חדשות    

מהו פדיון, מהו פדיון שולי ומהי תשואה לפדיון

אירו
מעודכן ל-11/2019
פדיון הוא פשוט מילה  נרדפת לתקבולים ממוצרים ומשירותים שונים. הפדיון מתייחס תמיד לתקופה כלשהי (יום, חודש, שנה, וכו'). כלומר הפדיון מתאר את ההכנסה הגולמית של החברה בתקופה נתונה. בפדיון לא מנוכות העלויות שהוצאו לשם יצירת ההכנסה. ברוב המקרים מתאר המונח הכנסות ממכירות של מוצרים או שירותים ולכן לעיתים קרובות נעשה שימוש במונח כשם נרדף להכנסות ממכירות. בדוח רווח והפסד מופיע הפדיון בדרך כלל בשורה הראשונה, ולכן הוא מכונה לעיתים "השורה העליונה", בהקבלה לכינוי "השורה התחתונה", המתייחס לרווח של החברה.
פדיון שולי הוא מושג במיקרו-כלכלה המתאר את הפדיון הנוסף מייצור יחידה אחת נוספת של מוצר (או ייצור היחידה האחרונה של המוצר). ניתן גם לתארו בתור השינוי בפדיון הכולל המחולק בשינוי במספר היחידות הנמכרות. לפי תיאוריית העלות השולית, עלות ייצור של המוצר תהיה גבוהה יותר והכנסותיו נמוכות מהמוצר הראשון. כך לפחות במקרה של מונופולין. בשוק משוכלל ותחרותי, לפי כלכלנים, הפדיון השולי יהיה שווה למחיר. מכאן גם שהרווח המרבי יהיה גדול יותר בחברה הפועלת בשוק משוכלל ותחרותי.
כאמור פדיון מוצג לצד הרווח. רווח הוא הפער בין הפדיון הכולל להוצאה הכוללת. רווח מתחלק לרווח גולמי – הפער בין הפדיון להוצאות המשתנות בלבד, ורווח תפעולי –  הפער בין הפדיון לכלל ההוצאות.
בשוק ההון קיימת גם התשואה לפדיון – התשואה המובטחת לבעל איגרת חוב בהנחה שהאיגרת (או כל נייר ערך אחר) תוחזק עד למועד פרעונה ובהנחה שכל התקבולים המשתלמים מהאיגרת (קרן וריבית) יתקבלו.