תוכן ממומן    

מארחים בסטייל – איך בוחרים יין טוב לאירוח בלי לבזבז את הכסף?

אתם מארחים בקרוב את המשפחה אצלכם לארוחת חג או ארוחה שפותחת את השנה האזרחית החדשה ואתם מחפשים אחר יין אדום איכותי, שיתאים בדיוק לאופי הארוחה ולמגוון הבישולים שאתם מתכננים להכין. יין איכותי וטוב ידוע כמצרך לא זול, אך ניתן למצוא יינות טובים בלי להיאלץ לשבור קופת חיסכון. במאמר לפניכם נספר על המשתנים שמרכיבים יין אדום והאם יש יינות אדומים משובחים שהם מתאימים לכל כיס?  

יין משדרג כל ארוחה 

יין הוא ללא ספק אחד המשקאות העתיקים ביותר ובכוחו לשדרג את הארוחה ולהעניק הרבה סטייל ואופי.  בדרך כלל נגיש יין שאנחנו מכירים ושטעמו ברור, יין שייצרו אותו ביקב מוכר, ותיק ואמין. צריכת מותג של יין תגרום לנו תחושת נוחות, שכן אנחנו נמצאים על אדמה יציבה שניתן להירגע ולהרגיש שבחרנו כראוי. את היינות מייצרים מענבים שעוברים תסיסה באמצעות שמרים, שהופכים את הסוכר בענבים לאלכוהול. הסוד הטמון בייצור יין איכותי הוא היכולת לשלב בין הרכיבים האיכותיים ביותר לבין יכולת ייצור שהיא חסרת הפשרות. במהלך השנים נבדלו יינות שונים בזכות שנות בציר מוצלחות והטרואר (מכלול של תנאי סביבה לגידול גפנים) כגון: אקלים ייחודי, האדמה, מומחיות הייצור ותנאי גידול נוספים. . כל אלה, הם רק חלק ממכלול האלמנטים שמבטיחים את איכותו של היין שיהפוך בסופו של דבר למותג יוקרתי. 

יין טוב לא חייב להיות יקר

מי לא מכיר את המבצע של שלושה יינות ב – 100 ₪? מבצעים כאלה נראה לא פעם כשנרצה לרכוש יין איכותי ונתהה האם זה מעיד על כך שהיין פחות איכותי? אז החשדנות הזו לא בהכרח מוצדקת, אמנם המחיר נשמע נמוך, אבל כיום תוכלו גם  במחיר של 30 ₪ למצוא תמורה טובה ליין בדיוק כמו שתמצאו יין טוב ב- 200 ₪. מנגד, ישנם יינות כאלה שלא שווים את המחיר היקר שהחלטתם להשקיע. המחיר כאמור נקבע בשל פרמטרים רבים ולעיתים כשיש מבצעים לקראת החגים, חברות היין מעוניינות להיפתר מעודפים של בקבוקי יין שנותרו להן ולכן מוזילות את המחיר, אין ספק כי  הרווח בסופו של דבר הוא שלכם. 

המשתנים שמרכיבים את היין

על מנת לבחור נכון יין איכותי, צריך להפנים שיינות טובים לא חייבים להיות יקרים, גם יין שולחן בסיסי יכול להיות יין נחשק, כל עוד מקפידים על שלוש מרכיבים בסיסיים – ענב איכותי, תנאי גידול אידיאליים וטיפול מדוקדק מהכרם ועד לבקבוק.

זן הענבים – יש אלפי זני ענבים שיועדים למאכל בכל רחבי העולם, אך לא כולם משובחים מספיק עבור ייצור יין. ענבי יין מזנים כגון: קברנה סוביניון, מרלו, שיראז ושרדונה מתאימים לייצור יין כיוון שהם גומעים את הסוכר שבענב והופכים אותו לאלכוהול. ביין אדום תהליך זה גם מצליח למצות את הצבע והטעם מהקליפה (הגוון של היין מגיע מהקליפה). 

מקום גידול הענבים – המיקום שבו הענב גדל ישפיע על האופי של היין ועל טעמו. הפרי אוגר לתוכו את כל מנעד הטעמים והריחות שיש באדמה, בשיפוע שלה ובאקלים השורר באותו מקום ובכל גורם אחר. יש בארץ מקומות רבים שמצליחים להניב פרי שהופך בסופו של דבר ליין משובח, כמו באזורים של- רמת הגולן, חוף הכרמל, הגליל,  הרי יהודה ואפילו בנגב. לכל כרם וחלקה יש אפיונים ייחודיים שמשפיעים על איכות וטעם היין.

הטיפול בענבים – מהגפן ועד לכוס היין – האלמנט השלישי שיש לו השפעה מכרעת על האיכות של היין הוא היחס שיקבל הענב. החל מתחילת הטיפול של מי שעוסק בכרם ועד ליחס שהם מקבלים ביקב עצמו. שאלות כגון מתי יש לבצור את הענבים? באיזו צורה להתסיס? כמה זמן יש להשרות? מה איכות חביות העץ בהן מיישנים את היין? (כך הן מסייעות לפתוח את הטעם של הענב.) כמה זמן נדרש לכל יין על מנת שיגיע לשיאו? ועוד מגוון של סוגיות שישפיעו בסופו של יום על הטעם בכל לגימה שלנו. 

נסכם, שעל אף המיתוס ש "יין איכותי הוא גם יקר", כאשר ישנה  הקפדה על איכות היין והטיפול בו מיקב גדול בעל שם ומוניטין ידוע ומוכר בארץ, שמחזיק ומטפח כרמים נרחבים יכול לייצר יין איכותי שהוא טוב ובמחירים נוחים.