חדשות    

מזרחי-טפחות: עלייה בשווקים – התקרבו לרמות שיא

מעודכן ל-06/2021

שוק העבודה בארה"ב ממשיך להתאושש: במאי נרשמה תוספת של 559 אלף מקומות עבודה חדשים  – פי שניים ויותר מנתוני אפריל

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של הבנק מסביר את התנהגות השווקים כתגובה קלאסית לדוח התעסוקה האמריקאי: בתחילה חלה ירידה בשווקים כי מספר מקומות העבודה החדשים שוב אכזב, אך עד מהרה שבו לעלות ואף התקרבו לרמות שיא לאחר שבשווקים הפנימו כי הנתון משחק לטובתם:

ההסבר: התוספת של 559,000 מקומות עבודה חדשים, שהם פי 2 ויותר מהנתון של אפריל (שאף תוקן כלפי מעלה) מצביעה על המשך התאוששות בשוק העבודה – שהוא האחרון להשתחרר מהשפעות הקורונה.

אולם, מדובר בתוספת שעדיין אינה גבוהה מספיק כדי לתת לפד הזדמנות לשקול הידוק מוניטארי בקרוב (כלומר – לקנות פחות איגרות חוב ולהזרים פחות נזילות, או לאותת על בחינת אפשרות של העלאת ריבית). בנוסף לכך, הירידה בשיעור הבלתי מועסקים מתחת ל-6% בהחלט מהווה חצייה של רף פסיכולוגי חיובי חשוב.

יתר על כן, השכר לשעת עבודה גדל ב-0.5% בחודש מאי (ובחודשים האחרונים עלה בקצב שנתי מצטבר של 7.5%) – ולדבריו של מנחם מדובר בנתון מבשר טובות הן לצריכה הפרטית (שהיא מנוע הצמיחה העיקרי של כלכלת ארצות הברית) והן לשווקים רבים בעולם, שבונים על ייצוא לארצות הברית ומקבלים זריקת עידוד במאבק מול הדולר החלש.

מנחם מוסיף כי: "לא סתם ירדה גם הריבית ל-10 שנים בארצות הברית בעקבות הנתון, וכעת היא באזור 1.55%, לאחר שכבר עמדה על 1.7% לא מזמן.

"כל עוד אין סימנים ברורים לאינפלציה – ונצטרך להמתין לחודשי הקיץ כדי לסיים עם השפעות הקצה הטכניות – יש לשווקים בארה"ב חלון זמן נאה של חודש-חודשיים (וגם סיבות טובות) להמשיך לעלות לשיאים חדשים".

ולכן, הוא מסכם: נקודת המבחן הבאה שלהם תהייה באמצע החודש – כשהפד יתכנס להחלטת הריבית שלו.

מזרחי טפחות: שוק המניות מגיב בחיוב לדוחות ולאינדיקציות הכלכליות החזקות