חדשות קרנות נאמנות    

מגדל מעלה דמי ניהול בקרנות המחקות

מאייר: אורקה

קרנות הנאמנות המחקות הפכו בשנים האחרונות למכשיר פופולארי במיוחד גם בזכות דמי הניהול האפסיים, אבל שימו לב – כנראה שזה עומד להשתנות.

הקרנות המחקות הן הפתרון של תעשיית קרנות הנאמנות למעבר הכספים לתעשיית תעודות הסל עוקבות המדדים. הקרנות האלו הוקמו כדי להשאיר את הכסף "בבית", וכנראה שזה הצליח –  30 מיליארד שקל נשארו בבית, אם כי תעשיית תעודות הסל מנהלת מעל 100  מיליארד שקל.

למדריך קרנות מחקות

הקרנות המחקות להבדיל מתעשיית הקרנות המסורתית, עוקבות אחרי מדדים והן בהן שום פעילות של ניהול השקעות. בכך הן דומות מאוד לתעודות הסל. הרציונל בהשקעה במכשירים עוקבי מדדים (שנקראים גם מכשירים פסיביים, ללא ניהול אקטיבי), נובע מסיבה פשוטה – קשה מאוד לאורך זמן לספק תשואה העולה מהמדד, ואם כך, אז מה הטעם לנסות ולנהל השקעות בצורה אקטיבית (לבדוק , לנתח, למכור ולקנות באופן שוטף), צריך פשוט להיצמד למדד.

הקרנות המחקות הושקו בדמי ניהול של אפס כדי להגדיל את האטרקטיביות שלהם מול תעודות הסל, כשלאט לאט הועלו דמי הניהול, אך עדיין נותרו ברוב המקרים, נמוכים.

במגדל שמובילה את תחום קרנות הנאמנות עם היקף כספים מנוהל  של כ-13 מיליארד שקל, החליטו שעד כאן, והחברה דיווחה ה על העלאה קרובה בשורה של קרנות מחקות מאפס ל-0.15% עד 0.25%, בין היתר בקרנות הבולטות האלו – בקרן  s&p 500 MTF  יועלו דמי הניהול מאפס ל-0.25%; בקרנות MTF תל בונד 20,MTF  תל בונד צמודות, MTF צמודות יתר ו-MTF  תל בונד 60, יועלו דמי הניהול מאפס ל-0.2%; ובקרן MTF   אג"ח ממשלתיות יועלו דמי הניהול ל-0.15%.

העלאת דמי הניהול שווה למגדל תוספת הכנסה המוערכת בכ-8.5 מיליון שקל, בהינתן שלא יהיו פדיונות בעקבות המהלך. כאשר רוב התוספת בדמי הניהול מיוחסת לקרנות הגדולות – קרן  s&p 500, ו-קרן MTF   אג"ח ממשלתיות, שמנהלות באזור המיליארד שקלים.

שחקנים נוספים בתעשיית הקרנות המחקות עשויים להעלות גם כן את דמי הניהול, ואחת השאלות החשובות היא האם אקסלנס שהקפיד לשמור על דמי ניהול אפס בקרנות המחקות, יישאר באסטרטגיה הזו או שיחליט על העלאת דמי ניהול. אקסלנס הכריזה כבר ב-2014 /לא תעלה דמי ניהול עד סוף שנת 2015, ומעניין יהיה לראות את תגובתה למהלך.

למדריכים נוספים:

קרנות מחקות – האם כדאי?

תעודות סל – כל מה שצריך לדעת?

מדריך קרנות נאמנות

קרנות סמארט בטא – לא כאלה חכמות