לימודים    

למידה מרחוק – איך זה עובד

קרדיט Shutterstock
מעודכן ל-03/2020

עד משבר הקורונה למידה מרחוק הייתה למשוגעים לדבר, בעיקר תלמידים שלקחו קורסים שמקורם בחו"ל, תלמידי האוניברסיטה הפתוחה ואנשים שאין להם דרך אחרת ללמוד.

המשבר הביא את בתי הספר, המכללות, יצרני הקורסים והסדנאות ועוד לעולם שכולו למידה מרחוק.

למידה מרחוק מוגדרת כמערכת הוראה או למידה המקשרת בין מורה ותלמיד אשר אינם נמצאים באותו מקום. לפעמים הפעילות מבוצעת באותו זמן ולפעמים התלמיד צופה בשיעור לאחר מכן.  למידה מרחוק דורשת טכנולוגיות שונות כדי לגשר על המרחק בין הלומדים, המורים ובמקרים מסוימים מוסדות הלימוד. במדריך זה נרחיב על הטכנולוגיות הקיימות ועל דרך הלמידה במוסדות השונים.

יש כמה סוגים של מערכות למידה מרחוק, בהם  למידה אונליין בלייב, למידה דרך קורס מוקלט, למידה דרך מצגות ועוד.

סביבת העבודה במשרד החינוך

במשרד החינוך מבוצעת מטלת למידה מתוקשבת או פעילות ווירטואלית שהמורים מנגישים לתלמידים במרחב מקוון והתלמידים מבצעים את מטלת הלמידה ומגישים למורה במרחב דיגיטלי (למשל: מרחב כיתתי באתר הבית ספרי או סביבות ענן מוודל, גוגל או מיקרוסופט, מערכת ניהול בית ספרית, צפייה בשידור אקדמיה ברשת וניהול דיון ומשימה מתוך אתר ספק תוכן). הלמידה מתבצעת תוך בדיקת נוכחות התלמידים המשתתפים בתרגיל ודיווח למנהל.

למידה מרחוק באוניברסיטה הפתוחה

הלמידה מרחוק באוניברסיטה הפתוחה נעשית באמצעות לימודי וידאו,  חומרי לימוד דיגיטלים ומפגשים מקוונים. המערכת נקראת שה"ם.

למידה מרחוק באוניברסיטת תל אביב

אוניברסיטת תל אביב  מעבירה קורסים שבהם לומדים מספר גבוה של סטודנטים בשידור חי, כדי לאפשר לסטודנטים בבית לצפות בהרצאה.באוניברסיטה גם שידרו הרצאות מוקלטות של מרצים שנמצאים בעצמם בבידוד ביתי.

למידה מרחוק באוניברסיטה העברית

באוניברסיטה העברית בימים כתיקונם יש מערך גדול למדי של למידה מרחוק. עם המשבר עברו ללמידה מקוונת של הרבה יותר קורסים דרך האתר.

למידה מרחוק בבינתחומי

בבינתחומי יש בחלקן תשתיות קיימות – קורסים מקוונים ושיעורים שכבר צולמו וזמינים ברשת. לאחרונה הוטמעה  מערכת שתאפשר להעביר את רוב הקורסים באופן מקוון, וגויס מערך של תמיכה טכנית למרצים ולסטודנטים, כדי להדריך אותם על שימוש במערכת.

למידה מרחוק באוניברסיטת חיפה

באוניברסיטת חיפה הודיעו כי מערכת הלמידה מרחוק שלה מאפשרת לסטודנטים לצפות בהרצאה בשידור ישיר, ולהתכתב עם המרצה וסטודנטים אחרים במהלך הצפייה.

פלטפורמות ללמידה מרחוק

לצד המערכות המובנות באתרי האוניברסיטאות והקורסים יש כלים המאפשרים למידה מרחוק, כמו כלי הענן של גוגל ומיקרוסופט וגם כלים נוספים, ובהם:

זום

מערכת זום (ZOOM) היא פיתוח של חברה אמריקאית, והיא מערכת אינטראקטיבית ללימוד מרחוק. פונקציות מרכזיות בגרסה החינמית:

המערכת מאפשרת מפגשים וירטואליים של שני משתתפים, ללא הגבלה. מספר משתתפים במפגש קבוצתי – עד 50. כמו כן משך מפגש קבוצתי – עד 40 דקות. אפשר להשתמש בה בתקשורת אודיו, ווידאו וצ'ט (מגבלת הווידאו – עד 20 מסכי משתתפים בו זמנית)

אפשר גם לשתף מסך, להשתמש בלוח לבן, וכן להקליט את  הפגישה. הכניסה אפשרית הן דרך אפליקציה והן דרך הווב.

