת (לפחות באופן חלקי) את הגידול בגירעון הסחר ותומכת בהמשך לחץ לייסוף בשקל.

 התרחבות בפעילות

על רקע ביטול רוב המגבלות להתמודדות עם נגיף הקורונה והרחבת הפעילות הכלכלית במשק, עלה המדד המשולב למצב המשק ב-0.5% בחודש מרץ 2021. הגידול במדד בחודש מרץ נובע מעלייה חדה בכל מרכיבי היבוא ובמספר המשרות הפנויות. בחודש פברואר חלה עלייה בפדיון בענפי המסחר ובחודש ינואר עלייה חדה בייצוא שירותים. בחישוב שנתי, המדד המשולב עלה ב- 3.5% ברבעון א' אשר מהווה אומדן  (שמרני) לקצב הצמיחה ברבעון זה.

כץ מציין בסקירתו כי הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב- 9.3% בחודש מרץ (מנוכה עונתיות) לאחר גידול של 5.2% בפברואר. בחישוב שנתי, הרכישות בכרטיסי האשראי (אשר מהוות אומדן לצריכה הפרטית) עלו ברבעון הראשון של 2021 ב- 8.2%.. אינדיקטור חיובי נוסף שמדווח בסקירה הוא הגידול במכירות ברשתות השיווק שחל בחודשים פברואר-מרץ –בהם עלו המכירות ב- 10.2% במצטבר. עלייה חדה בצריכה בחודש מרץ צפויה להתבטא בגידול נאה בהכנסות ממסים בחודש אפריל. השלכה נוספת: איתות ל"ביקוש הכבוש" במשק. העלינו את תחזית מדד אפריל ל- 0.5% (מ- 0.4%).

השבוע צפויים להתפרסם כמה נתונים חשובים: ביום שני ידווח שיעור האבטלה הרחב למחצית הראשונה של אפריל, הפרוטוקול של החלטת הריבית. שלישי יתפרסם השכר הממוצע ומספר משרות השכיר בחודש פברואר. ברביעי – סקר מגמות בסקטור העסקי (אפריל), כניסות ויציאות של תיירים (אפריל). חמישי: היקף רכישות האג"ח והמט"ח על ידי בנק ישראל בחודש אפריל. בלידר שוקי הון  מעריכים שבנק ישראל רכש פחות אג"ח ממשלתי מהקצב של החודשים האחרונים, ומניחים שבמהלך השבוע האוצר יפרסם נתוני גירעון לחודש אפריל.

הממשלה תשקיע 60 מיליון שקל בהכשרת עובדים להייטק

לידר: מצפים להרחבה מוניטרית וגלובלית