קניות באינטרנט    

לקנות באינטרנט ולשמור על הפרטיות

pixabay

קנייה דרך האינטרנט היא כבר לא אירוע חריג. ההיפך – רובנו קונים דרך האינטרנט ומעגל הקונים הולך וגדל. זה נוח, זה מהיר, זה גם זול. אבל, ברכישה דרך האינטרנט צריך להיזהר ולחשוף רק מה שצריך.

אלי קלדרון, הממונה על הפיקוח ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, מסביר איך להתנהג נכון ברשת – "אני בטוח שכמוני רבים מכם גם כן עורכים קניות ברשת האינטרנט ובמסגרת הזאת מוסרים פרטים אישיים, כמו שם, כתובת ולפעמים גם פרטים רגישים יותר כמו מספר ת.ז, אולי מספר כרטיסי האשראי.

"חשבתכם מה עושים עם המידע שנאסף עליכם. איך שומרים אותו, איך מונעים מאחרים להגיע אליו. אנחנו ברשות להגנת הפרטיות, חשבנו ויצאנו במסגרת של פעילות אכיפה בינלאומית לבדוק איך חברות ישראליות משקפות ללקוחות שלהם את מה שנעשה במידע האישי שנאסף עליהם.

"לשם כך, ערכנו סקירה מקיפה של 21 אפליקציות ואתרים של הרשתות הקמעוניות הנפוצות בישראל שמאפשרות רכישות און ליין ואפילו ביצענו רכישות און ליין, כל זאת במטרה לעקוב אחר השימוש שהחברות האלה עושות במידע שלכם. מצאנו כי עדיין נדרש שיפור משמעותי בקשר לשקיפות השימוש במידע של החברות הישראליות.

"הפעילות הייתה פעילות אכיפה בינלאומית והמצב בישראל נמצא חמור יותר מאשר הבינלאומי. החברות והעסקים שבדקנו שיתפו ללקוחות בצורה פחות מספקת את האופן בו המידע שלהם נאסף לצורה שבו נעשה בו שימוש, למי הם מוסרים אותו, איך ניתן למחוק אותו וכדומה. כך לדוגמא יותר משני שליש מהחברות שבדקנו, לא נתנו מידע מספק בקשר לאופן שבו המידע נשמר ומאוחסן. ויותר משני שליש לא אפשרו לנו לדעת אם המידע הזה משותף עם גורמים שלישיים".

מדינת ישראל היא אחת מהמובילות בקניות באינטרנט מבין מדינות ה-OCD. מדובר על מאות חבילות דואר בשנה וצמיחה ממוצעת של מעל 20% בשנה. היקף הרכישות מוערך בכ-100 מיליארד שקל.

"זהו מפגש מרתק בין הסטארט אפ ניישן לבין שוק הקונים המוביל בעולם. יש לכך השפעה על תחומים רבים. כלכלה, חברה, תרבות, וגם על הפרטיות שלנו", מוסיפים ברשות להגנת הפרטיות, "וכמו בכל התפתחות במרחב האינטרנטי גם זו מביאה איתה סיכונים חדשים לפרטיות שלנו. אז איך בכל זאת לשמור עליה – הכירו את מדיניות הפרטיות של האתרים שבהם אתם קונים. אל תקנו באתר שבו היא לא קיימת או לא ברורה. הימנעו מלהכניס את פרטי כרטיס האשראי לאתרים חשודים, או שאינם מוכרים. קנו רק ממוכרים אמינים. קבלו חוות דעת מקונים אחרים ובדקו את הדרוג של המוכר. אל תלחצו על קישור שקיבלתם מאנשים שאינכם מכירים. או על קישור חשוד שהגיע לידכם ברשתות חברתיות או במייל. בצעו תמיד בדיקה כפולה אם האתר אליו גלשתם הוא אמיתי לפני שתכניסו פרטים אישיים. בדקו שהאתר מובטח לפני רכישה. התנתקו מהאתר לאחר השלמת הרכישה, ואל תאשרו את שמירת אמצעי התשלום. זכרו כי המסחר האלקטרוני הוא כר נרחב להונאת רשת ולפגיעה בפרטיות. זכרו כי המידע שאתם מוסרים יהיה זמין גם בעתיד".

ראש בראש: איך לקנות בגדים- חנויות מול קניות אונליין

קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי