חינוך פיננסי    

מהו היצע ומהו היצע מצרפי

אירו

בכלכלה היצע הוא רצון או יכולת של יצרנים למכור מוצר או שרות כלשהו, סך המוצרים והשירותים המוצעים למכירה. כשהייצע גדל, המחירים יורדים, וכשהוא קטן הם עולים. היצע מקביל לרוב לביקוש. ביקוש הוא הדרישה של הצרכנים למוצר או לשירות מסוימים. הביקוש וההיצע הם שקובעים את המחירים.

היצע מצרפי

היצע מצרפי מתייחס מצד אחד להיצע הכולל של מוצרים ושירותים במשק לאומי בזמן נתון, המכונה גם 'תפוקה כוללת'. היצע מצרפי כולל את ההיצע של משקי בית, פירמות וממשלה ואת היבוא מחו"ל.

היצע מצרפי מתייחס מצד שני לכושר הכולל של מדינה, בתקופה נתונה, לייצר מוצרים ושירותים, תוך העסקת כל אמצעי הייצור הניתנים להעסקה, בהם קרקע, ציוד וכוח אדם; ומאחר שמקורות אלה כוללים עבודת אדם, כושר זה מניח, על פי ההגדרה, תעסוקה מלאה  – מצב שכמעט לא קיים.

היצע מצרפי מוצג בפונקציית ההיצע:

היצע בשוק נתון למוצר מסוים – כלומר הפונקציה המשקפת את כמות יחידות המוצר שיציעו כלל היצרנים הפועלים בו בכל מחיר נתון – הוא למעשה מצרף של פונקציות ההיצע האינדיבידואליות של כל אחד מהיצרנים הפועלים בשוק. פונקציית ההיצע של היצרן הבודד מציגה את הקשר בין מחיר לכמות כפונקציה עולה, ועל כן גם פונקציית ההיצע המצרפית – זו המתייחסת לכלל השוק – היא פונקציה עולה.

מנהל רמ";י: כבר הגדלנו את היצע הדירות

הלמ";ס: עליה בכמות המבוקשת של דירות חדשות; אקסלנס: הכוונה לעלייה בהיצע