חדשות    

מה הקשר בין מחיר הנפט למחיר הדירות?

לכאורה, אין קשר בין מחיר הנפט למחיר הדירות. אבל כלכלנים תמיד מסוגלים למצוא קשר בין שני נתונים פיננסיים – ככה זה כלכלה, מדע שהא בעיקר ניסוי ותהייה, ותיאוריות על גבי תיאוריות. הנה מה שהכלכלן של אקסלנס חושב על הקשר בין מחיר הנפט למחיר הדירות –

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של אקסלנס, ובעברו הכלכלן הראשי של קבוצת כלל פיננסים,  מעריך בסקירה השבועית כי "מחיר הנפט המשיך לעלות ועלייה זו דוחפת את התשואות וציפיות האינפלציה. מלבד השפעת הנפט על עליית מחיר הדלק, היא משפיעה באופן ישיר גם על מחירי התחבורה הציבורית, טיסות, ובאופן עקיף על מוצרים רבים דרך שרשרת היצור וכאלה שצמודים למדד המחירים לצרכן, כדוגמת הארנונה. שינוי במחיר הנפט משפיע גם על מערך הכוחות של המטבעות בעולם וכשארה"ב היא יצואנית נפט ואירופה וישראל יבואניות נפט – עלייה במחיר הנפט מכבידה על השקל ועל היורו ותומכת בדולר. כך קורה שעליית מחיר הנפט אחראית במידה מסוימת גם להיחלשות השקל ודרכו ללחצי אינפלציה נוספים.  בשורה התחתונה, מחיר הנפט מסביר ככל הנראה חלק גדול מהתופעות הכלכליות והתנהגות השוק ומכאן חשיבותו להמשך".

"ישנם כמה סקטורים שסובלים מלחץ לירידות מחירים על רקע העלייה במחיר הנפט. מחירי הדירות ירדו למרות מחיר למשתכן. עליית הריבית הארוכה יכולה להסביר את כל הירידה במחירי הדירות. תוכנית מחיר למשתכן יכולה לזקוף לזכותה, למעט חוסר צדק, ירידה בהתחלות הבניה בשוק החופשי, ובכך דווקא עליית מחירים (בניכוי הדירות המסובסדות של התכנית). למעשה ללא תכנית מחיר למשתכן סביר להניח שהיינו עדים לירידות מחירים משמעותיות יותר בשוק הדירות. מכיוון שלהערכתנו, כידוע, המנוע העיקרי לעליית הריבית הארוכה היה הזינוק במחירי הנפט, הוא למעשה יכול לזקוף לזכותו את התמתנות המחירים (אם בכלל היתה). אם מחיר הנפט יחזור לרדת, הוא יחזיר להערכתנו את מתווה הריבית לירידה ואת מחירי הדירות לעלייה.

מחירי הדירות – לאן?

מחירי הנפט – לאן?

שער הדולר – לאן?