אחזקת דירה    

מזגן מיני מרכזי או בכל חדר? מה יותר חסכוני? מה יותר כדאי?

תמונה:PIXABAY

 

אחת ההתלבטויות הגדולות ברכישת דירה חדשה או בשיפוץ היא איזה מזגן לבחור, האם נבחר מזגן מיני מרכזי או אולי מזגן עילי לכל חדר? האמת היא שאין תשובה אחת, וכל אחד  צריך לדעת מה מתאים לו, למשפחתו ולדירתו.

יש כמה שיקולים בבחירת מזגן, הכוללים את כוח הסוס, גודל הדירה,  נוכחות ילדים בבית ועוד.

מזגן מיני מרכזי מתאים לדירות קטנות של 2-3 חדרים. בדרך כלל עד 7 כוח סוס. המזגן מתאים גם למקרה שרוצים לקרר כמה חדרים בלבד.  מזגן עילי לעומת זאת מגיע עד 4 כ"ס ומתאים רק לחדרים קטנים ובינוניים.

שיקול נוסף הוא הימצאות ילדים או נוער. אלו לרוב מטיילים מהחדר למטבח, לחדר של ההורים לסלון ובכל מקום משאירים מזגן דולק. אומנם כשהילדים קטנים השליטה  בידי ההורים, אבל כשהם כבר מתבגרים זו בעיה וגם לכו תמצאו את השלט.

איזה מזגן חסכוני יותר?

מזגן מיני מרכזי הצריך לקרר את כל הבית צורך המון חשמל לעומת מזגנים קטנים, בתנאי שלא כולם דולקים ביחד למשך שעות. עם זאת, אם למזגן מיני מרכזי כנולוגיית אינוורטר, הוא מתאים את התפוקה לעומס החום בחדר, וכך חוסך בהוצאה על חשמל.  כמו כן בניגוד לעבר, אפשר לשלוט הן על הפעלת המזגן והן על עוצמתו באמצעות ויי-פיי, כך שאם הילדים שכחו את המזגן דולק תוכלו לכבותו

שיפוצים

הבעיה עם מזגנים עיליים בדירות ישנות היא שלא תמיד יש הכנה מתאימה אליהם. ועלות השיפוץ יקרה. לעומת זאת, ברוב הדירות החדשות מותקנת הכנה למזגן מיני מרכזי, המקשה אף יותר על התקנת מזגן עילי. גם בדירות ישנות יש בעיות, ובהן  עבודת שיפוץ מאסיבית של הנמכת התקרות להעברת תעלות המיזוג, חציבה בקירות ועוד.

בעיה נוספת בשיפוץ היא נקודות החשמל. בעוד המזגן המיני מרכזי מסתפק בנקודה אחת, עבור מזגן עילי תצטרכו למצוא פתרון בכל חדר.

רבי קומות חדשים

בשל מחסור בשטח, בין היתר בגלל מסתורי כביסה קטנים, ממליצים בענף שברבי קומות חדשים תתקינו מזגן מיני-מרכזי או מזגן מולטי (שמאפשר ויסות בכל חדר בנפרד).

מזגן מולטי

. מזגן זה מסוגל לקרר כמה חדרים בו-זמנית – אפילו עד תשעה – ואף ייחודי בכך שמאפשר את ויסות הקירור בכל חדר בנפרד. בנוסף לכל אלה, מדובר גם במזגן חסכוני. אך העלות הראשנית שלו גבוהה מאוד ומגיעה לאלפי שקלים.

עלויות

מזגן מיני מרכזי הוא מזגן  יקריותר. בעיקר בשל ההתקנה., כך למשל במקרה שמזגן עולה 7,000 שקל, עלות ההתקנה תהיה 5,000 שקל וזה רק אם יש כבר הכנה למזגן מיני מרכזי. בכל מקרה אם מדובר במזגן בכל חדר, העלויות כבר קרובות למזגן מיני-מרכזי. אז השאלה כמה אתם חסכוניים בחשמל ובכמה חדרים תשימו מזגן.

מזגן עילי אחד – 1000-5000 שקל

מזגן מיני מרכזי 5000-15,000 שקל

מזגן מולטי  5,000-20,000 שקל

בנוסף יש מזגנים רצפתיים שפחות בשימוש בעלות 5,000-10,000 שקל

וכן מזגנים ניידים פשוטים בעלות 1000-2000 שקל

התקנת מזגן עילי – עד 1.5 כ"ס

ההתקנה כוללת עד 3 מטר צנרת (גז וניקוז), תושבת ליחידה החיצונית וקידוח 1 למעבר צנרת בקיר בלוקים. התקנת מזגן על קיר בטון באמצעות קידוח יהלום עשויה לייקר את עלות העבודה בשיעור של עד 30%.

800-600 שקל

התקנת מזגן עילי – 2 כ"ס ומעלה

ההתקנה כוללת עד 3 מטר צנרת (גז וניקוז), תושבת ליחידה החיצונית וקידוח 1 למעבר צנרת בקיר בלוקים. התקנת מזגן על קיר בטון באמצעות קידוח יהלום עשויה לייקר את עלות העבודה בשיעור של עד 30%.

1000-800 שקל

התקנת מזגן מיני מרכזי

ההתקנה כוללת עד 3 מטר צנרת (גז וניקוז), תושבת למעבה,מרכזיה, פתח אוויר חוזר, עד 4 פתחי אספקה (כולל מתאמים ותריסים) ועד 8 מטר צינור שרשורי.

4500-4300 שקל