תוכן ממומן    

מה צפוי בשוק המשכנתאות ב-2024?

צילום: Pexels

שוק המשכנתאות חווה טלטלה של ממש עם כניסת שנת 2024, והסיבות לירידה בהיקף לקיחת המשכנתאות על ידי משקי הבית בישראל נובעות ממחירי הדיור הגבוהים, הריבית שהתייקרה, מלחמת חרבות ברזל ואי הוודאות הכללית במשק. המלחמה מיתנה את הביקוש למשכנתאות חדשות, ורק לאחרונה ניתן לראות סימנים המעידים על התאוששות קלה בענף. מה צפוי בשוק המשכנתאות בשנת 2024? בואו נתחיל!

רמת פעילות נמוכה יחסית

מלחמת חרבות ברזל הובילה לירידה משמעותית בהיקף הביקוש למשכנתאות מהבנקים, ועל פי נתוני הבנקים מדובר בירידה של כ-23% בהשוואה לתקופה המקבילה. בנק ישראל פרסם לאחרונה כי הציבור לקחת משכנתאות בהיקף של 5.5 מיליארד ₪ בחודש ינואר, ובנוסף הבנק פרסם נתונים המעידים על עלייה בשיעור לקיחת ההלוואות כנגד נכס קיים, נתון שמעיד על מצוקת אשראי קשה.

רמת הפעילות הנמוכה בשוק המשכנתאות נובעת מגורמים שונים כמו ריבית גבוהה, צפי לירידה מחירי הדירות (בעיקר בקרב משפרי דיור שבוחרים לשבת על הגדר ולהמתין עם רכישת דירה חדשה), תשואה נמוכה למשקיעים הגורמת להם לחפש אפיקי השקעה אחרים, יוקר המחיה, אי ודאות כללית והשפעות מלחמת חרבות ברזל.

השפעת הריבית הגבוהה

בנק ישראל העלה את הריבית במשק בכמה פעימות מאז חודש אפריל 2022, ובשנת 2023 חלו מספר עליות נוספות בריבית. בחודש ינואר הבנק הפחית את הריבית בשיעור של 0.25%, כלומר ריבית הפריים עומדת על 6%, והריבית הגבוהה בשוק המשכנתאות גורמת לרבים לדחות את רכישת הדירה למגורים או להשקעה.

לאחר הירידה הקלה בריבית בחודש ינואר, רבים ממתינים לראות האם הבנק יחליט להפחית את הריבית בחודשים הקרובים, לכן מי שמתכנן לרכוש דירה בתקופה זו לרוב יעדיף לשבת על הגדר ולהמתין. אגב, רבים ממתינים עם רכישת הדירה מהסיבה שיש צפי לירידת מחירי הדיור בארץ, ובגלל המלחמה יש דירות רבות למכירה, גם באזורי הביקוש, אך הציבור אינו ממהר להתחייב למשכנתא גדולה בתנאי השוק הנוכחים.

יחד עם זאת, המומחים צופים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות בקרוב ולדבריהם לא כדאי להמתין יותר מדי זמן עם העסקה מאחר שהקבלנים מתקשים לקדם פרויקטים חדשים בגלל בעיות כוח אדם ומצוקה תזרימית, לכן בקרוב הביקוש לדירות יהיה גדול מההיצע, ומחירי הדירות יעלו.

ראוי לציין כי גם האינפלציה משפיעה על רוכשי הדירות מאחר שמסלולים שונים צמודים למדד, וכל עלייה משפיעה על ההחזרים החודשיים. אם בודקים את המדד בשנת 2024 מגלים עלייה בשיעור של 3.3%, מעט מעבר לתחזית. רוכשי דירה ראשונה, ובהם רוכשי דירות במסגרת התוכניות השונות של דירה בהנחה, חייבים להתייחס גם למדד תשומות הבנייה. מדד זה עלה ב-2% בשנת 2023, אך המלחמה באוקראינה, בעיות בשרשרת אספקת חומרי הגלם לבנייה, מתקפות החות'ים וכמובן השפעות מלחמת חברות ברזל, כל אלו ועוד צפויים לגרום למדד תשומות הבנייה לעלות ב-2024 בכ-3%.

מה צפוי בשוק הדירות למכירה?

שוק הדירות למכירה מושפע מגורמים רבים ובהם המלחמה, היקף התחלות הבנייה מצד הקבלנים, ריבית ועוד. בתחילת שנת 2024 המשיכה המגמה של ירידה קטנה במחירי הדירות החדשות ויד 2, אך ירידת המחירים הינה מינורית ונקודתית בלבד, לכן אין לראות בכך כמגמה שצפויה להביא לירידת מחירים דרסטית.

מה צפוי בשוק המשכנתאות בשנת 2024?

המומחים צופים כי שוק המשכנתאות יתאושש בחודשים הקרובים וככל הנראה יחזור לרמת הפעילות לפני פרוץ המלחמה. כמו כן, משקיעים רבים בוחרים להשקיע את כספם באפיקים אחרים המאפשרים תשואה טובה יותר מהתשואה על נדל"ן שעומדת כיום על 3% – 4% בלבד.

לכן, הצפי הוא שבשנת 2024 הציבור יחזור לקחת משכנתאות מהבנקים, במימון גבוה יותר ולתקופות ממושכות, ויותר מתמיד חשוב להיערך נכון לקראת ההתחייבות הכספית להחזרי המשכנתא לאורך שנים רבות.

למידע מקצועי ומעמיק על עולם המשכנתאות בישראל – היכנסו עכשיו לבלוג של וויצ'ק https://blog.wecheck.co.il/.