מהנדס עיריית תל אביב: מסילה רביעית בתוואי האיילון – סכנת הצפה לשכונות הדרומיות
חדשות    

מהנדס עיריית תל אביב: מסילה רביעית בתוואי האיילון – סכנת הצפה לשכונות הדרומיות

קרדיט pexels
מעודכן ל-09/2020

במכתב למנהלת התכנון במשרד הפנים כתב אדר' אודי כרמלי: "אין לאפשר את הקמת המסילה הרביעית, כל עוד לא יחל טיפול במובל הניקוז לים"

מהנדס העיר תל אביב-יפו, אדר' אודי כרמלי, פנה אתמול במכתב למנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים דלית זילבר והבהיר את עמדת העירייה באשר לחובת הקמת מובל הניקוז, כתנאי משלים להקמת המסילה הרביעית באיילון.

במכתבו התריע כרמלי כי אם לא תקודם הקמת מובל הניקוז המדובר, ייתכנו סכנות לחיי אדם, לרכוש ולמערכות תחבורה לאומיות, שעלולות להיות מושבתות בעת הצפה ועליית נחל האיילון על גדותיו, כפי שאירע לא אחת בעת אירועי גשם משמעותיים בשנים האחרונות.

פנייתו של כרמלי לזילבר נעשית לנוכח כוונת חברת נתיבי איילון לפנות לוות"ל בבקשה לקבל אישור להצבת עמודים בתוך תעלת האיילון, אשר צפויים לפגוע בכושר ההולכה של התעלה ולהצר אותה בפועל, וזאת למרות שטרם הושלם פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון.

משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות, באמצעות חברת נתיבי ישראל, הנחת מסילה רביעית באיילון, כאשר הסדרת נושא ניקוז נחל איילון צוין כאחד השלבים הראשונים בפרויקט וכתנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת. זאת מאחר שהנחת מסילת הרכבת הרביעית צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון.

כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד. במקביל, עקב הבנייה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית. משמעות הדבר היא כי עוד בטרם החלו העבודות, נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה, מאז 1991 נתיבי איילון נסגרו כבר ארבע פעמים עקב שיטפונות.

"העדפת הטווח הקצר משמעותה סיכון הציבור"

הפתרון המוצע על ידי נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות, הוא הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים ל'תפיסת' שיטפונות. על פי עמדת עיריית תל אביב-יפו, תוכנית זו למפעל ניקוז, אשר חלקיו המסיביים ממוקמים בשטח העיר, לא תספק מענה לסכנת השיטפונות, מהווה פגיעה בסביבה העירונית ואינה פתרון ניקוז נכון, לדעת כל הגורמים המקצועיים.

בקרב המומחים קיימת הסכמה רחבה כי הפתרון הראוי והיעיל ביותר לטווח הארוך לניקוז נחל האיילון הוא הקמת מובל להטיית חלק משמעותי ממי הנחל לים התיכון. אירועי ההצפות והשיטפונות באיילון בחורף האחרון הזכירו עד כמה מוחשית הסכנה שעליה מתריעה העירייה.

בשל גודל הסכנה, עיריית תל אביב-יפו, מהנדס העיר וראש העירייה עומדים על כך כי הקמת המובל – אשר יספק מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון – תהיה תנאי מקדים והכרחי לתחילת עבודות הנחת המסילה הרביעית. ראש העירייה רון חולדאי אף פנה בעבר בנושא לשרי התחבורה הקודמים ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ', בבקשה להתערבותם בסוגיית הצורך הדחוף בהקמת מובל הניקוז להטיית נחל איילון לים התיכון. כמו כן, המומחים מדגישים כי העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותה סיכון הציבור ואינה הפתרון הנכון.

דניה סיבוס זכתה במכרז: תסלול את נתיבי התחבורה המהירים של נתיבי איילון