חדשות    

מדד משכן ביוני 2012 – עלייה של 0.1%

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, של בנק משכן מקבוצת בנק הפועלים ממשיך להצביע על שיפור במצב רוכשי הדירות. בחודש יוני 2012 רשם מדד משכן עלייה של 0.1%  לרמה של 131.7 נקודות (הבסיס ב-1996 – 100 נקודות). העלייה במדד מבטאת שיפור במצב רוכשי הדירות בעיקר בזכות המשך ירידת הריבית שבעקיפין הביאה לירידה בריבית המשכנתאות.  כמו כן, עליית השכר במשק , עזרה גם כן, לשיפור במצב רוכשי הדירות.

"העלייה במדד משכן מיוחסת בעיקר להמשך הירידות בריבית על המשכנתאות ולעלייה בשכר הממוצע במשק. חודש יוני האחרון הציג נתונים מעודדים בשוק הנדל"ן המקומי. היקף העסקאות בדירות חדשות חזר לרמתו הגבוהה שנרשמה בחודש דצמבר 2011", מציינים כלכלני בנק הפועלים, "בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית בנטילת משכנתאות חדשות. הנתונים החודשיים של מחירי הדירות מאופיינים בתנודתיות גבוהה. בסקר האחרון של מחירי הדירות נרשמה עלייה מתונה יותר במחירי הדירות. בחודשים האחרונים מורגשת התאוששות בשוק הדיור, הן מבחינת המחירים והן מבחינת העסקאות".

מדד משכן הוא מדד שמבטא את מצב רוכשי הדירות דרך פרמטרים כלכליים – ריבית משכנתאות, שכר ממוצע במשק ואבטלה, לצד מחירי הדיורת. בחודשים האחרונים נמצא מדד משכן בעלייה נאה, כאשר מתחילת השנה הוא עלה ב-1.9% בעיקר בגלל ירידה בריבית המשכנתאות. עם זאת, על רגע הנתונים מהזמן האחרון על האטה במשק וירידה בקצב הצמיחה לצג גידול ברמת האבטלה קיים חשש שהעלייה והשיפור במצב הרוכשים עשוי להשתנות. מנגד, בנק ישראל רמז שתהליך הפחתת הריבית יימשך ובהתאמה הכלכלנים של הבנקים ובתי ההשקעות סבורים שתהיה ירידת מדרגה נוספת בריבית. בנק דיסקונט העריך לאחרונה שהריבית תרד עד ל-1.5%. וריבית כזו, מן הסתם תתבטא בירידה בעלויות המשכנתא ושיפור במצב הרוכשים.

כך או אחרת, השאלה מה יהיה עם מחירי הדירות שזה הפרמטר העיקרי למצב רוכשי הדירות – עלייה במחירי הדיור כמובן תרע את מצבם של הרוכשים; וההיפך – ירידה במחירי הדיור תשפר את מצבם של רוכשי הדירות.  בחודשים האחרונים שוב חזרו מחירי הדירות לעלות כאשר סקר של גיאוקרטוגרפיה מצביע על עלייה של 3% במחירי הדירות בשנה האחרונה.