האוצר מסכם שנה, ולמרות שאפשר להתווכח עם הכיוון בכמה מהרפורמות והשינויים, הוא הכיוון הנכון, אי אפשר להאשים את שר האוצר כחלון בחוסר מעש – הבנאדם עובד.
בסיכום השנה של האוצר, כפי שתקראו בהמשך, יש עשרות הישגים וחלקם באמת יהיו כאן לשנים – הישגים אמיתיים. אבל באופן מפתיע, האוצר לא מזכיר את תוכנית מחיר למשתכן – זה לא סתם נשכח. עומד מאחורי זה, חשיבה רבה – כנראה שהם רוצים להעביר את האחריות למשרד השיכון והבינוי או פשוט לא לגעת בנושא השנוי במחלוקת הזה. אחרי הכל, העם לא טיפש ויודע שכחלון עומד מאחורי התוכנית לטוב ולרע.
שר האוצר, משה כחלון: "כלכלת ישראל נמצאת היום באחת מנקודות השיא שלה וממוקמת בין הכלכלות החזקות בעולם. לצד הצמיחה בזירה הבינלאומית הצלחנו לקדם רפורמות שהמטרה המרכזית שלה היא צמצום הפערים והורדת יוקר המחיה. העיקרון הוא פשוט- חברה חזקה מובילה לכלכלה חזקה, ונמשיך לפעול למען זאת גם בשנה הקרובה. בהזדמנות זו אני רוצה לאחל שנה טובה ומבורכת לכל אזרחי ישראל, שנה של שגשוג כלכלי לצד צמיחה חברתית".
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "אנחנו גאים לסכם את השנה החולפת עם צמיחה כלכלית משמעותית לצד הגברת התחרותיות, הסרת חסמים, עלייה בדירוגים הבינלאומיים, צמצום פערים והפחתת יוקר המחיה. אני רוצה לאחל שנה טובה לכלל אזרחי ישראל, שנה של צמיחה כלכלית וחברתית".
מהלכים שקודמו כחלק מהתוכנית הכלכלית:
התכנית לקיצור החופשות בבתי הספר – התוכנית נועדה לצמצם את הפער בין ימי חופשת ההורים לבין ימי חופשות התלמידים. במסגרת התכנית בימי חופשות חנוכה ופסח ייהנו התלמידים מחמישה ימי פעילות חינוכית. מדובר בתוכנית משלימה למהלך כולל שמובילים משרדי האוצר והחינוך במטרה להקל על נטל תשלומי ההורים, וכדי להרחיב את הסל החינוכי שמעניק המשרד גם בשעות הבלתי פורמליות.
סבסוד צהרונים – במטרה להקל על הורים עובדים אישרה הממשלה תכנית לשנת הלימודים התשע"ט במסגרתה יספקו המסגרות העשרה לימודית ופעילות העשרה חברתית וחינוכית, יינתן סיוע בהכנת שיעורי בית וכן ארוחה חמה ומזינה.
קיצור שבוע העבודה במשק ל-42 שעות – במטרה לשפר את האיזון בין עבודה לשעות הפנאי של העובד בחיק משפחתו, הוחלט על קיצור שבוע העבודה ללא הפחתה בשכר. ממועד כניסת השינוי לתוקף, שכר השעה יחושב על בסיס של 182 שעות לחודש עבודה, במקום 186 כפי שהיה לפני כן. משמעות המהלך היא העלאת התעריף השעתי לעובדים, והגדלת ערך השעה לעובדים המשתכרים משכר המינימום.
מעבר בין בנק לבנק בלחיצת כפתור – במטרה לקדם את התחרות בשוק הבנקאות בישראל הוחלט על הסרת חסמי מעבר, ולתת ללקוחות אפשרות לעבור בנק בלחיצת כפתור בלבד. זאת, באמצעות ביטול הבירוקרטיה המתישה הנדרשת בתהליך של מעבר לבנק חדש. התכנית קובעת כי במסגרת מעבר לבנק חדש יועברו כל הוראות הקבע מול המוטבים השונים, ביטול כרטיסי האשראי, יוחלפו שיקים ששולמו מראש, תימסר הודעה למעסיק על שינוי החשבון ועוד. המהלך מבוסס על מנגנון טכנולוגי של "עקוב אחריי", שיקשר בין חשבון הבנק הישן של הלקוח לחדש. הלקוח יצטרך רק לבצע פעולות פשוטות שמסתכמות בפנייה לבנק החדש ויידוע שלו בדבר מספר חשבון הבנק הישן.
הסרת חסמים בייבוא אישי כאמצעי להפחתת יוקר מחייה – כחלק ממדיניות הממשלה להורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה, אושרה במסגרת התכנית הכלכלית לשנת 2019 רפורמה שנועדה להסיר חסמים קיימים ליבוא האישי המהווה ערוץ להגברת התחרותיות והפחתת המחירים בשווקים ריכוזיים. רפורמה זו כוללת בין היתר קביעת כלל אחיד ודאי וברור לכמויות הניתנות לייבוא ביבוא אישי, יישום רפורמות משמעותיות במשרדי הממשלה השונים לטובת צמצום דרישות רגולטוריות לייבוא אישי, כדוגמת ביטול הצורך בקבלת אישור לייבוא מוצרי תקשורת אלחוטיים רבים, וכן יצירת מערכת מידע שקופה, מקיפה ונהירה לצרכן שתספק לו את כלל המידע הרלבנטי לייבוא אישי. בשבועות הקרובים יותקן צו יבוא אישי, על מנת להביא ליישום מלא של הרפורמה. רפורמה זו צפויה להקטין את העלויות המושתות על הצרכן וכן להגדיל את מגוון המוצרים בייבוא אישי.
הסרת חסמים לייבוא מוצרי תקשורת – כחלק ממדיניות הממשלה להפחתת הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי, על מנת להגביר את התחרות למען הורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה, אושרה במסגרת התכנית הכלכלית לשנת 2019, רפורמה מקיפה בהליך ייבוא מסחרי של מוצרי תקשורת אלחוטיים. לפני הרפורמה, הרגולציה של משרד התקשורת הייתה מאופיינת בנטל רגולטורי רב, אשר חרג מהנהוג במדינות המפותחות. כך, עבור ייבוא של מוצר תקשורת אלחוטי כמו מחשב נייד, טאבלטים, ראוטרים וכדומה, נדרש קבלת אישור משרד התקשורת טרום הייבוא עבור כל דגם מוצר. הליך זה ארך תקופה ממושכת, דבר אשר הביא להשתת עלויות גבוהות על היבואנים, שמושתות בהמשך על הצרכן. במסגרת הצעדים, אושר מודל רגולטורי חדש המבוסס על המודל הנהוג באיחוד האירופי, במסגרתו יבואנים יוכלו לקבל אישור לייבוא מוצר באופן אוטומטי ומקוון, בכפוף לכך שיגישו הצהרה על עמידת המוצר בדרישות הטכניות של המוצר ושקיימים בידיהם מסמכים המעידים על כך. לצד זאת, הוגברו סמכויות האכיפה של משרד התקשורת על מנת לוודא שלא ייגרמו הפרעות לספקטרום תדרי הרדיו במדינה. הצעדים הללו צפויים להפחית באופן משמעותית את העלויות העודפות בהליך הייבוא של מוצרי תקשורת אלחוטיים ובכך להביא להפחתת יוקר המחייה. החיסכון המשקי המוערך לאור השינוי המוצע הינו של מאות מיליוני שקלים בשנה.
