חדשות    

מחיר למשתכן – עוד הגרלה אחת וזהו?!

החברים בוועדות התכנון המקומיות עסוקים בימים אלו בקלחת הבחירות לעיריות ולמועצות המקומיות, ולמשרד השיכון אין אפשרות להעביר תוכניות. על כן, מסתמן שהגרלת מחיר למשתכן, שצפויה להתקיים בספטמבר, תהיה ההגרלה האחרונה.  

הוועדות המקומיות, אשר באחריותן מתן היתרי בניה, והליכים תכנוניים נוספים, למעשה השהו את פעילותן בשל הבחירות הקרבות. חברי הוועדות, שהם לרוב עסקנים פוליטיים, חוששים שההחלטות שלהם יתקבלו כצעדים פופוליסטים וכאלו שמשרתים אינטרסים פוליטיים, לקראת הבחירות המקומיות שיתקיימו ב–30 באוקטובר. אחרי בחירות מתחלף בדרך כלל הרכב הוועדות והחשש במשרד השיכון הוא שתהליך הלמידה של החברים החדשים יהיה גם הוא גורם מעקב לאישור תוכניות חדשות. פוליטיקאים חדשים זה אומר לפעמים גם מדיניות חדשה והחשש הוא להתערבות במכרזים ובהחלטות קודמות של הוועדות.

במשרד השיכון חוששים גם שהבחירות הכלליות יוקדמו. כידוע, כמעט ולא קרה שבחירות נערכו במועדן המתוכנן. הפוליטיקאים מוצאים תמיד תירוץ כדי לשנות את מועד הבחירות ולהתאימו לצרכים הפוליטיים שלהם. ההערכה במערכת הפוליטית היא שהבחירות הכלליות יוקדמו למרס 2019 (המועד המקורי הוא נובמבר 2019). ההערכה היא שהוויכוח סביב חוק הגיוס יאפשר לנתניהו לקבוע מועד מוקדם לבחירות לכנסת.

החשש של כחלון הוא שקידום תוכנית מחיר למשתכן והכרזות מיוחצנות על פרוייקטים חדשים ייתפשו כתעמולת בחירות. היועץ המשפטי לממשלה המליץ בעבר לבעלי תפקידים לא לערוך אירועים הקשורים במשרדי ממשלה בתקופת הבחירות. כחלון, שמנסה להציג תדמית נקייה, יימנע כנראה מהכרזות ומפעילות העלולה להתפס כלא כשרה ומונעת מאינטרסים פוליטיים.

כנראה שקצב השיווק של קרקעות המיועדות לתוכנית לא נעצר. משרד האוצר ממשיך ליזום שיווקי קרקעות שיבוצעו באוקטובר ובנובמבר ושההגרלות שלהן, במסגרת מחיר למשתכן, יערכו בתחילת 2019.  כיום יש יותר מ–45 מכרזי מקרקעין פתוחים, חלק מהם מהשנים 2016 ו-2017.

עוד מסתמן כי בהגרלות הבאות יורחבו הקריטריונים לזכאות. מאחר והקבלנים נתקעו עם מעל ל-2000 דירות בנייתן נמצאת בשלבים מתקדמים, מנסה משרד האוצר לסייע בזירוז השיווק שלהן על ידי הגדלת שוק הזכאים.