חדשות    

מבקר המדינה: נמכרות חלקות קבר במיליוני שקלים על חשבון שטחים

לפי דוח מבקר המדינה 2020: מדי שנה נקברים כ-44 אלף איש בישראל. הנקברים בכאלף בתי עלמין. בשל מחסור בשטחי הקברים התפתחה שיטת קבורה רוויה, למשל ניצול של השטח במגירות.  יותר מחצי ממחזור ענף הקבורה, משלם הביטוח הלאומי שמממן את הוצאות הקבורה. חוק שירותי הדת קבוע שחלקת הקבר אמורה להינתן חינם להוציא חלקות מיוחדות. הבעיה היא שבמקביל, פיתוח בתי הקברות נעשה מפדיון מכירת חלקות קבורות מיוחדות. הדבר מעודד את חברות הקדישא למכור כמה שיותר חלקות במחיר כמה שיותר גבוה. יש תעריף קבוע למכירת חלקות בחיים לבני זוג של נפטרים, אבל אין כל הגבלה על מכירת חלקות חריגות.

מבקר המדינה בדק את אופן מתן שירותי הקבורה ליהודים ושאינם יהודים בהתחשב במחסור בשטחים.  על פי החלטת ממשלה 50% מהקבורה  בבתי העלמין החדשים בארץ צריכה להיות בקבורה רוויה. עם זאת בשנים 2017-2015 רק  21% מכלל הנפטרים נקברו בקבורה רוויה. ב-17 מתוך 30 בישראל לא בוצעה קבורה רוויה כלל.

בבדיקת המבקר התגלה  כי ב-3 בתי עלמין סגורים נמכרו 4,500 חלקות בשווי 141 מיליון שקל על חשבון שטח פטור מתשלום. אף לא שנקבע בחוק תשלום לקבורה חריגה נגבו סכומים גבוהים ביותר בשבעה גופי קבורה. עד 50 אלף לחלקות סגורות ועד 80 אלף לחלקות חריגות. בראייה של עשרות שנים הקרובות יהיו 1.5 מיליון חלקות בתל אביב והמרכז.

בבתי הקברות הלא יהודיים חסרים מתקנים בסיסיים, התחזוקה לקויה ואין כבישי גישה. המבקר קורא לכל הגופים הרלוונטיים לבדוק ולתקן את הליקווים

מבקר המדינה על התחבורה הציבורית : פוגעת בפריון ובהכנסות ממסים

מבקר המדינה: "הפרסומים נגד עבודת הביקורת מציגים מצג שווא"