הקמת סביבת ניסוי לחברות טכנולוגיה פיננסיות – על מנת להקל על חברות פינטק לפעול ולהציע את המוצרים שלהן בשוק הישראלי, הוקם צוות בין-משרדי בהובלת משרד האוצר ומשרד המשפטים שיבחן יצירת סביבה רגולטורית מקלה המותאמת לחברות שעושות שימוש בטכנולוגיות חדשניות לצורך אספקת מוצרים ושירותים פיננסיים לצרכן הישראלי במגוון תחומים, כגון: אשראי, תשלומים, סליקה ואמצעי תשלום ניהול השקעות, ניהול פיננסי, שירותים בנקאיים וביטוח. הצוות צפוי לסיים את בקרוב ולהמליץ על אופן הקמת הסביבה לשר האוצר.
תכנית סיעוד לאומית – במטרה להרחיב, לשפר ולייעל את שירותי הסיעוד הניתנים לקשישים, אישרה הממשלה את תכנית הסיעוד הלאומית, שכוללת הגדלה משמעותית של שעות הסיעוד הניתנות לקשישים בביתם, הכנסת טיפולי שיניים לקשישים במסגרת סל הבריאות, הגברת המעורבות של קופות החולים בשיקום וטיפול הקשישים הסיעודיים בביתם והקלת נטל הבירוקרטיה.
רפורמה להוזלת מחירי הניתוחים הפרטיים – על פי הרפורמה יוחל פיקוח על מחירי ניתוחים במערכת הבריאות הפרטית, כך שבשלב הראשון יתבקשו דיווחים על מחירים ורווחיות של הניתוחים בתחום, ולאחר מכן, ייבחן הצורך בקביעת מחירים מקסימליים לניתוחים פרטיים.
הכשרת כוח אדם איכותי במערכת הבריאות – בדגש על חיזוק כח האדם בפריפריה, ניתנה תוספת תקציבית משמעותית לקליטה של מאות רופאים מתמחים בקהילה, ניתנו תוספות תקציביות למענקים למתמחים ולרופאים שיעבדו במשרה מלאה (פולטיימרים), והכל לטובת שיפור השירותים הניתנים לתושבים, תוך חיזוק הפריפריה.
תוכנית לקיצור תורים במערכת הבריאות הציבורית – בעלות של כ- 900 מיליון שקל מדי שנה יושמה במלואה התוכנית לקיצור תורים. במסגרת זו הגדילו קופות החולים משמעותית את הניתוחים הניתנים בסל הבריאות, תוך הפחתה של מאות מיליוני ש"ח מהפרמיות הנגבות בתוכניות הבריאות הפרטיות (השב"ן), להוזלה של יוקר המחייה.
עידוד תעסוקה בקרב משפחות שבראשן הורה עצמאי – במשפחה חד הורית יכולת ההשתכרות מוגבלת למפרנס אחד, ולכן רמת ההכנסה נמוכה יותר מזו של משפחה שבה שני הורים עובדים. על כן, הוצע להקצות תוספת לתקציב ההתאמות שיוקצו לטובת תכניות לעידוד תעסוקה עבור אוכלוסיית ההורים העצמאיים. תכניות אלו נכללות בין השאר מבחני תמיכה לעמותות וגופים הפועלים למען אוכלוסיית המשפחות החד הוריות, לרבות שימוש באג"ח חברתי, והקלות בקריטריונים בקורסים להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה והתעשייה.
הגדלת ההכנסה הפנויה של הורים עובדים באמצעות הרחבת מענק העבודה – מענק העבודה מהווה סיוע להורים עובדים שמשתכרים ברמות השכר הנמוכות במשק, תוך יצירת תמריצים חיוביים ותנאים כלכליים להשתלבות מלאה שלהם בשוק התעסוקה. במסגרת התכנית, יגדל המענק לאב עובד ב-50%. בנוסף, לצורך עידוד תעסוקה מלאה של בני הזוג ככלי מרכזי לצמצום העוני, להגדיל את המענק של בני זוג עובדים ב-30%, במידה ובן הזוג הועסק בשכר של לפחות 3,540 ש"ח. לבסוף, כיום גובה השכר החודשי שמזכה במענק עבודה המקסימלי עומד על 4,780 שקלים. מוצע להגדיל את גובה השכר המזכה במענק המקסימלי ל-5,000 שקלים על מנת להגדיל את מספר הזכאים למענק עבודה מלא.
התוכנית לחיזוק כושר התחרות של התעשייה הישראלית – במסגרת התכנית הוקצה סכום כולל של 1.15 מיליארד שקלים להגברת כושר התחרות של התעשייה המקומית ובפרט התעשייה הקטנה והבינונית, והעלאת רמת פריון העבודה במשק והפחתת הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי. המשאבים יוקצו לקידום הטמעת טכנולוגיות ייצור מתקדמות בתעשייה על ידי עידוד מחקר ופיתוח בתעשייה, אימוץ טכנולוגיות מתקדמות קיימות, קידום הכשרת כוח אדם מיומן עבור המשק בכלל והתעשייה בפרט, וקידום התעשייה הקטנה והבינונית, הגברת פריון העבודה והייצוא של המגזר התעשייתי.
מענק אינטל – במסגרת התכנית שהוצגה על ידי חברת אינטל צפויה החברה להשקיע באתר הייצור בקרית גת כ-18 מיליארד שקל עד לשנת 2020, לבצע בשנים אלה רכש מספקים מקומיים במעל 3 מיליארד שקל וכן לקלוט כ-250 עובדים נוספים בפריפריה במהלך השנים הבאות. מדובר בהשקעה אסטרטגית ראשונה של חברה גלובלית בישראל לאחר רפורמת המס בארה"ב, ועל כן יש בכך הבעת אמון משמעותית במשק הישראלי.
הפחתת מכסים ומסי קנייה על מוצרי צריכה – בשנים 2017-2018 הופחתו מכסים ומסי קנייה על מוצרים רבים בסכום של כמיליארד וחצי שקל כשבין היתר, בוטל מס הקנייה על טלפונים ניידים ומוצרי אלקטרוניקה (כגון טלוויזיות, רמקולים, אוזניות, מיקרופונים ועוד) וכן בוטל המכס על מוצרי חשמל ביתיים (כגון מקרר, תנור בישול חשמלי, מקפיא ביתי ועוד), מוצרי הנעלה, הלבשה וטקסטיל.
רפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית בישראל – הרפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית, שהוסכמה עם פורום המכללות הטכנולוגיות בישראל, תאפשר העלאה משמעותית ברמת ההכשרה הטכנולוגית בישראל בהתאם לצרכי המשק, ותאפשר למכללות הטכנולוגיות ליהנות מתקציב מוגדל שיאפשר להן לממש את הפוטנציאל הלא ממומש הגלום בהשכלה הטכנולוגית. יתר על כן, הרפורמה מחזקת באופן משמעותי את הרגולטור המפקח על המכללות הטכנולוגיות לשם הבטחת איכות ורלוונטיות תוכניות הלימוד, וקובעת מסלול לימודים מרובד על מנת לאפשר התאמה טובה יותר של הלימודים לשוק התעסוקה ולרווחת הסטודנטים.
רפורמה היסטורית במשק החשמל – במסגרת הרפורמה ייפתחו מקטעי הייצור ואספקת החשמל לתחרות. בנוסף, ניהול המערכת יועבר מחברת חשמל לחברה ממשלתית נפרדת ומספר המשרות הקבועות בחברת חשמל יפחת משמעותית. הרפורמה תאפשר את פיתוח רשת הולכת החשמל ותאפשר חיבור מאסיבי של אנרגיות מתחדשות. בנוסף ברפורמה נקבע מנגנון תקדימי לפיו כל המתנים לעובדים יותנו ביישום אבני הדרך של הרפורמה. הרפורמה כוללת צעדים לשיפור המצב הפיננסי של החברה, ייעול תהליכי עבודה ויכולת ההנהלה לקדם את יעדי החברה וצעדי התייעלות עתידיים. ההסכם כולל בין היתר את צמצום מצבת כוח האדם ב- 1,800 עובדים, המהווים כ 20% ממצבת כוח האדם הקבועה. זאת, בנוסף ל-400 תקנים שיופחתו בשל מעבר עובדים ליח"פים (יצרני חשמל פרטיים) ולחברת ניהול המערכת. בנוסף סוכם על הגברת הגמישות התעסוקתית ע"י העברת הנהלת חברת חשמל להעסקה באמצעות חוזים אישים, ביטול הפריטטיות בענייני משמעת וביטול רכיב שכר העידוד כרכיב אוטומטי והפיכתו לתשלום עפ"י יעדים וביצועים.
