חדשות    

לידר: מצפים להרחבה מוניטרית וגלובלית

יונתן כץ כלכלן בכיר בלידר שוקי הון צילום:צביקה דור

לפי לידר שוקי הון השבוע האחרון אופיין בירידות חדות בשוקי המניות על רקע ציפייה לכניסה למיתון עם פגיעה קשה בענפים רבים, בפרט ענפי השירותים עם הטלת הסגר במרבית המדינות בעולם. הורדה נוספת של ריבית הפד, תוכניות QE רחבות היקף על ידי הפד ו ה- ECB , והכרזות של סיוע פיסקאלי במדינות רבות לא הצליחו להרגיע את השווקים.

המשקיעים חוששים מפגיעה ממושכת בכלכלה ועלייה חדה בגירעונות התקציביים. שורה של מדינות הורידו ריביות כולל אוסטרליה, ניו זילנד, קוריאה ואנגליה.

מיתון עמוק בישראל

לשכת התעסוקה צופה לפח ות 7.0-5.0 מיליון מובטלים בקרוב או 12%-13%  מכוח העבודה.  מדד מנהלי הר ש ירד ב- 8.4 נק' בפברואר ל- 3.45 . צפויה ירידה חדה במרץ.  בשלב זה נדמה שהאוצר לא בכיוון של סיוע מא סיבי לעסקים, אלא רק הלוואות בערבות המדינה.

בשבוע האחרון השקל יוסף ב-1.5% מו ל הדולר וב- 1.5% מול היורו. בנק ישראל יקדיש 15 מיליארד דולר מהיתרות להספקת נזילות בשוק המט"ח.
כנראה שהכרזה  זו על ידי בנק ישראל תרמה למגמת הייסוף. בלידר סבורים שעדיין המשך תנודתיות בשווקים תומך  בפיחות בשקל.

ירידה בחוזי השכירות
בחודשים הקרובים צפויה השפעה ממתנת חזקה עקב ירידה במחירי השכירות.בלידר צופים הוזלה של 15% במחירי הדלקים בתחילת אפריל ומדד של 1%.

עליית התשואות בארה"ב ובישראל בשבועיים האחרונים נובעת גם מחשש אמיתי לגידול חד בגירעון, ולא רק מרצון של המשקיעים להתנזל בצורה מהירה. מגמה זו מהווה גורם סיכון בהארכת המח"מ בת קופת המשבר. מסכמים בלידר.