ביטוח    

למה בחלק מהמקרים ביטוחי החיים דווקא התייקרו?

משה ברקת
מעודכן ל-03/2019

איפה כדאי לרכוש פוליסות עם ביטוחי חיים לאחר הרפורמה?

לאחרונה הכריז הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת, על תעריפים חדשים לפרמיות ביטוח החיים. הסיבה הרשמית: תוחלת החיים העולה. זו הובילה את הרשות לדרוש מחברות הביטוח להוריד את תעריפי ביטוח החיים, בהתאם לסיכונים העדכניים.

סיבה אחרת היא העמלה שחברת הביטוח משלמת לסוכן על מכירת הפוליסה. סוכן ביטוח מקבל בדרך כלל שני סוגי עמלות על מכירת פוליסת ביטוח חיים (ריסק). עמלה אחת היא עמלה שוטפת, המהווה אחוז מסוים מהפרמיה שמשלם המבוטח (לרוב סביב 20%).

עוד עמלה היא עמלת היקף – עמלה חד פעמית, שאותה מקבל הסוכן מחברת הביטוח בעת צירוף הלקוח החדש לפוליסה. העניין הוא שהעמלה הזו יכולה להגיע לשיעור של 70% מהפרמיה השנתית שמשלם המבוטח. כך סוכן יכול לקבל כבר בשנה הראשונה שבה הוא מצרף לקוח לפוליסה סביב 100% מהפרמיה שמשלם המבוטח. והחברות מרוויחות מהתייקרות הפוליסה

לפי רשות שוק ההון, לסוכן יש אינטרס למכור ללקוח כל שנה פוליסה חדשה.  בעוד חברת הביטוח – שכביכול מפסידה מכך – מגדילה את הסיכון שלה במציאות כזו.

לכן, מלבד עדכון תוחלת החיים, הרשות החליטה  גם על שינוי במודל העמלות. לפיו במקום שהסוכן יקבל את מלוא עמלת ההיקף ללא התניה, כבר בעת צירוף הלקוח, התגמול יתפרס על פני שש שנים, תוך התנייה בהמשך השירות ללקוח.ואם לאו  הסוכן יצטרך להחזיר לחברת הביטוח את הכסף .כך נמנע האינטרס להעביר לקוח מחברה לחברה.

לטענת הסוכנים, ההתופעה שבה סוכנים מניידים בתדירות גבוהה לקוחות כדי לגזור קופון על עמלת ההיקף, אינה רווחת. בלשכנת הסוכנים אומרים כי אם יש סוכנים שעושים את זה, אז שהרשות תעניש אותם. אלו מציעים לרשות לייצר מנגנון שיבדוק מה אחוז ההעברות שביצע הסוכן, ולהתנות את העמלה בהתאם לכך – אבל לא להטיל התניות מראש לכולם.עוד אומרים שזה פוגע בלקוח כי אם יש פוליסה כרגע שעדיפה לו, לסוכן יהיה אינטרס לא להמליץ.

בינתיים הרשות דרשה מחברות הביטוח לעדכן תעריפים – ואלה אכן הוזלו בחלק מהמקרים גם בכ-30%. מדובר בחיסכון שיכול להגיע למאות שקלים בשנה למבוטח. אך בפועל, ברבים מהמקרים המחיר דווקא עלה. הסיבה היא שלפני הרפורמה  חברות הביטוח העניקו הנחות, באמצעות הסוכנים, שהגיעו לעיתים ל-50% ויותר. כך נוצר מצב שבו תעריפון ביטוחי החיים של חברות הביטוח הוזל, אך בוטלו ההנחות. אבל אלו צפויות לחזור

מה עוד קרה? סוכנים הפסיקו למכור את הפולסיות הקשורות לביטוחי החיים והחלו להמליץ על החברות הישירות המספקות מוצר זול יותר.

 

אז איפה כן לרכוש עכשיו פוליסות הקשורות לביטוחי חיים

ברוב המקרי םחברת הביטוח איי.איי.ג'י מציגה את המחירים הנמוכים ביותר – פער שמגיע ל-50% בהשוואה לחברות היקרות יותר ברשימה. התמקחות עם החברה מובילה לפרמיה נמוכה יותר משמעותית, להבדיל מחברות הביטוח המסורתיות

אז נסכם, בחלק מהמקרים ירדו המחירים, בחלק אחר המחיר טיפס, אך זה כאמור זמני.עבור הצרכן הקיפאון הוא הזדמנות לעשות סקר שוק ולהשוות מחירים ולבדוק איפה אפשר לרכוש.

אם אתם מעוניינים לחדש פוליסה או לעבור לחברה אחרת, תצטרכו לעבוק מבדק רפואי מחדש, לכן זה רלוונטי רק למי שיודע שמצבו תקין.

ברקת לסוכנים: אני דואג גם לפרנסה שלכם ולמקום של סוכן הביטוח בתוך המשוואה

המהפכה של ברקת: ביטוחי המשכנתאות יוזלו