מה כדאי לכם לדעת לפני פתיחת חשבון בנק לנוער?
תוכן ממומן    

מה כדאי לכם לדעת לפני פתיחת חשבון בנק לנוער?

צילום: Shutterstock

התנהלות פיננסית נכונה מגיל צעיר עוזרת לבסס הרגלים חשובים ולהימנע מטעויות עתידיות. רגע לפני שפותחים חשבון בנק לצעירים, אלה הפרטים שכדאי לקחת בחשבון

במציאות של היום, בני נוער רבים מתחילים להרוויח כסף כבר בגיל צעיר, מעבודה קבועה או מפרויקטים חד פעמיים בתשלום. חלקם מקבלים גם דמי כיס או מתנות כספיות ליום ההולדת, אבל לא תמיד יודעים מה לעשות עם הסכום שנצבר אצלם. פתיחת חשבון בנק היא הצעד הראשון בדרך להתנהלות כלכלית נכונה, ולכן חשוב להבין כיצד עושים את זה, למה חשוב לשים לב ואיך נמנעים מאתגרים לאורך הדרך.

מאיזה גיל ניתן לפתוח חשבון בנק לנוער?

אם חשבתם שצריך לחכות עד גיל 18 כדי לפתוח חשבון בנק, תשמחו לגלות שזה לא המצב. פתיחת חשבון בנק לנוער אפשרית מגיל 14 – בכפוף לאישור הורים. מגיל 16 ומעלה תוכלו לפתוח חשבון באופן עצמאי, בהצגת תעודת זהות. ואם אתם עובדים ומקבלים משכורת באופן קבוע, תוכלו לפתוח חשבון בנק בעצמכם כבר מגיל 15. חשבונות בנק לנוער כוללים בדרך כלל הטבות הנוגעות לפטור מעמלות מסוימות, כך שחשוב לשים לב לתנאים המוצעים לכם ולתוקף שלהם.

האם מותר לחשבון נוער להיות במינוס?

מינוס הוא למעשה משיכת יתר, או במילים אחרות מצב שבו הוצאתם יותר כסף ממה שיש בחשבון הבנק שלכם. מדובר בעצם בהלוואה, במסגרתה אתם לוקחים מהבנק כסף ולכן נדרשים להחזיר אותו בריבית. אם אינכם מקבלים משכורת באופן קבוע, הבנק יאשר כניסה למינוס רק בכפוף להסכמת הורים בכתב. במקרה של עבודה קבועה, הבנק עשוי לאשר משיכת יתר בגובה המשכורת החודשית שלכם.

אילו סוגי אשראי מתאימים לנוער?

פתיחת חשבון היא הזדמנות לחשוב גם על כרטיס האשראי. כרטיסי אשראי נחלקים למספר סוגים עיקריים, וחשוב להכיר את המאפיינים של כל אחד מהם כדי שתוכלו לבחור בכרטיס המתאים עבורכם.

  • כרטיס האשראי הרגיל מבוסס על ריכוז עסקאות. המשמעות היא שתוכלו לבצע רכישות לאורך החודש והתשלום עבורן ייגבה מחשבון הבנק שלכם באופן מרוכז, במועד קבוע.
  • כרטיס דביט הוא כרטיס שבו החיוב עבור כל קנייה יורד מידית כבר במעמד הרכישה, ממש כמו במקרה של תשלום במזומן.
  • כרטיס חיוב מוגבל דומה לכרטיס הדביט, אבל הוא כולל גם מספר תנאים נוספים. השימוש בו מתאפשר בישראל בלבד ורק לבעלי יתרה בחשבון הבנק. בנוסף, גם סכום העסקאות היומי הכולל מוגבל.
  • כרטיס בנק למשיכת מזומן מאפשר למשוך כסף מזומן מהבנק באמצעות מכשיר הכספומט, אבל הוא לא משמש כאמצעי תשלום בחנויות או באינטרנט.
  • כרטיס אשראי נטען מאפשר להטעין סכום כסף מסוים מראש ועל ידי כך לשלוט בהוצאות. הכרטיס מיועד למשיכת כסף בכספומטים ולביצוע עסקאות רגילות תוך החרגות מסוימות, ולכן הוא מתאים במיוחד לצעירים. סכום הטעינה והמשיכה לבני נוער בכרטיס כזה מוגבל, והוא אינו מתאים לביצוע עסקאות בהוראת קבע למשל.

הוצאת כרטיס אשראי רגיל או דביט מתאפשרת מגיל 16 ומעלה. הדבר נעשה באישור הורים ובכפוף לתנאי הבנק. כרטיס שמיועד למשיכת מזומן בלבד או כרטיס שמוגבל בסכום החיוב, תוכלו להוציא כבר בגיל 14. כרטיסי אשראי נטענים יכולים להתאים גם לשימוש של ילדים מגיל 12 ומעלה, מחשבון ההורים.

שימוש נכון ואחראי בכרטיס אשראי מחייב אתכם לעקוב אחר ההוצאות, כדי לדעת מה גובה הרכישות שלכם ולא לחרוג מהסכום שעומד לרשותכם. אם אתם לא בטוחים שתצליחו לעקוב אחר ההוצאות וחוששים להיכנע לבזבוזים, ייתכן שתעדיפו להוציא כרטיס אשראי שמוגבל בסכום החיוב.

כמה טיפים לסיום

פתיחת חשבון בנק לנוער היא ללא ספק צעד משמעותי, שיכול להכין אתכם לחיים של עצמאות כלכלית. חשוב שתקדישו זמן כדי לעקוב אחרי מה שקורה בו, כדי לא להיות מופתעים בהמשך. איך עושים את זה? הורידו את האפליקציה של הבנק, והקפידו לבדוק מדי יום כמה הוצאתם ועל מה. זכרו שחיובים קטנים יכולים להצטבר להוצאות גדולות. גיליתם שאתם נשארים מדי חודש עם סכום כסף בצד שלא משמש אתכם? ייתכן שזה הזמן לחשוב על חיסכון שישמש אתכם למימוש תוכניות בעתיד.

 הכתבה נכתבה בשיתוף עם בנק דיסקונט.