הכנסת טכנולוגיות – במסגרת ההסכם הקיבוצי המיוחד שנחתם בין המדינה לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה סוכם כי ההסתדרות תתמוך בשינויים המבוקשים על ידי המדינה כמעסיק בכל הקשור להכנסה של טכנולוגיות חדשות בשירות המדינה וכי היא לא תנקוט בצעדים ארגוניים המעכבים את הכנסת השינויים הטכנולוגיים. עוד סוכם וכי העובדים יסייעו וישתפו פעולה ככל הנדרש במסגרת עבודתם בהתאם לדרישות המעסיק. הסכם הטכנולוגיות מבשר על תחילתו של עידן חדש בשירות המדינה, עידן של שיתוף שבו שני הצדדים ליחסי העבודה הקיבוציים בשירות המדינה מעגנים את מחויבותם להגברת הפריון באמצעות שינויים טכנולוגיים. האמור לעיל יאפשר שינוי שיפור ועדכון תמידי של רמת השירות הניתנת לאזרחים על ידי עובדי המדינה.
הסכם בהנהלת בתי המשפט – ההסכם שנחתם עם הנהלת בתי המשפט הכולל יישום תוכנית אסטרטגית במטרה לשפר את איכות השירות לאזרח, על-ידי יצירת תמריצים לעובדים למתן שירות איכותי ויעיל וקיצור תקופה ההמתנה בהליכים משפטיים. כמו כן, ההסכם כולל שיפור בשכר העובדים החלשים בהנהלת בתי המשפט ופועל לצמצום פערים חברתיים.
הסכם העלאת שכר המורים המתחילים עם ארגון המורים – במסגרת ההסכם הוקצתה עלות משמעותית למורים בתחילת דרכם כך שכבר מהשנה הנוכחית יעלה השכר התחילי של מורים אלו בכ-20% והוא יעמוד על 8,000 שקל. הסכם זה מהווה המשך למדיניות צמצם פערי השכר במגזר הציבורי ויאפשר לגייס מורים איכותיים אשר כבר בתחילת דרכם ירוויחו שכר ראוי. בנוסף ההסכם מבטיח שקט של ארבע שנים במערכת החינוך, נותן תוספות שכר של 800 ש"ח לכלל המורים, מוסיף בעלי תפקידים לבתי הספר ומגדיל את שכר מנהלי בתי הספר ב-1,700 ש"ח.
הסכם שכר לעובדי רשות המסים – ההסכם הקיבוצי שנחתם עם רשות המסים מוציא לדרך את תהליך איחוד רשות המסים שמטרתו בסופו להביא לאיחוד מלא של מערך מס הכנסה ומע״מ בכדי לייעל את עבודת הרשות, לצמצם בירוקרטיה על ידי מתן שירותי מע"מ ומס הכנסה תחת קורת גג אחת, דבר שישפר בצורה ניכרת את מתן השירות לאזרח ולעסקים, ויתרום להליכי גבייה יעילים יותר.
הסכם חוק ביומטרי – נחתם הסכם אל מול הסתדרות עובדי המדינה ביחס לחוק המחייב דרכון ביומטרי. ההסכם הסדיר הארכת ימי קבלת קהל אחר הצהרים, האריך את שעות קבלת הקהל, מערכת זימון תורים ממחושבת. יישום חוק הדרכון הביומטרי יאפשר צמצום משמעותי בכל מה שקשור לזיוף תעודת זהות, הונאות ביטוח לאומי ושאר מוסדות המדינה, יציאה לא חוקית מהארץ, ושאר תופעות לא רצויות.
מענקים לרופאים בפריפריה – שר האוצר, בשיתוף עם שר הבריאות הקצו מסגרת עלות נוספת של 70 מיליון ש"ח עבור מענקים מותנים לרופאים שמטרתם לעודד מתמחים ומומחים לעסוק/להתמחות במקצועות במצוקה כפי שהוגדרו על פי צרכי מערכת הבריאות.
האצת משק הגז הטבעי בשיתוף משרד האנרגיה – עידוד חיבור מפעלים ושכונות מגורים לגז טבעי והעברת ענף התחבורה מדלקים מזהמים לרכבים המונעים בהנעות חלופיות. לצורך כך הוקצו חצי מיליארד שקל למענקי גז טבעי בתקציב 2019 וכן קודם מודל מיסוי ירוק לשינוי תמריצי המס לתחבורה.
עידוד אנרגיות מתחדשות – על מנת להפחית את הבירוקרטיה למבקשים להקים גגות סולאריים, נקבע כי יינתן פטור מהיטל השבחה למתקנים סולאריים על גבי גגות בגודל 7,000 מ״ר לעומת 200 מ"ר טרם השינוי. בנוסף, קודם פטור מהיתר בנייה לגגות סולאריים בגודל זהה.
צמצום נזקי הגודש ועידוד נסיעה ברכבים מרובי נוסעים – הממשלה תתעדף התניידות לא ממונעת, תחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית על פני תחבורה פרטית. במסגרת זו יעשה שימוש בכלים כלכליים וטכנולוגיים מיטביים שנוסו בהצלחה בארץ ובעולם ובהם: עידוד נסיעה ברכבים מרובי נוסעים (HOV), בין היתר, בתוספת פתיחת נתיבי תחבורה ציבורית לנסיעת רכבים מרובי נוסעים תוך שימוש באמצעי אכיפה טכנולוגיים הנהוגים בעולם; הטמעת טכנולוגיות לשיפור רמת השירות בתחבורה ציבורית (On Demand); קידום ויישום ניסוי נעים לירוק (ניסוי שבוחן שינוי התנהגותי בקרב נהגים שיקבלו תמריץ כלכלי במידה ויפחיתו את השימוש ברכב פרטי בשעות העומס ובאזורי הגודש); קידום פוליסות ביטוח לפי שימוש המעודדות שימוש מצומצם ברכב פרטי (pay as you drive); הקמה של רשת נתיבים מהירים בין שפיים לראשון לציון והכפלת חניון הנתיב המהיר הקיים בשפירים, כך שיתווספו כ-13,000 מקומות חניה שיאפשרו הפחתת כניסת רכבים לגוש דן בשעות ואזורי העומס.
מתן ודאות לתקציב הספורט באמצעות ניתוק התלות בהימורים והמשך הסדרה וייעול שוק של ההימורים החוקיים – במטרה להעניק ודאות לתקציב הספורט הוחלט לנתק את התלות שלו בריווחי ההימורים. לאור שיוך רווחי המועצה להסדר הימורים בספורט למשרד התרבות והספורט גדל תקציב המשרד משמעותית והוא קיבלת אחריות מלאה להקצאת תקציבי הספורט. נמצא משרד התרבות והספורט נמצא בתהליך עבודה מואץ לצורך יישום הוראות החוק במטרה שכלל גופי הספורט ייהנו מתוצאות המהלך. בנוסף ניתוק רווחי ההימורים מהקצאתו לענפי הספורט יאפשר לממשלה ליישם את מדיניותה בשוק ההימורים החוקיים.
