חדשות    

מדוע התייקרו קופות הגמל להשקעה?

FREEPIK
מעודכן ל-04/2021

בשנת 2020 עמד ממוצע דמי הניהול על 0.66% – אולם בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית; ורוב בתי ההשקעות גובים עמלה של 0.8% על מה אנחנו משלמים ולמה?

קופות הגמל להשקעה עוברות בחודשים האחרונים עלייה זוחלת בדמי הניהול, כך על פי נתוני הגמלנט. רוב בתי ההשקעות דורשים כיום דמי ניהול של 0.8% – וזאת לעומת דמי ניהול של 0.5%-0.7%, שנגבו בעבר הלא רחוק.

מהנתונים עולה כי כלי החיסכון הפופולרי גמל להשקעה, שהוקם כמענה מוזל של בתי ההשקעות לפוליסות החיסכון שבניהול חברות הביטוח, הוא כיום כבר לא כל כך זול: בשנת 2020 דמי הניהול הממוצעים בגמל להשקעה עמדו על 0.66%. כיום בכל בתי ההשקעות כמעט דורשים דמי ניהול של 0.8%. בית ההשקעות היחיד שגובה דמי ניהול של 0.6% על קופה להשקעה שאינה פאסיבית הוא הלמן אלדובי, אולם הוא נקנה לאחרונה על ידי הפניקס, ולא ברור אם דמי הניהול יוסיפו להיות מוזלים יחסית גם בהמשך.

מהם בעצם דמי ניהול ומדוע אנחנו נדרשים לשלם אותם? דמי ניהול הם עמלה שגובה כל גוף מוסדי בעבור ניהול חשבון, כגון תיק השקעות, קופת גמל, קרן פנסיה וביטוח מנהלים. דמי הניהול נגבים עבור קבלת ההחלטות והניהול השוטף בפועל בכל המכשירים הפיננסיים.

בעבר היה ניתן לפתוח קופת גמל כזו בדמי ניהול של 0.5%-0.7%, לפי נתוני הגמלנט, בשנת 2020 דמי הניהול הממוצעים בגמל להשקעה עמדו על 0.66%.

הלמן אלדובי לרוב המוצרים הפיננסים קיים סוג אחד של דמי ניהול על סכום ההשקעה – דמי ניהול על צבירה. עם זאת, למכשירים פנסיונים יש שני סוגים של דמי ניהול: דמי ניהול מהפקדות הנגבים בעבור כל הפקדה חדשה המתבצעת ודמי ניהול מצבירה הנגבים באופן תקופתי כאחוז קבוע מכלל החיסכון שהצטבר באותה קופה.

לגובה דמי הניהול יש משמעות גדולה לאורך זמן, ועל כן חשוב לוודא שדמי הניהול הוגנים. ללקוח פרטי כדאי לבדוק את ממוצע דמי הניהול שגובה הקופה מכלל העמיתים, כדי לדעת אם דמי הניהול הנגבים ממנו גבוהים/נמוכים ביחס לכלל.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי דמי הניהול אינם חזות הכול. בחירה מושכלת צריכה להתקבל תוך התחשבות בשילוב של כמה דברים – השוואה על סמך קביעת רמת הסיכון הנדרשת, השוואת התשואה בהתאם לה ודמי ניהול סבירים – וכך נוכל להחליט בצורה נבונה היכן לנהל את קופת הגמל שלנו.

התוספת הנסתרת לדמי ניהול התיקים – המע"מ; האם דמי הניהול שמציעים לכם כבר כוללים אותו?!

למה בקרנות השתלמות אין דמי ניהול מוזלים כמו בקרנות פנסיה?