חדשות    

מדד תל אביב 35 – כיצד הוא מחושב, ומהם השימושים שלו?

pexels

הגישה של מסחר בבורסה או בשמה המוכר הרווח הפאסיבי הפכה לפופולארית בקרב משקיעים ישראלים רבים. לדוגמא, מדד תל אביב 35 הוא המדד המרכזי של הבורסה הישראלית והוא מורכב מ-35 מניות של חברות שבהן שווי השיווק נחשב לגבוה ביותר בבורסה. גם המשקיע המתחיל, יוכל להיצמד למדדים מובילים וליהנות מתשואתם. למעשה, הרכב המניות אשר מרכיבות את המדד נקבע אחת לשישה חודשים, המשקל היחסי של כל מניה בחישוב המדד, תלוי בשווי השוק של  הציבור אשר מחזיק במניות אלה, אך מצד שני, הן מוגבלות לתקרה של 7%.

מדדים רבים בבורסה שניתן לעקוב אחריהם

קיים מגוון רחב של מדדים שניתן לעקוב אחריהם גם בארץ וגם בעולם. חלק מהם הם מדדים שווי שוק כמו מדד תל אביב 35, אשר כאמור, עוקב אחר 35 מניות בעלות השווי הגבוה בתל אביב, או מדד 500 S&P, שעוקב אחר 500 המניות המובילות בבורסות המרכזיות בארה"ב. ישנם מדדים נוספים שנחשבים סקטוריאליים, כגון מדד הבנקים או מניות מתחום הטכנולוגיה. בעבר מדד 35 היה נקרא מדד 25 או מדד המעו"ף. למעשה, מדד זה, מייצג את השינוי המצרפי במחירי המנות שר מרכיבות אותו ואת הדיבידנדים המתקבלים מהן, וזאת בהנחה, כי הדיבידנדים הללו מושקעים מחדש במניות המדד.

מדד תל אביב 35 – מדד העם

יש לציין, כי בשל הפופולאריות של מניות תל אביב 35, מניות אלה נקראות גם מניות מדד העם. המוצרים נגזרים אחר המדד הם הסחירים ביותר בבורסה בתל אביב ובגלל ההתעניינות הרבה של המשקיעים במדד נהנות מניות החברות מיתרון. ההשקעות של הציבור בבורסה בצורה ישירה, מתבצעות באמצעות מדד תל אביב היות ומדד זה, נחשב סולידי. מדד זה, משוקלל למחירי 35 המניות בעלות שווי שוק שהוא הגבוה בבורסה של תל אביב. מדובר על כמות מניות בשווי של 5,000 ₪ ושאר המדדים הסכום המינימאלי להשקעות פחות יותר.

שיפור חוסן המדדים בתל אביב 35

חברות שמבקשות לגייס הון בבורסה, נוצר שינוי ע"פ הודעת הבורסה, אשר נועד לתמוך, בחברות שיוצאות להנפקת מניות ולעודד אותן לבחור בבורסת ת"א. במדד תל אביב 35, ערך השוק של החזקת הציבור חייב לעמוד על 1.5 מיליארד שקל. בעת רכישת האופציה המשקיע ישלם פרמיה קטנה אשר גובהה נגזר משינויי המדד.  למעשה, אופציות מהוות כלי השקעה ממונף, אשר מאפשר הפקה של רווחים גבוהים במיוחד, אבל מצד שני גם את אובדן הפרמיה ששולמה. יש להשקיע במניות תל אביב והכוונה למדד 35, רק אם המשקיעים מנוסים בסחר בבורסה.

גם בהשקעה במדד תל אביב 35- הגורם הקריטי הוא הזמן

בכל הקשור בהשקעות בבורסה, המרכיב החשוב והקריטי ביותר הוא הזמן. כשאר טווחי ההשקעה הם לטווח הארוך, הסיכוי להפסיד הוא נמוך. שי להשקיע במדדים מוכרים והמדד של ישראל הנחשב למרכזי, הוא מדד 35 אשר מייצג כאמור את 35 החברות הגדולות בישראל.  בעצם, אם אתם משקיעים במדד המרכזי אתם משקיעים מעט בכל אחת מהחברות אשר מרכיבות את המדד. העובדות מראות, כי התשואה השנתית הממוצעת של מדד 35 תל אביב משנת 1992 והכוונה היא מיום הנפקתו, היא למעלה מ-12% לשנה.

תמורות שחלו במדד ת"א 35 לאורך השנים בהסתמך על מנגנון העדכון הדו שנתי אותו הזכרנו, משקפות בצורה מובהקת יותר את סביבת ההשקעות הכוללת בישראל. הריבית הנמוכה שהבנקים מציעים על תכניות חיסכון היא נמוכה מאוד ותמשיך להישאר נמוכה לעוד שנים רבות. לעומת זאת, ההשקעה בשוק ההון סחירה ונגישה לכולם. מצד שני ישנם אנשים שמשקיעים בנדל"ן, אך יש לאתר את הנכס שמתאים להשקעה,, לבדוק, להעריך את שוויו באמצעות שמאי מקצועי ולדאוג לו לתחזוקה שוטפת, להתנהל עם השוכרים. לעומת זאת השקעות מניבות בבורסה כגון מדד 35 תל אביב, הפך למבוקש מאוד בקרב הציבור הישראלי.