שיפור מערך הרגולציה ברשות הכבאות וההצלה – תיקון לחוק רישוי עסקים וחוק רשות הכבאות וההצלה באמצעות הקמת ועדה שתמליץ ותייעץ כיצד ניתן להביא להעלאת הרמה המקצועית בבטיחות אש. רשות הכבאות וההצלה קובעת דרישות בטיחות אש במאות אלפי נכסים במדינת ישראל. דרישות הבטיחות מתמקדות במספר תחומים עיקריים: עסקים טעוני רישוי, נכסים שאינם טעוני רישוי (בתי ספר, בתי חולים, תחנות משטרה, משרדי ממשלה, בסיסי צה"ל וכדומה) ובנייני מגורים. הקמת הוועדה לבטיחות באש נועדה להבטיח שמירה אחראית על האינטרס הציבורי המאזן בין שיקולים בטיחותיים לשיקולים נוספים, באמצעות אימוץ תקני בטיחות אש בינלאומיים והתאמתם לישראל ותוך הפחתת הסיכונים לנזק כתוצאה משריפות מחד ובחינת התועלת בדרישות מאידך.
הפחתת דרישות ההון מבנקים חדשים – כחלק ממדיניות הסרת חסמים לכניסת שחקנים חדשים של משרד האוצר ובנק ישראל, ועל מנת להקל על האפשרות של כניסת בנק חדש, פורסם מתווה להקמת בנק חדש ובה נקבע כי בנק חדש יידרש להון עצמי ראשוני של 50 מיליון שקלים זאת לעומת דרישה להון של 400 מיליון שקלים אשר הייתה קיימת עד עתה. כמו כן, חברת כרטיסי אשראי אשר הופרדה מהבנק השולט בה, תזכה להקלות בדרישות הון נמוכות יותר מאשר בנק קיים (8% לעומת 9% בבנק קיים).
מדיניות הממשלה בנושא העסקת עובדים זרים בהיי טק – הקלה על העסקתם של מומחים זרים בענף ההיי טק, על ידי קביעה כי גם הבאת מומחים זרים לתקופה של עד שנה תיעשה לפי הנוהל המקוצר, בשינויים המחויבים. כמו כן, רישיון השהייה והעבודה של עובדים כאמור יוארך באופן מהיר מדי שנה, וזאת עד לתקופה של עד 63 חודשים, למעט במקרים בהם יימצא שאין מקום להארכה. מוצע לייעל את המנגנון למתן היתרי העסקה לעובדים בעלי ידע בטכנולוגיה באופן שיקנה ודאות למציעים הפוטנציאליים בטרם הגשת הצעתם במכרז, בפרויקטים שמתבצעים בהתאם לחוק חובת המכרזים, ויבטיחו את העסקת העובדים הזרים רק כאשר הדבר הכרחי לביצוע הפרויקט, כדי לעודד תעסוקת עובדים ישראלים. עדיין תידרש הסכמת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, רשות האוכלוסין וההגירה ואגף התקציבים במשרד האוצר, בפרויקטים שמתבצעים מכוח חוק חובת מכרזים ובפרויקטים אחרים, ולא יידרש אישור השרים.
הפחתת רגולציה בהליך רישוי העסקים עבור עסקים קטנים ובינוניים – במסגרת הרפורמה הופחתו משמעותית הזמנים למתן רישיונות עסק והוקל הליך חידוש הרישיונות, וזאת במטרה לסייע לפעילותם של אותם עסקים.
שיפור בהליכי בחינות ומכרזים לכוח אדם בשירות המדינה – במטרה לשפר את איכות כוח האדם בשירות הציבורי ולייעל את שער הכניסה למועמדים לשירות, בוצעו מספר שינויים בהליכי המיון. לדוגמא: הבחינה הקוגניטיבית הממוחשבת במכרזי כוח אדם והסינון לפי תנאי הסף ייערכו במקביל, ובמקביל גם יימשך פרסום המכרז, כך שאדם שהגיש מועמדות לפני המועד האחרון יוכל להתחיל בהליך המיון.
הקמת מערך הדיגיטל הלאומי – במטרה לשדרג את יכולות הדיגיטל של הממשלה ובכך לשפר את השירות הממשלתי הניתן לאזרחים ולעסקים, הוחלט לאחד את רשות התקשוב הממשלתי והמיזם הלאומי ישראל דיגיטלית ליחידת סמך אחת שתיקרא ״מערך הדיגיטל הלאומי״.
עירוב שימושים – כחלק מתקציב 2019 אישרה הממשלה מתן אפשרות לבניית דיור להשכרה, מעונות יום ומעונות סטודנטים במתחמי תעסוקה לצורך המשך יישום מדיניות הממשלה לייעול התהליכים בתחום התכנון והבנייה. זאת, במטרה לאפשר עירוב שימושים של מבני ציבור באזורי תעסוקה ומגורים ולקצר את הליכי הוצאת היתרי בנייה ושינוי מערך התמריצים בעבודות הפיתוח לתכניות למגורים. בנוסף תינתן אפשרות לשלב מוסדות ציבור וגני ילדים בבנייני מגורים ומסחר בדומה לנהוג בערים מובילות בעולם.
צמצום השימוש במזומן ועידוד אמצעי תשלום דיגיטליים – במטרה לצמצם את היקף הכלכלה השחורה בישראל, המוערך בכ-22% מתוצר המקומי הגולמי, הוחלט להגביל את תקרת השימוש במזומן. במסגרת חקו ההסדרים לשנת 2019 אושרה חקיקה לצמצום השימוש במזומן כך שהחל מינואר 2019 חל איסור על ביצוע עסקאות במזומן בהיקף של יותר מ-11,000 שקל ובעסקאות בין פרטים חל איסור על ביצוע עסקאות במזומן בהיקף של יותר מ- 50,000 שקל. עוד נקבע בחוק כי הסכומים ירדו בהדרגה כך שבשלב הסכומים ירדו ל-6,000 שקל ו-15,000 שקל בהתאמה.
קידום מסילת רכבת רביעית באיילון – הקמת מסילת רכבת כבדה נוספת בפרוזדור איילון שתתמודד עם הגידול הצפוי בכמות הנוסעים ברכבת ישראל ותתמוך, בין היתר, במעבר צה"ל הצפוי לנגב. על מנת להקים את המסילה הרביעית, קידם משרד האוצר תיקון חקיקה מהותי, שאושר במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2019.
קידום הקמה של פרויקטי הסעת המונים בשיתוף עם משרד התחבורה – הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים (הקו האדום) והקמת שני קוים נוספים (ירוק וכחול); הקמת שני קווי רכבת קהל נוספים בגוש דן (ירוק וסגול); קידום תכנון של הקמת רשת מטרו בגוש דן; הקמת רכבת קלה בין נצרת לחיפה; ועוד.
הקלות שבס הן תקנות שמאפשרות לקבלנים לבקש תוספת בנייה בפרויקטים מסוימים, ומדובר בתוספת בנייה משמעותית מאוד. המשמעות היא שמדובר בסוג של קומבינה – הקבלנים רוכשים קרקע, אבל יש להם סיכוי טוב מאוד להגדיל את אחוזי הבנייה בפרוייקט. כך שהרווחים שלהם עשויים לגדול. עכשיו, ראש מטה הדיור באוצר, זאב בילסקי, מתכוון לבטל את ההקלות האלו.
