חדשות    

"חיפה, עפולה ועיר הבה"דים הפכו השנה לאטרקטיביים בעיני המשקיעים"

פרויקט דירות

בכל חודש מתבצעים כ- 3 מליון חיפושים במדור נדל"ן; העיר המבוקשת ביותר היא תל אביב עם 1,857,714 חיפושים בשנת 2014- לעומת אשתקד מדובר בירידה של כ- 41% בחיפושים אחר דירה בתל אביב

נתוני מדד יד2 לשנת 2014 מלמדים על יחסי הכוחות בין המוכרים לקונים על ידי מידת ההתפשרות במחירי סגירת עסקאות נדל"ן. על פי הנתונים שפורסמו ניתן ללמוד מהו הפער האמיתי בין המחיר המבוקש במודעה למחיר שנסגר בפועל בין הצדדים אחרי מיקוח. באתר ערכו הצלבה בין המחירים המבוקשים, כפי שהם מתפרסמים במודעות שמעלים גולשים המנסים למכור את דירתם, לבין מחירי הסגירה כפי שדווחו למס שבח לגבי אותם נכסים ספציפיים. הסקירה כוללת דירות מיד שנייה בלבד, ולמעשה מדרגת את הערים בישראל על פי הפער הממוצע בין המחיר המבוקש למחיר הסגירה בכל אחת מהן.

כך למשל בתל אביב הרוכשים מצליחים להתמקח מול המוכרים ולהביא להורדת מחיר הדירה באופן המשמעותי ביותר לעומת ערים אחרות כשהפער הגדול ביותר שנרשם בין המחיר המבוקש למחיר הסגירה עומד על 168 אלף שקל. יש לציין כי המחיר הריאלי של דירות בתל אביב הוא הגבוה ביותר בישראל, ומכאן ההסבר לפער הנומינלי הגבוה. באחוזים, מדובר בפער של 7.2% בממוצע. קריית ביאליק מציגה את הפער הגדול עם 7.7% פחות מהמחיר המבוקש, ואחריה חיפה עם פער של 7.3%. אשקלון היא העיר בה הכי פחות מתפשרים על המחיר, שם מוכרי הדירות מוותרים רק על 3.8% ממחיר הדירה המבוקש.

"המחירים המבוקשים קרובים ב-2%-7% למחירי הסגירה והביקושים ברוב הערים בארץ נותרו קשיחים גם ב-2013 במילים אחרות, לאור מצוקת הדיור, השוק הוא עדיין שוק של מוכרים והם לא נאלצים לחתוך במחירי הדירות ולעשות פשרות כואבות מדי" מסביר יבין גיל מור מנכ"ל אתר יד2. "כאשר רוכשי ומוכרי הדירות נכנסים ליד2 הם יכולים לקבל מידע מדויק לגבי המחירים של הנכסים באזור המבוקש ולבצע מחקר עצמאי בטרם פרסום המודעה או רכישת הדירה. אנחנו מאמינים בצרכנות נבונה, והשילוב של המחירים המפורסמים במודעות יחד עם המידע על עסקאות אמת שבוצעו באותו אזור ומפורסמים במדד הנדל"ן של יד2, מאפשר לצרכן לקבל את כל המידע שהוא צריך לפני שהוא מבצע את הרכישה הגדולה בחייו".

לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי "בשוק בריא ההפרש בין הפרסום בלוחות יד שנייה ולבין העסקה בפועל אמור להיות קטן לפיכך הפרש של 3%-4% כפי שקורה למשל באשקלון נכון יותר. ככל הנראה הדבר נובע משכך שיש היצע גדול יחסית של דירות באשקלון. בתל אביב הנתונים אינם מפתיעים. יש היצע נמוך של נכסים למגורים ובעלי הדירות כבר למדו שניתן להציע מחירים גבוהים יחסית עם נכונות נסתרת לפשרה – הם פשוט מנסים. לפעמים זה עובד, בעיקר מאזורים מאוד מבוקשים, אך במקרים מסוימים הם "נאלצים" להוריד 7% ולפעמים אפילו 10% מהמחיר אותו נקבו במודעות".

בנוסף ערך אתר יד2 בדיקה כמה זמן בממוצע נדרש כדי למכור דירה מיד שנייה בפילוח לפי ערים. מהנתונים עולה, כי בגבעתיים הדירות נחטפות כמו לחמניות חמות – דירה בגבעתיים נמכרת בתוך 3 וחצי חודשים בממוצע מיום פרסומה ועד ליום בו בוצעה המכירה בפועל – הזמן הקצר ביותר מבין כל הערים בארץ. לעומת זאת מכירת דירה בתל אביב נמשכת כ- 5 חודשים בממוצע, פרק הזמן הארוך ביותר. עוד עולה מהנתונים שפורסמו, כי בכל יום מתבצעים באתר יד2 90 אלף חיפושים במדור נדל"ן ובסך הכל בשנה האחרונה פורסמו כ- 250 אלף נכסים למכירה ו- 350 אלף נכסים להשכרה.

העיר המבוקשת ביותר היא תל אביב עם 1,857,714 חיפושים בשנת 2014. לעומת השנה אשתקד, מדובר בירידה של כ- 41% בחיפושים אחר דירה בתל אביב. אחריה ממוקמת פתח תקווה עם 1,308,382 חיפושים מספר הגבוה בכ- 12% לעומת מספר החיפושים בשנה שעברה. צור הדסה היא העיר שרשמה את שיעור העלייה הגבוה ביותר במספר החיפושים בשנת 2014 לעומת השנה אשתקד עם עלייה של כ- 42%. ברשימת הערים המבוקשות ביותר ניתן למצוא את חיפה עם 7.6% מסך כל החיפושים ואת ירושלים עם 5.7%. את הרשימה סוגרת העיר נתניה עם 3% מסך כל החיפושים באתר.

"באתר יד 2 יש מאגר נתונים ענק, ואנחנו מנתחים אותו בכל רגע. מהסטטיסטיקות שלנו עולה כי מאמצי הממשלה לטווח הקצר לא יעזרו. מחירי הדירות ימשיכו לעלות. אין עלייה בהיצע, ויש עלייה בביקוש, ולכן במצב כזה מחירים לא יורדים. אם הממשלה תגדיל את ההיצע אז יש סיכוי שהמחירים ירדו. יש הרבה סיסמאות, מע"מ אפס או לא, אבל בסוף כולם זקוקים לנדל"ן ולפחות מהנתונים שלנו אנחנו לא רואים שהמחירים ירדו", ציין גיל מור.

לגבי הקריות אומר עו"ד מסילתי "כל אזור חיפה ואזורים נוספים כמו עפולה ואזור עיר הבהד"ים הפכו בשנה האחרונה לאטרקטיביים בעיני המשקיעים, הביקושים עלו ובאזורים בהם אין מספיק היצע מוכרי הדירות מציעים מחירים גבוהים משווי הנכס בפועל"