עסקים קטנים    

מה העסקים ששורדים הכי הרבה זמן ומה צריך לעשות כדי לשרוד

מעודכן ל-07/2019

אם אתם רוצים לפתוח עסק שישרוד הרבה זמן עדיף להיות רופא שיניים או סוכן ביטוח מאשר בעל פאב או מלון. יותר מ-80% מסוכני הביטוח ורופאי השיניים שורדים את חמש השנים הראשונות, לעומת  ענף המזון והאירוח, אולי כי הוא הענף שיוצר הכי הרבה משרות שכירים חדשות. נוסף לתפקידים אלו עסקים בעלי שרידות גבוהה הם שירותי בריאות נוספים וכן סיעוד ורווחה שרובם שורדים גם 13 שנה.

בחלוקה לענפים, לפי מחקר של נציבות העסקים הקטנים והבינוניים, ענף התעשייה הוא ענף שבו שורדים הכי הרבה עסקים, ואילו בענף המסחר השרידות הכי נמוכה.

נוסף לסוג העסק והביקוש שלו יש חסמים נוספים המקשים על העסק. עסקים ללא עובדים מדווחים שהקושי שלהם לשרוד הוא בעיקר גיוס לקווחות ועמידה בתחרות. בעסקים קטנים ובינוניים הקושי העיקרי שלהם הוא הרגולציה, ובעסקים גדולים גיוס ושימור כוח אדם מיומן.

הרבה מהעסקים נסגרים בשנה הראשונה בגלל תכנון לא נכון הנוגע לכמה פרמטרים:  יעדים כלליים או אי-הצבת יעדים; תמחור לא נכון; מוצר לא מבודל מספיק לעומת המתחרים; התמקדות בקהל יעד לא נכון או רחב מדי; שימוש לא נכון בערוצי הקידום.

אחד הקשיים הנפוצים של שרידות עסקים  בשלב הראשון הוא גיוס כל ההון וללא חישוב לצורכי מחיה ולהון חוזר. סיבה נוספת היא שינוי בנסיבות, זו יכולה להיות כניסה של מתחרה חדש וחזק או כניסה של טכנולוגיה חדשה.  נסיבות אחרות יכולות להיות משבר כלכלי במדינה או בעולם, מלחמה  או עזיבה של לקוח עיקרי.

סוג אחר של נסיבות הוא נסיבות אישיות, כמו גירושין, מחלה או פטירה של קרוב. בתקופה זו נפגם גם הזמן שבו בעל העסק יכול לשלוט בעסק, גם הכסף שנכנס וגם הוצאות נלוות מהנסיבות האישיות. גם הלחץ מקשה על קבלת החלטות ועל תכנונים לטווח הארוך.

אם כן,  במצב כזה העסק צריך לשנות את תפיסת הניהול שלו, מתפיסה של רווח או התרחבות לתפיסה של הישרדות. אך גם בחשיבה כזו יש לקחת סיכונים לפני שיהיה מאוחר מדי. בכל מקרה החשיבה העסקית צריכה להיות מאזן בין ההוצאות להכנסות ולא רווח.

לצורך זה יש צורך הן בהקטנת הוצאות, למשל בחומרי הגולם ובעובדים, תוך לקיחת סיכון שהדבר יפגום במוצר או  בשירות. גם צריך לחשוב על איך להגדיל את ההכנסה במהרה, וכאן צריך לחשוב כמו עסק חדש, איך לגייס לקוחות, באמצעות מבצעים אגרסיביים שלא יניבו רווח לעסק אך יגדילו את התזרים.

בנוסף, גם שינויים אצל בעל העסק יכולים להגדיל את הכנסות העסק, כמו הקטנת המשכורת או מציאת עבודה נוספת. כל אלו אמורים להיות החלטות לטווח קצר עד שהעסק יתאון ואף התזרים יכניס כספים חדשים לעסק.

מה צריך לדעת לפני שפותחים עסק קטן

עסק קטן, איך תקבל עזרה בהקמת חנות מקוונת

אשראי לעסקים קטנים – איך לעשות את זה נכון