הכוונה לבטל את התקנות האלו לא קשורה דווקא לבלגן הפיננסי והעסקי שהיא יוצרת, ולמתנה בדלת האחורית לקבלנים, אלא לעיכובים שהיא יוצרת בבנייה, בעיקר בפרויקטים של מחיר למשתכן. במטה הדיור פשוט הבחינו כי הליך הבקשה להקלות שבס, מביא להתנגדות של הזוכים במחיר למשתכן. הם מתנגדם מול הקבלן, מול האוצר, וגם מתנגדים מול וועדות התכנון, וגורמים לעיכובים של חודשים רבים, שעשויים להגיע גם לשנים. הם צודקים – ההקלות האלו במקרים רבים על חשבונם – אין מתנות חינם – הגדלתם את הבניין בעוד 10 דירות, הבניין צפוף יותר.
וכך יצא שבסופו של דבר, באוצר רוצים לבטל את ההקלות. אלא שאז יש בעיה חדשה – הקבלנים "שבונים" על ההקלות האלו יתמחרו את חוסר קבלת ההקלות – ברגע שהם לא יזכו להטבה הזו, המחיר שהם יציעו כמחיר מקסימום למ"ר בנוי – יעלה! הרי הקבלנים ידאגו לרווח שלהם, ומי שישלם את המחיר על הפגיעה בהם הם הרוכשים (בעיקר בתוכניות מחיר למשתכן). אז מה זה שווה – מצד אחד הקלות שבס ייעלמו, מצד שני, המחיר יעלה , וזו פגיעה גדולה אפילו אנושה בתוכנית של כחלון.
אז תרשו לנו להמר שההקלות האלו לא יבוטלו – זה אולי סוג של בלון ניסוי, או פשוט חוסר הבנה למה זה עלול לגרום.
ריאנאייר, חברת הלאו-קוסט האירית, מקרבת את הישראלים עוד כמה קילומטרים אל היער השחור ופותחת קו טיסה ישירה לעיירה ממינגן שנמצאת במחוז בואריה שבדרום גרמניה.
מריאנאייר נמסר כי הטיסה תצא מתל אביב בתדירות של פעמיים בשבוע.
כחלק מהשקת הקו יהיה ניתן בזמן הקרוב להזמין טיסות במחירים התחלתיים של 30 אירו לכיוון לתאריכים מסויימים בחודש נובמבר.
את הטיסות האלו ניתן להזמין עד יום חמישי הקרוב, ה-13 בספטמבר בלבד.
צריך לזכור שמדובר בטיסת לאו קוסט ולכן למחיר הזה צריך להוסיף 25 אירו למזוודה של 20 קילו ו-8 אירו למזוודה של 10 ק"ג.
משרד תיירות מעניק 150 אלף אירו לכל חברה הפותחת קו טיסות חדש מישראל ואליה, אם היעד הוא שדה תעופה ממנו עדיין אין טיסות לישראל.
בעוד המטרה של המענק היא להגדיל את תנועת התיירים לישראל, טוענים גורמים בענף התיירות שמי שנהנים מהטיסות האלו הם בעיקר בעלי המלונות ביעדים החדשים בחו"ל ולא המלונאים בישראל. אותם גורמים טוענים כי מחירי החופשה הגבוהים בישראל והיצע נמוך של בתי מלון זולים מעכבים את הגידול בכניסת תיירים לישראל.
בבדיקה שערכנו באתר ריאנאייר מצאנו שעדיין לא ניתן לרכוש כרטיסי טיסה לתאריכים של חופשת הפסח באפריל, אבל משפחה שתרצה להקדים ולטוס בסוף מרס, תשלם עבור 4 כרטיסי טיסה, 2 למבוגרים, אחד לנער ואחד לילד כ-660 אירו, לכולם, כולל מזוודות ושמירת מקום בטיסה. זול מאד.
ממינגן היא עיירה יפהפיה. בבדיקה באתר בוקינג ראינו כי ניתן למצוא מקומות לינה ל-4 אנשים במחיר של כ-2000 שקל לכל 4 הלילות.
ממינגן שוכנת במרחק של כשעה וחצי נסיעה ממינכן ומרחק של כ-3 שעות נסיעה מהיער השחור.
מערכות בטיחות ברכב הן כמובן מערכות חשובות. מדובר, בין היתר, על מערכות התרעה מצילות חיים (מערכות שמאותות ומתריעות לנהג על איומים). מהסיבה הזו בלבד הרי שמדובר על מערכות כמובן חשובות, רק שהבעיה שמדובר במערכות יקרות. אז מה עושים, משרד התחבורה מממן בעקיפין חלק משמעותי מהעלות. משרד התחבורה האיץ בשנים האחרונות את התכנית המעודדת התקנת מערכת התרעה מצילת חיים ברכב.
על פי הוראה של המשרד, התקנה של מערכת כזו מקנה הנחה באגרת הרישוי לרכב בשווי מצרפי של עד 1,500 שקל. כן, כל מי שמתקין מערכת התרעה ברכבו יזכה לשלם פחות על אגרת הרישוי.
ההנחה תתפרס על פני שלוש שנים כאשר בכל אחת מהשנתיים הראשונות, יקבלו בעלי הרכבים שהתקינו מערכת כזו, הנחה של 700 שקלים בתשלום אגרת הרישוי, ובשנה השלישית הם יזכו להנחה של 100 שקל. סה"כ 1,500 שקל.
מעבר לכך, המערכת הזו צפויה להקטין למתקינים את הוצאות הביטוח השוטפות. התקנת מערכת בטיחות מזכה את בעלי הרכב בהנחה של עשרות עד מאות שקלים בחודש בביטוח החובה. אחרי הכל, המערכת הזו מצמצמת את הסיכונים בתאונה ומכאן שהביטוח בהתאמה אמור להיות זול יותר. בפןעל ככל שהביטוח היה יקר יותר כך ההנחה בסכום אבסולוטי גבוהה יותר.
כמו כן, במידה והרכב לא היה מעורב בתאונת דרכים במשך מספר שנים, ייתכן שמגיעה לבעלי הרכב, הנחה של עשרות אחוזים גם בביטוח המקיף.
ההטבות וההנחות האלו הופכות את המערכת הזו לפחות יקרה, ודי מסובסדת. ומעבר לכסף – מדובר בערכת מצילה חיים.
המערכות המוצעות בארץ הן של מובילאיי, איוואקס ומובון. המחירים שלהן בירידה, אם כי עדיין מדובר על 2-3 אלף שקל. הסכום הזה אמור לחזור אליכם (דרך הנחה באגרות ובביטוח) תוך 3 שנים בערך.
מעודכן ל-11/2018
רכישת קרקע חקלאית היא השקעה מסוכנת. אתם אולי מכירים סיפורים על מתעשרים שרכשו בזמן קרקעות חקלאיות שהושבחו, אבל יש גם כמות ענקית של סיפורים הפוכים – אנשים שרכשו קרקע חקלאית והפסידו את כל כספם. כאן תוכלו להרחיב על הסיכונים ברכישת קרקע חקלאית. במדריך זה, נספר לכם על תיקון 22 לחוק המקרקעין שאמור לעזור לכם אם בכל זאת, החלטתם לרכוש קרקע חקלאית.
בבשנים האחרונות חלה עלייה ברכישת קרקעות חקלאיות. ההערכות הן כי בעשור האחרון בוצעו עסקאות במעל ל-4 מיליארד שקל. בניתוח שערכו במשרד האוצר עלה כי רוב הקונים הם בעלי הכנסות ממוצעות, לאו דווקא עשירים, ושגילם הממוצע הוא 40. מסתבר שרובם המכריע של רכשי קרקעות חקלאיות הוא ממעמד הביניים אשר אינו יכול לרכוש דירה, ורוכש את הקרקע כתחליף. העלייה במספר העסקאות האלו החלה בשנת 2009, בה החלה העלייה הגדולה במחירי הנדל"ן. במקביל לעליית המחירים של למעלה מ-10% בכל אחת מהשנים 2009- 2010, ניתן לראות גם עלייה של כ- 33% בהיקף העסקאות.
