חדשות קרנות נאמנות    

למי תורם אלטשולר שחם? ולמה במקום תרומה הוא לא מפחית את דמי הניהול?

למי תורם אלטשולר שחם? ולמה במקום תרומה הוא לא מפחית את דמי הניהול (שאותם הוא תורם) – ככה יוצא שהמחזיקים בקרן הכספית מפסידים בגלל דמי הניהול שעוברים לתרומה… 

קרן הנאמנות אלטשולר שחם (00) כספים תרומה למען הקהילה (מספר קרן: 5105820) תורמת באופן שוטף את כל דמי הניהול שלה. ככה לכאורה צריך לתרום, לא מכספי החברות הציבוריות (שזה סוג של כסף ציבורי), לא מתוך כספי הקרנות המנוהלים (כסף ציבורי), אלא מהרווח השוטף של החברה הפרטית. "בהמשך להחלטת דירקטוריון מנהל הקרן, לפיה כל עוד לא יוחלט אחרת על ידי הדירקטוריון יתרמו כלל הכנסות שכר מנהל הקרן בקרן כפי שיהיו מעת לעת למען הקהילה, מתכבד מנהל הקרן להודיע כי תרם סכום בסך 154,467 ש"ח לעמותת 'מרכזי יד לילד – רשת מועדוני נוער חב"ד באזור הדרום'", נמסר על ידי מנהל קרן הנאמנות.  אבל יש כאן בכל זאת בעיה – מנהל הקרן החליט לתרום את דמי הניהול, וזה אולי נראה על פניו מבורך, אלא שהוא מחלק את דמי הניהול שהם בעצם תשלום של המחזיקים בקרן הכספית. דמי הניהול האלו – בשיעור של 0.16% הופכים את הקרן שהיקפה מעל 400 מיליון שקל, לקרן הפסדית – בשנה האחרונה הפסידו המחזיקים 0.1%, וכשמסתכלים קדימה לא רואים שהמצב הולך להשתפר – היכולת של קרן כספית להרוויח עם דמי ניהול כאלו וריבית ברצפה (ריבית בנק ישראל של 0.1%, ומק"מים שנותנים תשואה נמוכה יותר מכך), היא כמעט לא אפשרית, ואז עולה שאלה חשובה – למה אלטשולר תורם את דמי הניהול במקום לאפס את דמי הניהול? – לפני שחושבים על תרומות, תפקידו של מנהל השקעות להשיג תשואה למשקיעים, ודמי הניהול שהוא גובה בקרן הכספית, גורמים לתשואה שלילית (או אפסית).

אם תרצו אפשר להסתכל על זה כך – אלטשולר שחם גובה מהמחזיקים כסף שמעביר אותם להפסד, ואז מעביר את הכסף לתרומה. כלומר, אתם, המחזיקים תורמים כספים למרותש אתם מפסידים. זה לגיטימי, אלטשולר כמובן פועל בהתאם לחוק, אבל זה אבסורד גדול וניסיון לתעתע בעובדות הפשוטות – אין טעם לקחת דמי ניהול ולגרום למשקיעים שלך להפסיד – ושום תרומה לא תחפה על זה.

מדריך קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות

מדריך תעודות סל – כל מה שצריך לדעת