חדשות    

מדד אמון הצרכנים הסתכם בנובמבר במינוס 14%

קרדיט: pixabay

בחודש מרץ 2011 החלה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לבצע סקר חודשי שוטף – "סקר אמון צרכנים" (Consumer Confidence Survey).

סקר זה מתבצע בקרב בני 21 ומעלה, ולו כמה מטרות: לאסוף מידע על ההערכות של הפרטים בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי, הערכות שעליהן מתבסס מדד אמון הצרכנים; לאסוף מידע על הערכת השינויים הצפויים במדד המחירים לצרכן; לסייע לזהות תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים; לאסוף מידע על ההערכות בנוגע לרכישות גדולות ועל השינויים הצפויים ברמת החיסכון של האוכלוסייה.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. כאשר המדד קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

בהנחיות ארגון ה-OECD לסקרי אמון הצרכנים חלו שינויים לאחרונה והלמ"ס נערכת לבצע אותם בחודשים הקרובים, כדי שאפשר יהיה להמשיך לערוך השוואה בין-לאומית של המדד.

בנובמבר 2019 מדד אמון הצרכנים עומד על  14%-  (באוקטובר 10%-).

בחודשיים האחרונים יש מגמה של החמרה בציפיות הצרכנים הבאה לידי ביטוי הן במדד עצמו (14%- בנובמבר לעומת 9%- בספטמבר), והן בשניים מהמאזנים המרכיבים אותו – המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה (19%- בנובמבר לעומת 12%- בספטמבר), והמאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית (5% בנובמבר לעומת 11% בספטמבר).

יחד עם זאת, המאזן בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה הוא חיובי מאז נובמבר 2015 ומעיד על אופטימיות זהירה (5%).

 

אמון הצרכנים בנובמבר 2019: מועסקים, בעלי השכלה גבוהה ויהודים פחות פסימיים

  • בקרב אלה שאינם מועסקים ערך המדד עומד על 23%-, והוא מצביע על פסימיות רבה יותר
    משל המועסקים, שאצלם ערך המדד הוא 9%-.
  • בקרב חסרי תעודת בגרות ערך המדד עומד על 21%-, והוא מצביע על פסימיות רבה יותר משל בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית ומשל בעלי תעודה אקדמית, שאצלם ערך המדד הוא 11%- ו-9%-, בהתאמה .
  • בקרב האוכלוסייה הערבית ערך המדד עומד על 26%-, והוא מצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית, שאצלה ערך המדד הוא 11%-.

מדד אמון הצרכנים היחסי בישראל

מדד אמון הצרכנים היחסי נגזר ממדד אמון הצרכנים. המדד מחושב יחסית לתקופת הבסיס – מרץ 2011 עד פברואר 2012. נתוני המדד היחסי משלימים את התמונה שמציג מדד אמון הצרכנים.

בנובמבר 2019 מדד אמון הצרכנים היחסי ירד ל-113 (באוקטובר 124), והצביע על החמרה בציפיות.

לנתוני הסקר במאגר הנתונים המרכזי

כאשר: B – מאזן תשובות; PP – הערכה שיחול שוסייה אופטימית יותר יחסית לתקופת הבסיס.