זכויות עובדים    חדשות    

מהן העבודות הכי שוות לבני נוער ומה צריך לדעת?

מעודכן ל-06/2021

הנוער העובד: מתכוונים לנצל את חופשת הקיץ כדי לחסוך קצת כסף במקום להתבטל? המדריך הבא יעזור לכם להכיר את הזכויות שלכם, לדעת מה האפשרויות שלכם ולהגיע לעבודות הטובות באמת

החופש הגדול כבר כאן ואיתו מגיעות המסיבות, הבילויים עם חברים ועוד המון חוויות שבסופו של דבר מסתכמות בכסף. אם דמי הכיס שלכם עומדים להיגמר ולמען האמת כבר מתחיל לשעמם לכם, כי כמה כבר אפשר לבלות מול המסכים או לשוטט בקניון – אולי הגיע הזמן למצוא עבודה לקיץ. המדריך שלפניכם יעזור לכם להתחיל את הדרך בעולם העבודה האמיתי ויספק לכם אינפורמציה חיונית בנושא. כדאי לקרוא!

מידע כללי – דברים שחשוב לדעת ומה אומר החוק

מאיזה גיל אפשר להתחיל?

גיל ההעסקה המינימלי לבני נוער הוא 15 שנים במשך שנת הלימודים ו-14 שנים בזמן חופשות רשמיות.

בתקופת לימודים ניתן להעסיק נער לאחר שעות הלימודים, רק אם מלאו לו 15 שנה ובלבד שנמסרה למעביד הודעה מאת מוסד החינוך שבו הנער לומד, בדבר שעות הלימודים של הנער מאותו מוסד.

בירוקרטיה – מה נדרש?

כיום, אין צורך עוד בפנקס עבודה לנוער עובד כפי שהיה בעבר. המעסיק נדרש להחזיק רק באישור רפואי בתוקף של הנער/ה ובצילום תעודת הזהות של הנער/ה או הוריו/ה.

כמו כן, החוק מגדיר מהן עבודות אסורות (הטומנות בחובן סיכון בריאותי או נפשי), ומתייחס כמובן גם לגיל, שעות עבודה, שכר מינימום, הוצאות נסיעה ומיסים.

מס הכנסה

ההכנסה של בני נוער חייבת במס  הכנסה. נער  שבשנת  המס  מלאו לו 16  או 17 (לא בשנה שמלאו לו 18), זכאי לנקודת זיכוי לנער בנוסף לנקודות הזיכוי הרגילות. כלומר, נער בגיל כאמור לעיל, זכאי ל- 3.25 נקודות זיכוי, ונערה ל- 3.75 נקודות זיכוי.

יש לציין כי בשל נקודות הזיכוי נוער עובד מתחת לגיל 18 בפועל כמעט ולא משלם מס הכנסה. והמס יוטל במקרים הבאים:

לנער – השתכרות שנתית מעל 82,294 שקל.

לנערה – השתכרות שנתית מעל 91,637 שקל.

מהן הזכויות שלכם וחובותיו של המעסיק?

רישום שעות – המעביד מחויב לנהל רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער, ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכני או אלקטרוני (שעון), יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה, בחתימה של הנער והמעביד.

ביטוח לאומי

נער עובד פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות, ולפיכך אין ניכוי משכר העובד. עם זאת, תשלום דמי ביטוח לאומי חל על המעסיק בלבד. המעסיק חייב בתשלום דמי ביטוח בשיעור מופחת משכרו של הנער החל ממשכורת ינואר 2021 כדלקמן:

עד שכר של 6,331 שקל (60% מהשכר הממוצע) – 0.48%

משכר של 6,331 שקל עד שכר של 44,020 שקל ( הכנסה המירבית החייבת בדמי ביטוח ) 2.12%.

שעות עבודה וימי מנוחה

אין להעסיק בני נוער יותר מ-8 שעות ביום ויותר מ-40 שעות בשבוע. בנוסף, אין להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 לאחר השעה 20:00 ובני 18-16 לאחר השעה 22:00. עבודת נוער לא תחל לפני השעה 6:00 בבוקר וגם אין להעסיק בני נוער ביום המנוחה השבועית (נער יהודי – בשבת, נער שאינו יהודי על פי יום המנוחה השבועי של דתו).