חובת מסירת שומת מקרקעין +תמצית שומת מקרקעין
התקנה מחייבת את הגופים המשווקים קרקעות חקלאיות להעביר ללקוח הפוטנציאלי דוח מקיף הכולל חוות דעת משמאי מקרקעין על חלקה ספציפית שאותה הוא מעוניין לרכוש. השומה הזו, על פי התקנה, כוללת הערכה מקצועית לגבי צפי היתכנות הקרקע בטווח של 10-5 השנים הקרובות, תוך ציון מקורות המידע שעל פיהם מתבסס שמאי המקרקעין בחוות דעתו, לרבות התבססות על התנהלות וועדת התכנון המחוזית או הארצית.
שמאי מקרקעין שסבור שהקרקע החקלאית לא תופשר בפרק זמן הנע בין 10-5 שנים או אף מעבר לכך, יכתוב על כך בחוות הדעת. אז נכון – זה לא מספק ביטחון מוחלט. אחרי הכל, יכול להיות מצב שהשמאי ייטה להעריך שכן יש סיכוי להפשרה, ובפועל זה לא יהיה כך. אך זה אומר שהשמאים אמורים להיזהר – יש להם אחריות. הם לא יוכלו לספק הערכות אופטימיות ללא כיסוי.
על פי החוק, תמצית השומה תכלול את הפרטים כדלהלן ואותם בלבד:
א. סבירות מימוש תכנית שינוי ייעוד קרקע – זאת אומרת השמאי צריך להגיד לרוכש מה הסיכוי שביכלל יאושר שינוי לקרקע.
ב. ייעוד הקרקע נכון למועד עריכת שומת המקרקעין.
ג. שווי הקרקע הנוכחי נכון למועד עריכת שומת המקרקעין.
ד. משך הזמן הצפוי לשינוי ייעוד הקרקע – זהו פרמטר חשוב מאד. את הקרקע קונים על פי ציפיות לרווח עתידי. אבל צריך לזכור שכל עוד אין שינוי ייעוד אז העלות האלטרנטיבית של ההשקעה בה עולה. אם היינו שמים את הכסף בהשקעה אחרת, היינו מרוויחים כסף בינתיים.
ה. סך כל ההוצאות המשוערות הכרוכות במימוש תכנית שינוי ייעוד הקרקע בהתאם לייעוד בתכנית המוצגת בידי העוסק – היתרי הבנייה והתוכניות שמגישים לאישור עולות לא מעט כסף. סכום הכסף הזה יכול להיות משמעותי מאד לאורך זמן.
ו. סך כל ההיטלים והמיסים המשוערים הכרוכים במימוש תכנית שינוי ייעוד הקרקע בהתאם לייעוד בתכנית המוצגת בידי העוסק.
ז. חלקו היחסי הצפוי של הרוכש מכלל העלויות המשוערות.
על פי החוק, משווקי קרקע שלא יעבירו את מלוא המידע למשקיעים כקבוע בתקנה ועל פי חוק, צפויים לקבל קנסות גבוהים.
לקוח פוטנציאלי המקבל חוות דעת זו, אמנם יקטין את הסיכון אבל כאמור זה לא מקטין לחלוטין את הסיכון. שמאי מקרקעין עלול לטעות, ומעבר לכך, שמאי מקרקעין עלול להיות מוטה – חשוב לזכור מי משלם לו את הכסף עבור העבודה, ומה המניעי והמוטיבציה בהכנת חוות הדעת.
חובת הגילוי ואופן הגילוי בפרסומת ובשיווק
המוכר של הקרקע החקלאית לא מחוייב להעביר רק שומה לרוכש.
גם בפרסום הקרקע חייב המפרסם לגלות לצרכן באופן ברור ובולט את הפרט המהותי, שהקרקע שהוא מפרסם אינה זמינה לבנייה. בפרסומת כתובה, הפרט הזה חייב להיות ברור ומובלט ובגודל אותיות שלא יפחת מגודל האותיות הגדולות ביותר באותה הפרסומת.
גם סוכני מכירות העוסקים קרקע שאינה זמינה לבניה חייבים לגלות לרוכשן בכל פעולת שיווק, שהקרקע שהוא או מי מטעמו משווק אינה זמינה לבנייה.
לכן, במקרים כאלו, היו זהירים מאוד, ושקלו גם התייעצות עם גורמים שאתם שוכרים לבדיקה של הנכס. אגב, בהתאם לחוק הגנת הצרכן, גם אם בוצעה רכישה של הקרקע, קיימת, ברוב המקרים, אפשרות תוך שבעה ימים להתחרט, לבקש ולקבל בחזרה את הכסף ששולם.
קרקע חקלאית – לרוב זה נגמר בבכי
דירה בקומה גבוהה ללא מעלית – כדאי לקנות? מה היתרונות ומה החסרונות?
דירה בקומת קרקע – מהם היתרונות ומהם החסרונות?
המטבעות הקריפטוגרפיים ירדו בשבוע האחרון לשפל מתחילת השנה. המטבע הדיגיטלי השני בגודלו – את'ריום צנח בקרוב ל-20% בשבוע. הביטקוין איבד 10% בשבוע ושווי שוק המטבעות הדיגיטליים כולו, לפי האתר CoinMarketCap.com, התכווץ ל-197 מיליארד דולר – השיא היה 640 מיליארד דולר.
על פי בלומברג -ההמטבעות הקריפטוגרפיים איבדו משוויים בשישה שבועות האחרונים, על רקע חששות ששימוש נרחב בנכסים דיגיטליים ייקח יותר זמן ממה שהעריכו בעבר. החשש הזה נהפך ממשי יותר בסוף השבוע האחרון, לאחר שהוועדה לניירות ערך ובורסות (SEC) השעתה באופן זמני את המסחר בשני ניירות ערך הקשורים למטבעות דיגיטליים.
בתוך כך, ממציא האתריום, ויטאליק בוטרין, אמר לבלומברג כי הימים של צמיחה אדירה בתעשיית הבלוקצ'יין כנראה חלפו.
"ההשעיה הזמנית של המוצרים האלה הובילה לתגובה אוטומטית בשוק", אומר ראיין רבלייה, ראש מחלקת מסחר בחברת OSL בהונג קונג, העוסקת במטבעות קריפטו. "אבל בסופו של דבר, זה רק מכשול נוסף שעליו השוק יצטרך להתגבר".
מדד בלומברג גלקסי קריפטו אינדקס, העוקב אחר המטבעות הדיגיטליים המרכזיים, ירד ב-4.1% ל-392 נקודות הבוקר – רמה המתקרבת לשפל של אמצע נובמבר. האתריום ירד למחיר של 199 דולר,והביטקוין – ל-6,282 דולר.
האתריום צנח יותר מה ביטקוין בחודשים האחרונים, על רקע החשש כי חברות העוסקות בבלוקצ'יין מוכרות את ההחזקות שלהן במטבע. סטארט-אפים רבים שגייסו דרך מטבעות קריפטוגרפיים דרך ICO, צריכים לגייס כספים נוספים והדרך לעשות זאת היא דרך גיוסים נ וספים. כלומר, המשקיעים בעצם מקבלים מטבעות דיגיטליים ובמקרים רבים אתריום ואז כשהם מוכרים נוצר לחץ על המחיר בשוק.
ICO – מה זה? ואיך זה קשור לביטקוין?
איך מבטלים עסקאות בכרטיס אשראי? קיבלתם את הפירוט של כרטיסי האשראי. אל תהיו כמו רוב האנשים, אל תעברו למייל הבא ( או תשימו את המעטפה בצד) – תפתחו ותעברו על החיובים. זה שוב, אתם עשויים לגלות שאתם משלמים על מנוי שכבר מזמן ביטלתם, אתם עשויים לגלות חיוב שאתם לא מזהים, או חיוב ביתר. כמה דוגמאות – עשיתם מנוי לעיתון לילד – וחשבתם שזהו – המנוי נגמר אחרי תקופה, ומסתבר שהחיוב ממשיך וממשיך.
