חדשות    

לידר שוקי הון: שוק האג"ח האמריקאי טרם הגיב להאצה באינפלציה

יונתן כץ
מעודכן ל-05/2021

ההתאוששות בארה"ב נמשכת: מחירי הבתים עלו בשנה האחרונה ב-13% התרחבות מהירה בייצוא שירותי היי טק בישראל תמשיך לתמוך בשקל חזק

הכלכלן יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מפרסמים את סקירת המאקרו השבועית, על רקע הסרת מגבלות הקורונה במרבית המדינות המפותחות בעולם. מהסקירה ניתן ללמוד כי שוקי המניות היו חיוביים בשבוע האחרון בהשפעת הירידה בתחלואה ומגמת ההקלות. בארצות הברית מספר דורשי העבודה ירד וחל גידול בהזמנות של מוצרים בני קיימא.

לדברי כלכלני לידר שוקי הון, השווקים לא הושפעו משמעותית מההאצה באינפלציית PCE וגם תשואות האג"ח לא הגיבו, זאת על רקע מילות הרגעה מחברי הפד לגבי האופי הטרנזיטורי של האינפלציה. הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן הציג את התקציב המוצע שלו, אשר כולל גירעון של 7.8% תוצר ב- 2022 וגירעונות סביב 5% תוצר לשנה בעשור הקרוב עם עלייה בחוב הפדרלי מ- 100% תוצר ב- 2020 ל- 117% ב- 2031.

הנתונים המובאים בסקירה מצביעים על התאוששות בשוק האמריקאי: מחירי הבתים (Case-Shiller) עלו ב- 1.6% במרץ וב- 13% בשנה האחרונה. עם זאת, בחודש אפריל ירד  מספר הבתים החדשים שנמכרו ב- 6%, על רקע עלייה בריביות. במקביל, מספר דורשי העבודה החדשים בארצות הברית עלה ב- 406 אלף, פחות מהצפי של 450 אלף.

בישראל: ייצוא שירותי ההיי טק זינק

בחודש אפריל עלו הרכישות בכרטיסי האשראי בישראל ב- 2%, לאחר גידול של 9.8% במרץ ו- 18% מאז הסגר בחודש ינואר (מנוכה עונתיות). העלייה החדה בצריכה הפרטית נתמכת גם על ידי "הביקוש הכבוש" אשר נוצר בשל המגבלות על הצריכה בתקופת הסגרים. כלכלני לידר מציינים כי תופעה זו תומכת בלחצי אינפלציה בטווח הקצר, אך מסבירים כי מדובר באפקט זמני בעיקרו.

בסקירה מצוין כי לפי נתונים שבועיים של בנק ישראל עד ל- 25.5, בממוצע של חודש מאי הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב- 1.5%(נתונים מקוריים). אולם בשנים קודמות, חודש מאי מאופיין על ידי גידול חד יותר ברכישות בכרטיסי אשראי (לאחר השפעת החגים באפריל), כך שסביר להניח שבכול זאת הייתה ירידה קלה בצריכה הפרטית בניכוי עונתיות בחודש מאי.

ברבעון הראשון של 2021, טיפס ייצוא שירותי ההיי טק ב-28% לעומת הרבעון הקודם (במונחים שנתיים), זאת לאחר גידול של 26% ברבעון ד' (מנוכה עונתיות). כלכלני לידר מציינים כי מדובר בקטר צמיחה חשוב לפעילות הכלכלית, אשר מהווה היום כ- 10% מסך התוצר. לדבריהם, מדובר במגמת התרחבות אשר צפויה להימשך ותומכת בעודף בחשבון השוטף (ולכן גם בשקל חזק), זאת למרות הגידול בגירעון הסחר.

בסקירה מוסבר כי תחזית מדד מאי שערכו עודכנה כלפי מעלה ל- 0.5%, עקב חישוב מחדש של מחירי ההלבשה והנעלה. בחודש מאי הלמ"ס מבצעת חישוב של "הגשר" אשר משווה את מחירי פריטי הקיץ למחירים במאי אשתקד, חודש שבו מחירי ההלבשה היו נמוכים במיוחד בשל הסגר. השנה המשק נפתח ולכן השינוי העונתי (תיקון "הגשר") צפוי להיות חד במיוחד (סביב 10% לפחות במקום העונתיות הרגילה של 6%-7%). לכן, הם כותבים כי "לא נופתע אם מחירי ההלבשה וההנעלה יעלו מעבר ל- 10%", אך מוסיפים כי גם בהנחה שמחירי ההלבשה אכן יעלו בשיעור זה,  עדיין מדובר בירידה של 6.5% לעומת מאי 2019. חשוב להזכיר כי בשנים עברו, מחירי ההלבשה ירדו בקצב של 3.5%-3% לשנה.

השבוע צפויים להתפרסם כמה נתונים חשובים: שיעור האבטלה המפורט במחצית הראשונה של מאי; המכירות ברשתות השיווק (אפריל); והחלטת ריבית בנק ישראל – בלידר סבורים כי לא צפוי שינוי במדיניות המוניטארית, אך הנימה של הבנק צפויה להיות אופטימית ביותר, בשל הירידה החדה בתחלואה והפתיחה המלאה של המשק. כמו כן, ביום חמישי יפורסמו נתוני השכר הממוצע ומספר משרות השכיר (מרץ).

לידר שוקי הון: התוכנית של הממשלה חיובית, המבחן יהיה בביצוע

לידר: מצפים לצמיחה מהירה ברבעון הנוכחי