שוק ההון    

מאבדים שליטה: יותר בעלי שליטה מוותרים על נכסיהם, לא רק בגלל חוק הריכוזיות

אדוארדו אלשטיין

יישום חוק הריכוזיות, המפריד בין נכסים ריאליים ופיננסים, ממשמש ובא.  החוק  גרם לכך שבמחצית הראשונה של 2019 בעלי שליטה ובעלי עניין מכרו מניות בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל, לפי נתוני הבורסה.

לפי חוק הריכוזיות, עד סוף 2019 כל מי שמחזיק באחזקה ריאלית גדולה  ובאחזקה פיננסית  גדולה ייאלץ להיפרד מאחת האחזקות. מבחינת מבנה עסקי   פירמידות עסקיות יתכווצו למבנה בן שתי קומות לכל היותר. חלק  מבעלי השליטה העדיפו למכור את השליטה בנכס לרוכש יחיד וחלק בחרו במהלך של הנפקה בבורסה.

המכירה הבולטת שהתבצעה השנה היא של 9.7% מאלוני חץ על ידי בעל השליטה דודי ורטהיים בדיסקאונט של 4.5% על שווי השוק באותה העת, ובתמורה ל־740 מיליון שקל. ורטהיים עדיין מחזיק ב־9.3% מחברת הנדל"ן לאחר העסקה. ורטהיים נאלץ לבחור בין האחזקה באלוני חץ לבין האחזקה בבנק מזרחי טפחות (21.7%), ובסופו של דבר בחר להמשיך עם האחזקה הפיננסית שלו.

גם אדוארדו אלשטיין, הבעלים של אי.די.בי ודסק"ש , עם צניחה מטאורית במחיר המניה, עשה כמה מכירות כאלו. כך למשל  הפיץ 11.7% מגב־ים על ידי החברה־האם נכסים ובניין שבבעלות דסק"ש. מניות אלו נמכרו לגופים מוסדיים ב־456 מיליון שקל בדיסקאונט של 3.5%. המכירה היא שלב בדרך לקיפול שכבה בפירמידה שבה גב־ים מהווה שכבה שלישית, ולאחריה נכסים ובניין עדיין מחזיקה ב־40% מגב־ים.

מכירה נוספת של אלשטיין היא 10% ממניות כלל ביטוח שהופצו בבורסה גם כן, ושעבורן קיבלה אי.די.בי פתוח שבשליטתו 259 מיליון שקל. לאחר המכירה, אי.די.בי פתוח מחזיקה ב־20.3% לאחר שהממונה לשעבר על שוק ההון לשעבר דורית סלינגר סירבה לתת לו היתר שליטה בכלל ביטוח ולא אישרה שלל גופים סיניים שהגיעו לסיכום עמו על רכישת השליטה.

עוד נפרדו מהשליטה או חלק מהשליטה  ולדבריהם ללא קשר  לחוק הריכוזיות  ליאורה עופר, בעלת השליטה בענקית הקניונים מליסרון, שניצלה את המומנטום החיובי כדי למכור 2% מהחברה, להרוויח 150 מיליון שקל ולהישאר עם אחזקה של 58% בחברה. ואילו בן דודה אייל עופ ר רכש את אחזקותיה העקיפות במזרחי טפחות. כך גם דוד פתאל, בעל השליטה בחברת המלונות פתאל, וגרושתו הדסה פתאל, שלדבריהם ניצלו את השיא שאליו הגיעה המניה במהלך המחצית הראשונה של השנה כדי למכור 3% מהחברה בתמורה ל־280 מיליון שקל. לאחר המכירה, השניים מחזיקים יחד ב־67.3% מפתאל.

בסך הכול נמכרו מניות בהיקף 2.5 מיליארד שקל, אך בהשוואה לתקופה המקבילה מדובר על ירידה של 52%, אז הסתכמו המכירות ב־5.2 מיליארד שקל. עוד טייקונית שמכרה את השליטה בכל נכסיה היא שרי אריסון. בשנים קודמות פירמידות נפלו הן בשל מהלכים עסקיים והן בשל מעורבות פלילית כמו זו של נוחי דנקנר ואלוביץ' עם בזק.

דסק,;ש לא מצליחה למחוק את נכסים ובניין

דסק"ש רוצה למחוק את נכסים ובניין – האם תצליח?