דוגמה נוספת – קניתם במכולת וחייבו אתם בטעות ב-420 שקל במקום 42 שקל – כן, זה יכול להיות בטעות, אבל אתם יכולים לבקר ולבדוק זאת בחיוב החודשי.
או לדוגמה – יש לכם חיוב לא מזוהה מתחנת דלק באשדוד, אבל אתם לא הייתם באשדוד – מה רוצים ממכם?
אפשרות אחרת היא שאתם מזהים את העסקה, אבל אתם לא מרוצים מהמוצר או השירות, ורוצים לבטל – מה עושים במקרים כאלו?
הנה המקרים האפשריים – ומה עושים בכל מקרה
ביטול עקב אי מסירת המוצר
קיימים מקרים שעשיתם עסקה בכרטיס אשראי, אבל הספק לא מספק את הסחורה או את השירות. קוראים לזה בשפה המשפטית – כשל תמורה מלא. לדוגמה – הזמנתם ארון לחדר, שילמתם עבורו בכרטיס אשראי, אך בפועל לא קיבלתם את הארון.
במקרים כאלה עומדת לרשותכם אפשרות לבטל את המשך חיוב הכרטיס. אתם צריכים להודיע למנפיק הכרטיס (הבנק או חברת כרטיסי האשראי) בכתב שהנכס או השירות לא סופקו אף שחלף מועד ההספקה עליו הוסכם, או שהספק הפסיק לספק, דרך קבע נכסים מסוג זה שנרכש בעסקה, וכי בטלתם את העסקה מול הספק. בנסיבות אלו יפסיק המנפיק לכבד את החיובים שיוצגו לו.
למנפיק – חברת כריסי האשראי – שמורה הזכות לברר את העניין, ולחזור ולחייב אתכם אם מתגלה שהנכס אכן סופק לכם במועד, או שלא ביטלתם את העסקה עם הספק.
חשוב לשים לב – אפשרות ביטול התשלום קיימת רק אם השירות או המוצר לא סופק לכם. אם אתם לא מרוצים מהמוצר או מהשירות מסיבה כלשהי, לא תוכלו לבטל את המשך כיבוד החיובים ותיאלצו להסדיר את העניין ישירות מול הספק.
ביטול הרשאה לחיוב הכרטיס – ביטול הוראת קבע
לקוחות רבים, האמת שבפועל – כמעט כולנו – נוהגים לשלם תשלומים שוטפים, כגון חשמל, ארנונה, טלפון, באמצעות "הרשאה לחיוב הכרטיס" – הוראות קבע דרך כרטיס האשראי. עסקאות חוזרות אלו (הנקראות גם עסקאות מתמשכות) נערכות אל מול גופים, שמקבלים למעשה הסכמה לחיוב כרטיס האשראי של הלקוח בסכום קבוע או משתנה מדי תקופה מוסכמת.
לעיתים, הלקוח רשאי לבטל עסקה שערך עם ספק מכאן ולהבא או להימנע מלחדשה. אבל חשוב להבהיר – זה לא בכל מצב. תלוי בהסכם הבסיסי של המחזיק בכרטיס מול הספק. במקרה שניתן לבטל, כלומר כאשר אתם מעוניינים לבטל את ההרשאה לחיוב כרטיסכם ולהפסיק לשלם לספק, כל שעליכם לעשות הוא להודיע לחברת האשראי או הבנק (המנפיק) על ביטול ההרשאה. מומלץ וחשוב כמובן, לידע גם את הספק על מנת שלא תצברו חוב שלא שולם.
חוק כרטיסי חיוב מחייב את המנפיק להפסיק לחייב את הכרטיס מהרגע שבו הודעתם לו בכתב על ביטול ההרשאה או על אי חידושה.
ביטול עסקאות טלפוניות או אינטרנטיות – עסקה במסמך חסר
כרטיסי אשראי מקלים מאוד על האפשרות לערוך עסקאות ולבצע תשלומים, גם כאשר לא מעבירים את הכרטיס אלא רק מספקים את פרטי האשראי. בחלק מהעסקות משתמשים בכרטיס או במספר שלו, אולם לא מעבירים את הכרטיס בפועל. לעיתים הלקוח גם לא חותם על ההזמנה, למשל בעסקאות טלפוניות או בעסקות שמתבצעות באמצעות האינטרנט.
עסקה שבה הכרטיס לא מוצג פיזית, או שבסופה לא נחתם שובר המציין פרטי הלקוח, נקראת עסקה כ"עסקה במסמך חסר". אם גיליתם שחויבתם בגין עסקה במסמך חסר, ולמעשה לא ביצעתם בפועל את העסקה, או שחויבתם בסכום לא נכון, החוק מגן עליכם ומאפשר לכם להודיע למנפיק על הטעות בתוך 30 ימים מיום שנמסרה לכם ההודעה על החיוב (ההודעה ככלל נמסרת לכם במסגרת דפי הפירוט החודשי). עשיתם כך? חברת כרטיסי האשראי מחויבת להחזיר לכם את סכום החיוב (או את ההפרש בין סכום החיוב המוסכם לבין הסכום בו חויבתם בפועל) בתוך 10 ימי עסקים מיום מההודעה. שימו לב: לחברת כרטיסי האשראי שמורה הזכות לברר את העניין, ולשוב ולחייב אתכם במלוא הסכום אם התברר שתלונתכם אינה נכונה
ומה עושים אם מזהים בדף החיוב החודשי עסקה לא מוכרת?
ובכן, במצב כזה עליכם להודיע על כך מיידית לחברת כרטיסי האשראי וכך תוכלו לדרוש לקבל את הכסף בחזרה במקרה שבו הסתבר כי לא ביצעתם את העסקה.
ההסתדרות מפחיתה את דמי החברה. הנהלת ההסתדרות החליטה לאשר את הצעתו של היו"ר, אבי ניסנקורן, והפחית את דמי החבר ודמי הטיפול החודשיים, הנגבים מהעובדים. אבל זה לא מספיק, ומעבר לכך – הסיבה שסיפקו בארגון – מצבו הפיננסי הטוב של הארגון, לא רלבנטית. הסיבה האמיתית להפחתה הנדרשת בדמי החבר היא שפשוט הם גבוהים מדי. העובדים לא צריכים לסבסד את מנגנוני ההסתדרות.
על כל פנים, בחודשים הקרובים, ההצעה הזו אמורה לקבל את אישור בית הנבחרים של ההסתדרות, ודמי החברה יירדו החל מ-2019 – דמי החבר החודשיים מסתכמים כיום ב-0.95% מהשכר והם יופחתו ל-0.9%. אבל זה לא הכל – דמי הטיפול יופחתו מ-0.8% ל-0.75%. כלומר מדובר בסה"כ בדמי חבר בשיעור של 1.65%. המון כסף.
בארגון המתחרה – כוח לעובדים, שקם בשנים האחרונות, משלמים העובדים דמי חבר ודמי טיפול מצרפיים בסך 0.6%.
חשוב להדגיש כי דמי חבר נגבים רק מחברי ההסתדרות שמונים 600 אלף איש, בעוד דמי טיפול נגבים אוטומטית מכל מי שחל עליו הסכם קיבוצי – גם אם אינו חבר הסתדרות. סה"כ תקציב הגבייה השנתי של ההסתדרות עומד על כ-660 מיליון שקל.
