עו"ד שוב: "למדינה אין מדיניות בנוגע לקרקעות המנוהלות על ידה"
חדשות    

עו"ד שוב: "למדינה אין מדיניות בנוגע לקרקעות המנוהלות על ידה"

דברי עו"ד שוב בכנס בנושא רשות מקרקעי ישראל: "גופי תכנון חדשים לא יספקו את הסחורה – אין סיבה להמציא את הגלגל מחדש. צריך לחזק ולתגבר את הוועדות הקיימות, ולדאוג שהן יעמדו ביעדי הביצוע הנדרשים"

"למדינה אין מדיניות בנוגע לקרקעות המנוהלות על ידה. מאז בג"צ הקשת המזרחית, שבעקבותיו בוטלו החלטות 717,727 ו-737, החלטות שבהם נתנו תמריץ לקיבוצים ומושבים לשחרר קרקעות, אין תמריץ לגופים המחזיקים בחוזי חכירה לקדם תכנון, אלא ההיפך. למדינה יש שטחים רבים שיכלו כבר מזמן לתת פתרון הולם למצוקת הדיור בישראל, אולם המדינה צריכה לקבל החלטה, כך גם הדבר לגבי השטחים המוחזקים מקום המדינה על ידי מחזיקים שונים שיושבו שם על ידי המדינה", כך אמר עו"ד צבי שוב, מייסד משרד עוה"ד צבי שוב, בכנס מיוחד שערך המשרד בנושא "עסקאות במקרקעי ישראל – משלב התכנון ועד שלב הביצוע".

עו"ד שוב אמר עוד כי "אין שום סיבה להקים ועדות שונות ומשונות ולהמציא את הגלגל מחדש. פשוט צריך לחזק ולתגבר את הוועדות הקיימות, ולדאוג שהן יעמדו ביעדי הביצוע הנדרשים. גופי תכנון חדשים לא יספקו את הסחורה".

בין המרצים שנשאו דברים בכנס: עו"ד צבי שוב, ממשרד עוה"ד צבי שוב, שמאי המקרקעין ארז כהן ממשרד ברק פרידמן כהן ושות', עו"ד ורוח אמיל בן עטר, ממשרד נמדר בן עטר בנדל ושות', עו"ד דוד בסון ממשרד הרטבי בורנשטיין בסון ושות', עו"ד אלי וילצ'יק ממשרד כהן וילצ'יק קמחי ושות', חנן מור, בעל קבוצת חנן מור, עו"ד רונן ירדני ממשרד המבורגר עברון ושות' ועו"ד רועי בר ממשרד אברהם בר עורכי דין.

במסגרת הכנס הייתה הסכמה בין חברי הפאנל כי המדינה צריכה לקבל החלטה מה היא עושה לגבי מדיניות תכנון הקרקעות שלה. המדינה מקימה ועדות חלופיות שונות, בעוד שכבר יש לה גוף תכנוני עיקרי – הוועדות המחוזיות. כאשר המדינה מקימה ועדות נוספות היא בעצם מודה בפועל שהיא איננה סומכת על הגוף המתכנן העיקרי שלה.

הביקורת כללה אף את הטענות שכל החידושים והשינויים בחקיקה לא יועילו ולא יפתרו את הבעיה העיקרית שמחקיקת חוקים לא בונים דירות. על מנת לבנות דירות צריך לשווק קרקע ולייעל את הוועדות שמאשרות את התכניות וכן את נושא הרישוי, נושא שממילא לא נכנסים לפעולה השינויים המתייחסים לגביו בשנה הקרובה.

הסכמה נוספת בין חברי הפאנל היתה כי המינהל הופך פחות ופחות דומיננטי בקרב התכנון ונכנס יותר לשיווק, וטוב שכך.