חדשות    

למי בכלל יש עדיין פקס בבית? משרדי הממשלה יחויבו לקבל מיילים מהציבור

עברה בקריאה שניה ושלישית הצעת החוק שקובעת כי כל גוף ממשלתי, כולל קופות החולים, יחוייבו לקבל מסמכים בדואר אלקטרוני. החוק, אשר שמו הרישמי הוא "חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים" אמור לשפר באופן משמעותי את הנגישות של האזרחים בישראל למוסדות הממשלתיים ותקל באופן ניכר את התקשורת איתם.

על פי החוק, גוף ציבורי יאפשר לכל אדם לפנות אליו באמצעי קשק דיגיטאלי. ברשימת הגופים הציבוריים נכללים: משרדי הממשלה, צה"ל (יחידות הנותנות שירות), לשכת נשיא המדינה, מינהל הכנסת, משרד מבקר המדינה, בתי המשפט, בתי דין,לשכות הוצל"פ, משטרת ישראל, מכבי האש, שב"ס, תאגידים מקומיים, בתי חולים, קופות החולים וחברות ממשלתיות.

הצעת החוק של ח"כ שרן השכל ושל ח"כ דוד ביטן, אליה הוצמדה הצעה דומה של ח"כ סתיו שפיר, עברה למרות התנגדויות מצד משרדי ממשלה שונים, שמתקשים כנראה להיפרד מהמכשיר ה"משוכלל" והוותיק. אבל אל תדאגו להם. הפקס עדיין יהיה אופציה למי שמעוניין דווקא בו, וכך לא יאלצו פקידי המוסדות הציבוריים להיפרד מהמכשיר.

פקסים כידוע, הם אמצעי תקשורת נכחד, והוא איננו זמין כמו מכשירי הטלפונים הניידים או המחשבים. לרוב, מי שרוצה לשלוח פקס צריך לחפש חנות שממנה אפשר לשלוח את המסמכים. בחלק גדול מהמקרים, הפקס לא נשלח בכלל לפקס אחר אלא למערכת ממוחשבת הסורקת את הפקס למייל ואז הוא נשלח ליעדו.

בפני וועדת המדע, אשר דנה בנוסח הצעת החוק הופיע גם דרור גלוברמן, מגיש התוכנית "נקסטר" בערוץ 12, אשר פתחה בקמפיין אשר הוביל לדיון הציבורי לבסוף לחוק. גלוברמן הציג את הסירבול שנוע מכך שגופים ציבוריים מאפשרים פנייה רק דרך הפקס. לדבריו פגש במהלך הצילומים אנשים אשר איבדו את זכויותיהם בגלל פניה דרך פקס שארכה חודשים.

אבל, מסתבר שישנם מוסדות שהצליחו לחמוק מאימת המודרניזציה. למרות הנסיונות לכלול גם אותם בחוק, הצליחו הבנקים וחברות הביטוח להחריג את עצמם ממנו.