פנסיונרים בספרד מוכרים את הדירה שלהם בהנחה של 40%-50%, בתנאי שיגורו בה עד מותם. לרוכשים זו עסקה טובה – הנחה גדולה, וכך לכאורה כל הצדדים מרוצים. אבל, למה בעצם לא לעשות משהו אחר – לקבל משכנתא הפוכה, למכור את הדירה ולחיות בה בשכירות? למה בעצם למכור מראש בידיעה שיכול להיות שהיורשים יסידו או ירוויחו, תלוי מתי מוכרי הדירה, ילכו לעולמם?
כך או אחרת, גימלאים בספרד וגם במדינות כמו צרפת ובלגיה בוחרים בעסקות כאלו. מדובר בעסקאות חוקיות לחלוטין שמבוססות על העיקרון של "בעלות ערטילאית" (bare ownership); בעלות שמאפשרת למוכר להמשיך להתגורר בנכס שאותו מכר עד סוף חייו. סוכני נדל"ן בספרד מסבירים שההנחות שמציעים המוכרים בעסקות מסוג זה מגיעות ל-50% מערך הנכס. כמובן שככל הגיל המוכרים גבוה יותר כך ההנחה תהיה קטנה יותר.
והנה כמה ציטוטים של מוכרי הדירות כפי שהובאו בסוכניות הידיעות: "אני רוצה למות בבית שלי", אמרה כרמן סגוביה בת 92 ממדריד. כרמן מתכוונת למכור את דירתה בשטח של 100 מ"ר תמורת פחות מ-200 אלף אירו.
"יש לנו שלוש בנות שכבר מסודרות טוב מבחינה כלכלית", אמר מריאנו מונוס, בן 88, שמכר את דירתו במדריד. הוא מתגורר בדירה יחד עם אשתו בת ה-85. "הן לא זקוקות לכסף ואנחנו חשבנו שזה רעיון טוב למכור. ככה יש לנו כסף כדי לחיות ללא דאגות".
רשות ניירות ערך בארה"ב הגישה אתמול לבית משפט בניו יורק, כתבי אישום נגד – פיליפ פרוסט, הבעלים של אופקו, עשרה חשודים נוספים, החברה עצמה ועוד חברות השקעה הקשורות לפרוסט ואופקו. החשודים נאשמים בתרגיל הונאה שהתבצע בין השנים 2013-2018. על פי כתב האישום החבורה עסקה בהרצת מניות של 3 חברות בדרכים שונות וכתוצאה מכך גרפו רווח של למעלה מ-27 מיליון דולר.
המניות של אופקו החלו להסחר בבורסה בתל אביב בשנת 2013 לאחר מיזוג עם פרולור. לאחר פרסופ ההודעה ביום שישי צנח שערה של המניה ב- במסחר בניו יורק.18% ובעקבות כך נפער פער ארביטראז' של 20% מול המניה הנסחרת בתל אביב. שבוע המסחר בתל אביב יימשך השבוע יומיים בלבד, ברביעי וחמישי, ומעניין יהיה לראות אם פער הארביטראז' יעלה. פער הארביטראז' הנוכחי מגלם ירידה של כ-0.5% במדד ת"א 35. לפני מספר חודשים הודיעה אופקו כי תמחק את מניותיה מהבורסה בתל אביב אך חזרה בה לאחר שבועיים.
מאופקו נמסר בעקבות הגשת כתה האישום: "לאופקו נודע היום כי רשות ניירות ערך הגישה תביעה במחוז הדרום של ניו יורק נגד מספר אנשים וגופים, כולל אופקו והמנכ"ל שלה ויושב ראש פיליפ פרוסט. ה-רשות ני"ע לא הודיעה על כוונתה לתבוע אותנו לפני הגשת התביעה, אשר מכילה אי דיוקים עובדתיים חמורים. אילו הייתה ה- SEC עוקבת אחר ההליכים הרגילים שלה, אופקו ודוקטור פרוסט היו משיבים בשמחה ונותנים כל מידע שהיה עונה על מספר שאלות לכאורה של ה- SEC, והגשת התביעה נגדם הייתה נמנעת. אופקו וד"ר פרוסט תמיד התגאו על עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של שקיפות, והם בטוחים כי לאחר השלמת החקירה הנכונה והעובדות של המקרה יחשפו במלואן, העניין ייפתר לטובה עבורן"
לפני כחודש וחצי החלה אמזון להציע שילוח חינם לישראלים ברכישת מוצרים ב-75 דולר ויותר. עכשיו המבצע הסתיים.
אמזון בעצם עשתה ניסוי -בחינה של השוק הישראלי, ובדיקה האם הישראלים ירכשו מוצרים בעלות העולה על 75 דולר – הרף שממנו והלאה יש לשלם מע"מ. כזוכר עד 75 דולר של הזמנה יש פטור ממע"מ. במילים אחרות, אמזון בדקה א הרוכשים יהיו מונים לוותר על הפטור ממע"מ, בתמורה לפטור מדמי השילוח. ומעבר לכך – בכמה הישראלים יזמינו. המבצע הזה היה תקף רק למוצרים שאמזון עצמה מוכרת, לא לחנויות דרך אמזון ולא למוכרים חיצוניים לאמזון.
על פי ההערכות בשוק, המבצע הצליח – הכמות גדלה בצורה מאוד משמעותית, אם כי, אין כמובן נתונים מדוייקים.
בזמן הקרוב נראה האם ואיך אמזון משתלבת בשוק המקומי. כזכור הכוונה, כך על פי רמזים ועל פי מידע בתקשורת, היא להיכנס לפעילות בארץ, לרבות הקמה והפעלה של מרכז לוגיסטי שישמש אותה לצורך כך.
המשקיעים במניית טבע סברו שהאישור המיוחל לתרופה האתית של טבע לתופעת המיגרנה זה עניין של זמן קצר. אלא שבקרדיט סוויס מעריכים אחרת – "לא סביר שטבע תקבל אישור לשיווק התרופה המקורית שלה לטיפול במיגרנה בימים הקרובים" מעריכים האנליסטים של קרדיט סוויס. בד בבד, מורידים האנליסטים את ההמלצה למנית טבע מ"תשואת יתר" ל"ניטרלי", ומחיר היעד יורד מ-25 דולר ל-23 דולר.
המועד הקובע מבחינת רשות המזון והתרופות האמריקאית – ה-FDA בנוגע להחלטה בעניין התרופה Fremanezumab לטיפול במגרנה הוא אמנם 16 בספטמבר; ובטבע ממשיכים להאמין שהתרופה תאושר לשיווק במהלך החודש, ותושק מיד לאחר קבלת האישור. עם זאת, סבורים בקרדיט סוויס שהביקורים שערכו אנשי ה-FDA באתר הייצור של סלטריון, השותפה של טבע המייצרת עבורה את חומר הגלם לתרופה, לא הושלמו – דבר שהופך להערכתם את קבלת האישור בקרוב ללא סביר.
ונראה שלא פחות חשוב – עניין הציפיות מהתרופה. האנליסטים של קרדיט סוויס, טוענים כי הציפיות המסחריות מהתרופה גבוהות מדי, על רקע הדינמיקה בשוק. בקרדיט סוויס מעריכים שיחס הסיכוי/סיכון בהקשר של השקעה במניית טבע אינו אטרקטיבי, בהיעדר קטליזטורים נוספים למניה. הם מצפים מהנהלת טבע לפרט יותר בנוגע למנועי הצמיחה העתידיים של השנים הבאות, לפני שבבנק יחזרו להחזיק בעמדה חיובית כלפי המניה.
הורדת ההמלצה מגיעה אחרי תקופה של אופטימיות מצד קרדיט סוויס, ובכלל אחרי תקופה שבה חזרה טבע להלהיב חלק מהאנליסטים – לרבות האנליסטים של בית ההשקעות גולדמן זאקס (הרחבה כאן)