 איסור עבודת לילה

אין להעסיק בני נוער בשעות הלילה. "לילה", לעניין זה, ייחשב בתחום השעות 20:00 עד 8:00 לנער עד גיל 16, ו-22:00 עד 6:00 לנער מגיל 16. החוק מסמיך את שר העבודה להוציא לבני נוער היתרים מיוחדים לעבודת לילה במשרות מסוימות. מובן כי יש לפעול בהתאם לתנאים הקבועים בהיתרים השונים.

הפסקה

נער שעובד 6 שעות לפחות ביום זכאי להפסקה בת 45 דקות למנוחה ולאכילה, מתוכן לפחות חצי שעה של הפסקה רצופה. כמו כן, בימי שישי וערבי חג, יש לתת לנער העובד הפסקה שלא תפחת מחצי שעה.

מסירת הודעה לעובד

על פי חוק הודעה לעובד, חלה חובה על המעסיק למסור לבני הנוער הבאים לעבוד למשך 30 ימים לפחות, תוך 7 ימי עבודה, טופס הקבוע בתקנות שבו מפורטים, בין היתר, הפרטים הבאים: זהות המעסיק והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך התקופה, עיקרי התפקיד של העובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר של העובד, גובה השכר לשעה של העובד, אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה וכן פרטים נוספים שלדעת המעסיק יוכלו לסייע לו ולעובד לדעת טוב יותר מה מצופה מהעובד במהלך תקופת עבודתו. מטרת חוק הודעה לעובד הינה להבהיר את מסגרת העבודה ואת הזכויות והחובות שלו.

ומה קורה אם המעסיק עובר על החוק?

המעסיק נער בניגוד להוראות החוק דינו מאסר או קנס כמפורט להלן:

העסקה מתחת לגיל המותר עפ"י החוק – מאסר עד שנה או קנס מרבי בסך 43,800 שקל.

העסקה ללא אישור רפואי/העסקה, שלא בהתאם  לשעות העבודה המותרות / אי מתן הפסקות : מאסר עד 6 חודשים או קנס מרבי בסך 29,200 שקל .

העסקה ללא הוצאת פנקס עבודה לנער- קנס מרבי בסך 14,400 שקל.

ניתן להטיל קנסות מינהליים הנעים בין 1,500 שקל עד 5,000 שקל לכל עבירה, לפי העניין, על פי תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – עבודת נוער), התשנ"ד-1994.

מיום 19.6.2012 חלים לעניין הוראות חוק עבודת נוער גם החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה המאפשר הטלת עיצומים כספיים של מעסיקים.

בנוסף לעונשים הקבועים בחוק עבודת נוער כאמור לעיל, החוק להגברת האכיפה מונה שורה של הפרות חוק עבודת נוער שבגינן יוטל עיצום כספי ב- 3 דרגות, תלוי בחומרת ההפרה, החל מגובה של 5,050 שקל ועד לגובה של 35,380 שקל.

כמה משלמים ועל מה?

שכר עבודה

  • חוק שכר מינימום מגדיר שכר מינימלי גם עבור בני נוער, ולמעסיק אסור לשלם פחות ממנו בשום מקרה. חשוב לזכור: גם "ימי התלמדות" או "תקופת ניסיון" או "ימי הכנה" ללא שכר הם עבירה על החוק מצד המעסיק.
  • שכר המינימום החודשי לנוער מחושב כאחוזים משכר המינימום החודשי הכללי במשק, לפי חלוקת השכר החודשי ב-173. (מינימום לשעה למשרה מלאה לנער מחושב לפי 40 שעות בשבוע ו 173 שעות לחודש).

– נער עובד עד גיל 16: זכאי לתעריף שכר מינימלי בשיעור 70% משכר המינימום במשק (3,710 שקל לחודש ו-21.45 שקל לשעה).

