חדשות    

לשכת התעסוקה: כמעט 3,000 דורשי עבודה חדשים בתוך יממה

לשכת התעסוקה
מעודכן ל-08/2020

צוות בין־משרדי שהקים ראש הממשלה פועל לטיפול במשבר בשוק העבודה וממליץ על שורת תמריצים כדי לעודד מובטלים לחזור לעבודה

שירות התעסוקה עדכן אתמול כי בתוך 24 שעות נרשמו 2,847 דורשי עבודה חדשים. במקביל התקבלו 1,612 דיווחים על חזרה לעבודה.

מאז תחילת ההקלות לשחרור המשק מהסגר הראשון התקבלו בשירות התעסוקה 436,614 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד, נרשמו 218,758 דורשי עבודה חדשים.

כיום רשומים בשירות התעסוקה כ-880 אלף דורשי עבודה, מהם כ-567 אלף בחל"ת. שיעור האבטלה עומד על 21.5%.

המקל והגזר

צוות בין־משרדי שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו לטיפול במשבר בשוק העבודה, ממליץ על שורת תמריצים כדי לעודד מובטלים לחזור לעבודה. בין היתר, על פי טיוטת ההמלצות, תוחזר חובת ההתייצבות בלשכת האבטלה שבוטלה עם פרוץ משבר הקורונה; מובטלים בחל"ת יחויבו לנצל ימי חופשה שברשותם כתנאי לקבלת דמי אבטלה, וברשימת התמריצים החיוביים: המדינה תשלם לעובדים בשכר נמוך את הפער בין דמי האבטלה לשכרם הקודם, ותקים מאגר תעסוקה כדי להתמודד עם הכאוס בנתוני האבטלה.

התוכנית החדשה של הצוות גובשה על רקע דיווחים רבים על עובדים שיצאו לחל"ת, מקבלים פניות מהמעסיקים הקודמים לשוב לעבודה – אך אינם מעוניינים לעשות זאת ומעדיפים להישאר עם דמי האבטלה המוגדלים והמובטחים, בעיקר בתקופת החופש הגדול והחגים.

חברי הצוות סבורים כי יש "לפעול ליצירת מנגנון התייצבות אלקטרוני עבור מבחני התעסוקה בשירות התעסוקה, אשר יאפשר לעקוב אחר מצבו התעסוקתי של דורש העבודה ולבצע תהליכים מקוונים להגברת אפקטיביות חיפוש העבודה וטיוב כישורי המובטל". כך נכתב בטיוטת המלצות הצוות.

צוות התעסוקה הבין־משרדי כולל את משרד האוצר, בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה, משרד הכלכלה, המועצה הלאומית לכלכלה וגופים קשורים נוספים. השיטה שלפיה פועל הצוות היא להצמיד למגוון ההטבות והתמריצים החיוביים גם נהלים מחמירים יותר של פיקוח וסנקציות.

עם זאת, חברי הצוות תוהים באשר לסיכוי ליישם את ההחלטות מבחינה פוליטית ומעשית, שכן הן עלולות ליצור התנגדות ואנטגוניזם בקרב המשתתפים.

שורת הקלות: עשרות אלפי מובטלים שלא זכאים לקצבה – יחזרו לקבל דמי אבטלה

סוף למחדל "כפל הקצבאות" קיזוז דמי האבטלה יוקפא עד סוף יוני