מערכת אופק

מערכת אופק  של האונבירסיטה הפתוחה פותחה במרכז שה"ם, ונועדה  למפגשי הנחיה מקוונים המשודרים בזמן אמת מאולפני הווידאו בקמפוס האוניברסיטה ברעננה ישירות למחשבי הסטודנטים. במהלך המפגש הסטודנטים רואים ושומעים את המנחה ואת התכנים שהוא מציג (מצגת, סרטון, תמונות, מסמכים וכד'), והתקשורת עם המנחה ובינם לבין עצמם מתקיימת באמצעות צ'אט טקסטואלי. בדרך זו יכול המנחה לעקוב אחר הסטודנטים המשתתפים בשיעור, וכן לקרוא ולהגיב לשאלותיהם. המערכת קלה ונוחה לתפעול ועובדת בכל הדפדפנים והמכשירים הניידים.
הגישה למפגשים המקוונים במערכת אופק היא דרך אתר הקורס ופתוחה רק לסטודנטים שנרשמו להנחיה מקוונת.

מערכות LXP

מערכות  Learning Experience Platform הן מערכות מתקדמות לניהול הלמידה המתוקשבת המחליפות את המערכות המוטמעות באתרי האוניברסיטאות.

הן מתאימות ליחידות לימוד קטנות ומתאימות למיכשור נייד: טלפונים, טאלבטים, מחשבים ניידים וכן לסרטוני וידאו, בלוגים, משחקונים, חידונים, סימולציות, פודקאסטים או אוסף שקפים.  כמו כן הן מאפשרות שימוש בבינה מלאכותית ומשחקיות.

חברות העוסקות בפיתוח פלטפורמות LXP  הן : CSOD ,  SumTotal , SkillSoft  Percipio  , SuccessFactors   EdCast, Fuse

מערכת  PeTeL

מערכת ניהול  PeTeL, אוספת נתוני זמן אמת מכל סטודנט בנפרד – כן, במהלך השיעור –ובודקת את הידע וחוסר הידע שלו. לאחר מכן, המערכת בוחרת בפעולות מעקב מותאמות אישית וגם שיעורי בית. כך, PeTeL מאפשרת למורים להתאים את הלמידה לכל אחד ואחת. בדומה לאופן שבו רפואה מותאמת אישית יוצרת אינטגרציה בין אוספים של נתוני מפתח כדי לקדם את תחום הבריאות, PeTeL מכוונת לקדם את תחום החינוך.

המערכת היא פרי פיתוח של מכון ויצמן.

Google Classroom

Google Classroom  היא פלטפורמה ללמידה של גוגל. היא מאפשרת למורים לנהל למידה, חקר, שיתוף ידע ועוד, דרך דיונים, משימות, קישורים, יצירת מסמכים, עבודה שיתופית, ניהול דיונים מקוונים ואפשרויות רבות נוספות.

הכלי נועד  לעזור למורים לתקשר בקלות עם תלמידיהם ולעקוב אחר התקדמותם. הכלי מסייע למורים ליצור עבודות ולארגן אותן במהירות, לספק משוב באופן יעיל ולתקשר בקלות עם הכיתות שלהם.

כל משתמש של גוגל עם חשבון Gmail רגיל יכול להיכנס לאתר www.classroom.google.com, ולהצטרף לכיתה שפתח משתמש Gmail רגיל אחר (בתנאי שקיבלתם את קוד הכיתה).

 

MICROSOFT 365

סביבת הענן לחינוך Microsoft 365 מאפשרת לקיים תהליכים מתקדמים של הוראה, למידה והערכה מכל מקום, בכל זמן ובכל אמצעי קצה.

סביבת ענן מייקרוסופט 365 לחינוך מאפשרת למידה מרחוק באמצעות:
1. תקשורת – שיחת וידאו, כתיבה בצ'אט, דוא"ל וכו'.
2. מרחב למידה כיתתי מקוון Teams- הקצאת פעילויות, שיתוף סרטונים, תמונות, בחנים ועוד.
לצפייה בדוגמאות והזמנת סביבת מחברת 365 מוכנה עם תכנים

האוניברסיטאות נערכות ללימודים מקוונים

מגמות מובילות ב-2020: שוק העבודה צועד קדימה ושם את האדם במרכז

לימודים בתחום הנדל"ן – כל מה שצריך לדעת