חדשות    

מה מלמדים מיסי הנדל"ן ב-2017? שוק בקיפאון ומשקיעים שעוזבים את השוק

מה מלמדים מיסי הנדל"ן ב-2017? שוק בקיפאון ומשקיעים שעוזבים את השוק. הנתונים היבשים מדברים על היקף מיסוי בסך של 11.2 מיליארד שקל. מדובר בסכום ענק, שמבטא עלייה של 5% ביחס לשנה שעברה, אבל שימו לב – מכלול תשלומי המס השנתיים למדינה מסתכם במעל 300 מיליארד שקל – רוב הסכום אגב, הוא תשלומי מס על שכר. כלומר, למרות שנהוג לטעון למיסוי מקרקעין מעשיר את קופת המדינה ולכן (אולי) היא לא רוצה להקל במיסים, הרי שאמנם מדובר בסכום גדול, אך הוא מהווה פחות מ-4% מהיקף המיסוי הכולל בארץ.

בשנת 2017 הסתכמו מיסי המקרקעין ב-11.2 מיליארד שקל כאש,ר במס שבח נרשמה עליה בגבייה של  13.7% ובמס רכישה 0.7%. מה הנתון הזה אומר? הרבה – מס רכישה עלה במעט והוא מבטא את הקיפאון בשוק הדירות – פשוט קונים פחות דירות, ולכן תשלומי המס בהתאמה נמוכים יותר. כמו כן, העלייה במס שבח מבטאת בעיקר מכירת דירות של כאלו שחייבים במס שבח, ואלו הם (לרוב) המשקיעים. המשקיעים מכרו יותר דירות מאשר בשנת 2016, ומכאן שהמיסים מלמדים שבשנת 2017 היה קיפאון לצד גידול בהיקף המימושים של המשקיעים.

זה לא מפתיע כמובן. התמונה הזו עולה מהנתוניעם הנוספים על שוק הנדל"ן לרבות נתונים של הל"מס שמבטאים באופן חד את הקיפאון בשוק הדירות, במיוחד בחודשים האחרונים של השנה. הנתונים גם מצביעים על ירידה משמעותית בכניסה של משקיעים לתחום הנדל"ן, כשמשקיעים רבים החליטו למכור דירות בשנים האחרונות.

 

בדצמבר 2017 הסתכמו ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין ב-0.9 מיליארד שקל, עליה של 30% לעומת דצמבר 2016. בגביית מס שבח נטו חלה עליה ריאלית של 9.0%, ובמס רכישה חלה עליה ריאלית של 52%. משמע בדצמבר חל גידול במס רכישה, משמע גידול בעסקאות, או שמא מדובר בתשלומים של מס רכישה שנדחו מהחודשים האחרונים. דצמבר לכאורה מעיד על יציאה מהקיפאון, אבל נראה שלא צריך להתרגש, ומדובר בסגירות של סוף שנה – התמונה החזקה והמשמעותית יותר היא התמונה השנתית שמעידה על המשך קיפאון בשוק הדירות.