חינוך פיננסי    

מהו תוצר מקומי גולמי

מעודכן ל-11/2019

תוצר מקומי גולמי הוא המדד הבסיסי לקביעת גודל הכלכלה. הרעיון הוא  לסכום את  ההכנסות של כל תושבי המדינה או את שווי השוק של כל הסחורות והשירותים המיוצרים באותה מדינה. כיום, ארה"ב היא הכלכלה הגדולה בעולם במונחים של תמ"ג, שעומד סביב 14 טריליון דולר. פירוש הדבר שסחורות ושירותים בשווי 14 טריליון דולר מיוצרים בארה"ב בכל שנה.

תמ"ג שונה מתוצר לאומי גולמי (תל"ג) בכך שהוא מוציא מכלל החישובים העברות כספים בין מדינות, כך שהחישוב כולל למעשה את התוצר שנוצר בתוך מדינה מסוימת ולא את התוצר שנתקבל בה. התמ"ג מהווה את אחד המדדים המשמשים להערכת חוסנו הכלכלי של האזור הנבדק

עם זאת, התמ"ג לא משקף את ההתפתחות הכלכלית של מדינה נתונה. כך למשל מדינה יכולה להיות בעלת משאב רוחחי מאוד כמו נפט,  ומכאן שהתמ"ג שלה גבוה, אך לא מעיד על התפתחות כלכלית, על עמידות הכלכלה שלה בשעות משבר ועוד.

על בסיס התמ"ג נבנה מדד תמ"ג לנפש המותאם לכח קניה במדינה. מדד זה לוקח בחשבון שני משתנים נוספים: גודל האוכלוסייה במדינה, ורמת המחירים במדינה. באמצעות התמ"ג לנפש מעריכים את רמת החיים במדינה. בתמ"ג לנפש מובילה בימינו קטאר.

חישוב תמ"ג

ישנם המבחינים בין חישוב תמ"ג נומינלי (או תמ"ג כסף), המתייחס לערכי כסף שהוצאו בתקופה מסוימת; ותמ"ג ריאלי (או תמ"ג לפי "מחירים קבועים") הכולל התאמה לאינפלציה באותה שנה.

משוואת החישוב המקובלת לתמ"ג היא:

תמ"ג = צריכה + השקעות + יצוא – ייבוא

כלכלנים, החל משנות ה-50 של המאה ה-20, מעדיפים לעיתים קרובות לפצל את הצריכה הכוללת לצריכה פרטית ולצריכה ציבורית (כלומר, ממשלתית). ההנחה שביסוד הפיצול היא שמוקד תשומת הלב של כלכלנים ושל המדיניות הכלכלית צריך להיות בשינוי או השפעה על הצריכה הפרטית, כשהצריכה הממשלתית נחשבת ממריץ "חיצוני" לכלכלה הלאומית.

מה התמ"ג בישראל

ב-2017 – השנה האחרונה שיש לגביה נתונים השוואתיים –  עמד על 38,886 דולר. זה נתון נמוך לעומת  מדינות OECD אך בשנים האחרונות הפער מצטמצם בעקבות צמיחה גבוהה מהממוצע. אך בשנה האחרונה זה עלה.

המדינות המובילות בעולם מבחינת תמ"ג לנפש

נכון ל-2019 קטאר היא המובילה העולמית בתמ"ג לנפש, לאחריה לוקסמבורג, סינגפור וברוניי, אירלנד. סוגרות את העשירייה:  נורווגיה,  כווית, איחוד האמירויות, שוויץ וסן מרינו.

לראשונה מאז 2009: התמ;ג ירד ב-0.4% ברבעון השלישי – אומדן ראשון

בקרדיט סוויס מצפים שהצמיחה בהשקעות וביצוא תביא לצמיחה בתמ"ג בישראל ל-3.2% בשנת 2015