ליברמן פוצח בכלכלת בחירות? "נוריד את המס על הדלק בשקל"
חדשות    

ליברמן פוצח בכלכלת בחירות? "נוריד את המס על הדלק בשקל"

השר אביגדור ליברמן בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה. צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

יום לאחר הודעתם של ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החלופי יאיר לפיד על פיזור הכנסת והליכה לבחירות חמישיות בתוך פחות משלוש שנים, שר האוצר אביגדור ליברמן כבר מפזר הבטחות. ליברמן דיבר בפתיחת כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה בירושלים, והתייחס לסוגיות הכלכליות, ובפרט לשוק הדיור. "אנחנו אכן בכיוון הנכון אבל כדי לממש תוכניות אתה חייב לפחות שנתיים של עבודה, ושוק הדיור – אי אפשר לשנות אותו לא בחודש או חודשיים. תוך שנה הגענו לבלימה ולהתייצבות במחירים לו היינו ממשיכים עוד שנה ברור שהיינו מורידים את המחיר. מעבר לכל הפטנטים והתמריצים זה כמובן להגדיל את ההיצע ואנחנו כל הזמן עובדים, יותר מאוחר קבינט הדיור שכל הזמן עוברים – אני לא יודע אם הוא בוטל או לא. היה חשוב מאוד, להתמקד קודם כל בהיצע ואחר כך בכל הדברים האחרים".

לגבי מחירי הדלק, שהפכו לסוגיה בוערת בשנה האחרונה על רקע האמרת מחירי הנפט בשל המלחמה של רוסיה ואוקראינה, ציין שר האוצר, "אני מכיר את כל הממשלות מ-96' ולא זוכר מתי היינו חמישה חודשים ברצף בעודף בהכנסות המדינה. אנחנו לא אספנים של השקלים. התחלנו לפני כמה חודשים עם הפחתה של הדלק והסולר, זה אמור להסתיים ב-1 ביולי וכבר שבוע עובדים בעיקר עם ראש אגף התקציבים על הנושא על הבנזין והדלק. רוצים לא להוריד את המחיר בחצי שקל לליטר, אלא בשקל. זה גם טוב לתעשייה אם נוריד בשקל בנזין וסולר זה ישפיע על האינפלציה, יוזיל את יוקר המחיה. אמרו לי, אל תשאיר כסף לביבי, תפעל אלקטורלית. אנחנו נפעל רק משיקולים כלכליים אחראים ממלכתיים. אני לא אתן יד לשום כלכלת בחירות. למרות שיש כסף ותגמולים אנחנו נבנה כלכלה הכי אחראית שאפשר. כל היוזמות הגדולות בכנסת הן תוצאה של לחץ. שיטת ממשל, יציבות. זה נוח להרבה מאוד מפלגות".

ליברמן הוסיף ואמר: "מערכת בחירות חמישית זה אסון. תעודת עניות למערכת הפוליטית ולחברה הישראלית. הממשלה הזו הגיעה לתוצאות מדהימות ולכן אני מקווה שהיא תמשיך".

שר האוצר התייחס גם לסוגיית שכר המינימום: "הפופוליזם בכנסת, הצעה להגדיל את שכר המינימום ל-40 של בשנה. זה יותר מ-34%.  חלק מהמעסיקים יצטרכו לסגור את העסק וחלק לפטר עובדים. זה מתגלגל ליצרן, לרוכש ולקונה בסוף השרשרת. ככה מייצרים אינפלציה, אבטלה וסגירת עסקים. השתדלנו להגדיל את ההכנסה בלי לייצר לחצים אינפלציוניים או לפגוע במעסיקים. כל הסקטור הציבורי מעסיק 12%, 82% סקטור פרטי. צריך לא להיסחף לכיוונים לא ברורים. הגדלת ההכנסה פנויה היא הדרך היחידה להתמודד עם יוקר המחיה".

באשר ליוקר המחיה ציין שר האוצר: "מבחינת ההישגים מדובר בממשלה שהביאה הכי הרבה רפורמות וחוקים, הכי חברתית שאי פעם הייתה במדינה. קראתי הרבה עצות והמלצות – עם יוקר המחיה אפשר להתמודד רק באופן מאוד מאוד מסוים, להגדיל הכנסה. כשאנחנו לא יודעים להתמודד עם מחירי השוק של הסחורות, מה שקרה ב-1 בינואר במחירי החיטה, הנפט והברזל, הדרך להתמודד עם יוקר המחיה היא להוזיל היתר לעובדים זרים. מצד שני חיילי צה"ל – הגדלנו את דמי הקיום לחייל סדיר ב-50%, כל מקבלי השלמת הכנסה הקפצנו להם בממוצע. לניצולי שואה המענק השנתי הוגדל ב-60%. הסכמים לעובדים סוציאליים – מעלים שכר ב-20% ומענק חד פעמי של 4.5 אלף שקל. הגדלנו נקודות זיכוי לעובדים שיש להם ילדים בבית ספר יסודי".

בסיכום דבריו אמר שר האוצר, "גם בממשלת מעבר אני מתכוון להמשיך את כל מה שהתחלתי הרבה. התחלנו רפורמה חשובה, עוד לפני אישור התקציב, אישרנו בממשלה את "נפש אחת" של נכי צה"ל ,ואין סיבה שלא נמשיך עם הרפורמה והחקיקה גם בתקופת המעבר. גם אנשים עם מוגבלויות אישרנו בממשלה והתחלנו עם הרפורמה אחנו מתכוונים להמשיך. גם את הנושא של שכר המינימום צריך לתקן עם השכל הישר. להגיע למשהו סביר".