– נער עובד מגיל 16 ועד גיל 17: זכאי לתעריף שכר מינימלי בשיעור 75% משכר המינימום במשק (3,975 שקל לחודש ו-22.98 שקל לשעה).

– נער עובד מגיל 17 ועד גיל 18: זכאי לתעריף שכר מינימלי בשיעור 80% משכר המינימום במשק (4,399 שקל לחודש ו-25.43 שקל לשעה).

החזר נסיעות לעבודה

בנוסף למשכורת, המעסיק מחויב לשלם גם הוצאות נסיעה מביתכם לעבודה ובחזרה ממנה. סכום ההוצאות שישולם לא יעלה על 22.60 שקל ליום עבודה.

איפה תוכלו לעבוד?

לקראת הקיץ מתרחב היצע העבודות לנוער, משתי סיבות: ישנם מקומות שהפעילות בהם גוברת לקראת הקיץ (קניונים, מסעדות, מקומות בילוי וכדומה) וישנם מקומות שבני הנוער מוזמנים להחליף בהם עובדים קבועים שיוצאים לחופשת הקיץ.

אופציות נפוצות:  

  1. שיעורים פרטיים – סוף סוף כל המאמץ שהשקעתם בלימודים כל השנים יכול להשתלם לכם. כעת כשאתם כבר לקראת סיום בית הספר, אתם יכולים לעזור לילדים קטנים בהכנת שיעורי הבית ובעבודות לחופש הגדול, כשאתם יושבים בבית ממוזג ומקבלים אחלה של תשלום.
  2. מלצרות – אולי זאת נשמעת העבודה הקלה ביותר, אך תתכוננו להרבה מאמץ ותלונות מלקוחות מאוכזבים. רק תזכרו שאם אתם עושים את העבודה כמו שצריך עם חיוך רחב על הפנים וגישה חיובית, תוכלו לצפות לטיפ נדיב שיסדר לכם את החופש הגדול.
  3. שוטפי כלים – אם אין לכם סבלנות לאנשים וכל מה שבא לכם זה לעבוד בשקט שלך, זאת העבודה בשבילכם. ההורים יאהבו את הרעיון שתתאמנו לכך בבית.
  4. שיפוצניק – בכל עיר יש קבלני שיפוצים שישמחו לעובדים, בין אם זה בשיפוץ בתים, ריצוף או שיפוץ לולים. הכסף קל אך העבודה מעייפת. שים לב שלא מנצלים אתכם יתר על המידה.
  5. חלוקת פליירים – בזמן שכל החברים שלכם נתונים בלחץ של הזמנות במסעדות וצרחות של ילדים בג'ימבורי, הדבר היחיד שתצטרכו לעשות זה לעמוד בקניון ממוזג עם פליירים ביד ולתת לאנשים לזרוק את זה לפח במקומכם. עבודה קלה, נוחה ומשתלמת לעצלנים שבכם. קחו בחשבון שמנהלי העסקים נוטים לערוך ביקורי פתע בשביל לבדוק שאתם באמת עובדים.
  6. סבלות – עבודה קשה שמתאימה אך ורק לבנים חסונים (או לבנות שמרימות משקולות). אם ילדים ומזגן כל היום זה לא הקטע שלכם והדבר שאתם הכי טובים בו זה פעילות מאסיבית וכסף קל, זו העבודה בשבילכם – גם תתחזקו וגם תרוויחו כסף.
  7. מפעיל בימי הולדת – יש לכם יכולת להצחיק ילדים קטנים? אתם בעצמכם עדיין טיפה ילדים? העבודה תפורה עליכם, אין כמו לשמח ילד קטן ביום הולדת שלו ולראות את החיוך שלו. כל מה שעליכם לעשות זה להתחפש לדמות אהובה ולהכין הפעלות בבית.

לא משנה באיזו עבודה שתבחרו, אל תשכחו שהמעסיק צריך לספק לכם את מלוא התנאים, לשלם משכורת מינימלית, לשלם לכם על נסיעות הלוך וחזור ולהתחשב בכם.

