חינוך פיננסי    

מהו מט"ח ואיך משפיע על הכלכלה

מט"ח הוא ראשי תיבות של מטבע חוץ, כלומר מטבע זר שאינו המטבע המקומי. לרוב מדובר במטבע המקובל בסחר בינלאומי כמו דולר  או יורו. מסחר במטבע חוץ נעשה בעיקר על ידי בנקים וגופים רשמיים אחרים ובדרך כלל נעשה באמצעות החלפת מטבע של מדינה אחת בזה של אחרת

שוק המט"ח הוא מהגדולים והמשוכללים בעולם ומעורבים בו בנקים מסחריים, בנקים מרכזיים, ספקולנטים, תאגידים, ממשלות ומוסדות אחרים. נפח המסחר היומי הממוצע בסחר מטבעות גדל בהתמדה. המסחר מתבצע באמצעות מחשבים, ומתנהל במשך 24 שעות ביממה 5 ימים בשבוע בימים שני עד שישי – כולל.

השימוש במט"ח גדל הן בגלל התרחבות הסחר העולמי, צורך לקביעת מחירם ליבוא וליצוא, עליית הסחר המקוון, עליית כוחם של התאגידים המעסיקים עובדים במדינות אחרות וקונים מוצרי ייצור במדינות אחרות. הצורך במט"ח נובר גם בשל ענף התיירות המצריך קביעת שער מקומי לעומת המטבע הזר. עוד סיבה לצורך במט"ח הן השקעות זרות המגדילות את ההון של המדינה.

המסחר במט"ח מתבצע מסביב לשעון בלונדון, טוקיו, ניו יורק, פרנקפורט וערים רבות נוספות. כאשר השוק באסיה סגור, השוק האירופאי או האמריקאי פתוחים ולהפך.

מאזן התשלומים

מאזן התשלומים הוא מונח מתחום המקרו כלכלה, המתאר את יתרות התשלומים והתקבולים של מדינה מסוימת במטבע חוץ לתקופה מסוימת. מאזן התשלומים נמדד לפי סך תקבולי ותשלומי המט"ח הנובעים מפעולות שונות שמבוצעות על ידי גורמים במשק, ובניהן יבוא ויצוא של סחורות ושירותים, השקעות והלוואות פיננסיות, וכן העברות חד צדדיות ממדינות זרות אל ומחוץ למדינה.