חדשות    

לידר שוקי הון: שיפור בחשבון השוטף – העודף עלה ל5.85 מיליארד דולר

יונתן כץ. צילום: צביקה דור

יונתן כץ – צילום: צביקה דור

מעודכן ל-06/2021

בחודש מאי חלה עלייה באבטלה עקב האירועים האלימים במדינה, מצפים לירידה ביולי – עם השינוי במדיניות החל"ת

הכלכלן הראשי של לידר שוק הון, יונתן כץ מפרסם היום את סקירתו שממנה ניתן ללמוד על התקדמות בחשבון השוטף, עם החזרה לשגרה, למרות עליית מחירי הסחורות.

ברבעון א' העודף בחשבון השוטף עלה ל-5.85 מיליארד דולר, מ- 5.5 מיליארד ברבעון הקודם ומ-4.3 מיליארד לפני שנה (נתונים בניכוי עונתיות). הגידול בגירעון הסחר ב-0.7 מיליארד דולר קוזז על ידי גידול דומה בעודף בחשבון השירותים. בנוסף, חל גידול של 0.4 מיליארד העברות הון (העברות חד צדדיות).

אמנם, רבים ציפו לצמצום בעודף בחשבון השוטף השנה, על רקע עליות במחירי הסחורות (ובמחירי הנפט בפרט) ועלייה חדה ביבוא עם פתיחת המשק, אך הגורמים הללו קוזזו על ידי גידול מהיר בייצוא שירותי היי טק. מעבר לשיפור בעודף בחשבון השוטף, ההשקעות הריאליות נטו עלו ל- 6.3 מיליארד דולר ברבעון א' מ- 2.2 מיליארד ברבעון הקודם. מדובר בגורמי מאקרו בסיסיים מאד חיוביים אשר תומכים בהמשך לחץ לייסוף בשקל.

זינוק בביקוש לדירות

במחצית השנייה של מאי עלה שיעור האבטלה הרחב ל- 9.9%, מ- 9.6% במחצית הראשונה של מאי. זאת ככל הנראה על רקע ההסלמה באלימות בתקופה זו. החל מחודש יולי צפויה ירידה חדה באבטלה, עם ביטול כמעט מלא של חוק החל"ת.

המכירות של דירות חדשות עלו באפריל ב-11% ועלו ב- 35% שנה אחורה, זאת על רקע ריביות נמוכות, ירידה בשיעור המס על משקיעים ואפקט העושר על ידי העליות החדות בשווקים הפיננסיים. מסתמנת גם עלייה במחירי הדיור ואנו צופים גם לעלייה במחירי השכירות במדד (2% בסעיף הדיור הראשי שנה קדימה), אם כי עלייה במשקל של רוכשי דירות שניות (משקיעים) מגדילה את מלאי הדירות לשכירות.

לידר: מספר המועסקים נמוך משמעותית לעומת טרום הקורונה

לידר שוקי הון: שוק האג"ח האמריקאי טרם הגיב להאצה באינפלציה