חדשות    

מדד משכן באפריל 2013 – ירידה של 0.2%

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, של בנק הפועלים ירד ב-0.2% בחודש אפריל 2013 ל-128.4 נקודות (בינואר 1996 מדד הבסיס היה 100 נקודות). מדד משכן עוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל והוא מתחשב במחירי הדירות, ריבית המשכנתאות, ושיעור האבטלה. מחירי הדירות שעולים אמנם פוגעים ברוכשי הדירות, אבל במקביל הירידה בריבית המשכנתא עוזרת להם.
בבנק הפועלים מעדכנים כי מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס (סקר מחירי דירות בבעלות דיירים) עלה בשיעור של 0.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור נומינלי של 10.5% ובשיעור ריאלי של 8%.
כלכלני בנק הפועלים מוסרים כי מחירי הדירות עלו מתחילת השנה בשיעור של 3.6%; מדד משכן נותר יציב למרות העלייה במחירים בעיקר הודות לירידה בריבית המשכנתאות. הביקושים לדירות חדשות ירדו מעט באפריל, אך עדיין הרמה גבוהה ודי יציבה. גם התחלות הבנייה למגורים שומרות על רמה יציבה – 10.3 אלף יחידות ברבעון הראשון, קצב דומה להתחלות הבנייה בשנת 2012. סביר להניח שבחודש מאי חלה עלייה ניכרת ברכישת דירות חדשות ובנטילת משכנתאות, על מנת להקדים את עליית שיעור המע"מ בתחילת חודש יוני.