העבודות הכי שוות:

כדאי שתדעו שיש לא מעט אופציות אחרות ומגניבות, שיגרמו לכם לתהות אם בכלל מדובר בעבודה. הנה כמה מהן:

  • קורסי מאמנים – אם אתם מתאמנים כבר שנים בכל תחום ספורט או ריקוד, בתי ספר מיוחדים השמים דגש על ספורט יציעו לכם מגוון קורסי מאמנים. כמובן,יש להשקיע סכום כסף התחלתי, אבל כעבור חצי שנה אתם מחזירים את הסכום. כמו כן, אתם מקבלים תעודה בינלאומית והמשכורת שלכם גבוהה ממשכורת מינימום. תוכלו גם להיעזר בתעודה כדי להדריך בקייטנות ספורטיביות.
  • דוגיסיטר – טיפול בחיות מחמד, בעיקר טיול עם כלבים או טיפול בחתולים שבעליהם נסעו לחופשה, זו עבודה מלאת אחריות, אך גם מתגמלת בכיף ובאהבה – מלבד התשלום כמובן. עליכם להתמיד ולא לשכוח להאכיל ולהוציא אותם לטיול, אחרת מדוגיסטר תהפכו למנקה שלהם.
  • יחצ"נות – חיי הלילה שלכם מטורפים, אבל כל מסיבה שאתה הולכים אליה מסתיימת בהוצאה של מאה שקל? יחצ"נות מסיבות היא הפתרון בשבילכם. כל מה שצריך זה הרבה חברים ברשתות החברתיות וכריזמה לשכנע להגיע למסיבה. עכשיו יש לכם כסף וגם כניסות חינם.
  • מדריכי גלישה – אם אתם בעניין של גלישה ויש לכם שפה משותפת עם ילדים, תוכלו להדריך קבוצות של ילדים בקייטנת גלישה. מלמדים אותם איך נעמדים על גלשן, איך תופסים גל וכמובן, אמצעי זהירות. שמש, ים, גלישה כל היום – מה כבר צריך יותר מזה? ואם זה לא מספיק, גם משלמים לכם.

עוד כמה טיפים לסיום:

* יש מקומות עבודה שמאפשרים לשמור על העבודה גם כשחוזרים ללימודים, עם פחות משמרות – אם אתם מעוניינים למצוא עבודה עם אפשרות להמשך וגם מסוגלים לעמוד בכך, אולי כדאי לחפש מקום כזה מראש.

* בדרך כלל לא צריך קורות חיים. מתקבלים על סמך היכרות אישית או ריאיון.

* בריאיון עבודה ישאלו אתכם לגבי ניסיון. זה בסדר אם אין לכם, בדרך כלל בני נוער הם חסרי ניסיון בעבודה.

* התחילו את חיפושי העבודה בקניון – זו סביבת שמלאה בצעירים, קל יותר למצוא בה עבודה וגם האווירה כיפית יותר.

* אם אתם מתבקשים לחתום על חוזה, יש להראות אותו תמיד להורה או למבוגר שסומכים עליו לפני שחותמים ולשמור עותק (עם חתימת המעסיק) אצלכם.

* חשוב לברר בריאיון מה בדיוק תידרשו לעשות – מהרגע שמגיעים עד שהולכים. ככה תימנעו מהפתעות לא נעימות.

* צעירים רבים מרגישים שמנצלים אותם בעבודה. כדי להימנע מזה כדאי לבחור מראש בעבודות שאינן פיזיות (מסגריה, סבלות, סופר וכדומה), לזכור לשתות ולעשות הפסקת אוכל בעבודה, ובאופן כללי להקפיד לדרוש מה שמגיע לכם.

* מרגישים מנוצלים? תוכלו לפנות לטלמסר של הסתדרות הנוער העובד והלומד בטלפון:

03-9411003 או 054-4001100 או *1121 מכל טלפון נייד.

החלטתם לצאת לעבוד במקביל ללימודים? הכירו את זכויותיכ

פפר כובש את הנוער: בני 16-18 יוכלו לפתוח חשבון ראשון בבנק הדיגיטלי