חדשות    

מחיר הנפט יורד: האם זה מה שיעזור לרסן את האינפלציה?

FREEPIK

מחיר הנפט יורד ומעורר ציפיות להתמתנות האינפלציה.

מחירה של חבית נפט מסוג ברנט, שעליו מבוססים מחירי הדלק בישראל, ירד בימים האחרונים (יוני 2022) משיא של 120 דולר לרמה של 113 דולר. (איך להשקיע בנפט?)

הסיבה העיקרית היא החלטתו של נשיא ארה"ב ביידן להפחית את העלויות הגבוהות של הדלק, כולל הפעלת לחץ על חברות אמריקאיות גדולות להקל על הנהגים במיוחד בעונת השיא של הקיץ. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, ביידן צפוי להכריז על הקפאה זמנית של המס הפדרלי על הנפט, העומד על 18.4 סנט לגלון.

מחירי הנפט בארה"ב, שמבוססים על נפט WTI, האמירו לאחרונה אל מעל 5 דולר לגלון, שיא של כל הזמנים, מה שהניע את ביידן לפעולה שכן מחיר הנפט הוא אחת הסוגיות הכלכליות והפוליטיות הרגישות ביותר בארה"ב, אומה של נהגים, וידוע כממליך או מפיל נשיאים.

בישראל, המתמודדת גם היא עם עלייה במחירי הנפט, הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי הפחתת הבלו הזמנית על הדלק, שעמדה על חצי שקל לליטר, תורחב לשקל אחד ותימשך עד אוקטובר.

העלייה המתמשכת במחירי האנרגיה, שנובעת בעיקר מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה אבל גם מביקושי השיא לטיסות עם חזרתו של העולם לשגרה אחרי משבר הקורונה, היא אחת הסיבות העיקריות להתפרצותה המחודשת של האינפלציה.

בנקים מרכזיים ברחבי העולם, ובהם בנק ישראל, פתחו במהלך של העלאות ריבית במאמץ לרסן את האינפלציה, והחשש כעת הוא שהעלאות הריבית יהיו מהירות וחדות מדי, ויגררו את כלכלות המדינות למיתון.

אם מגמת ההיחלשות במחירי הנפט תימשך, זו עשויה להיות גם תחילתה של האטה באינפלציה, מה שעשוי למנוע מיתון.