חדשות    

מיטב דש: גבר הסיכוי לתרחישים יותר חיוביים מבחינת הפגיעה בצמיחת המשק

לדברי אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, הדיווחים האחרונים מראים שמחוץ לערים עם רוב האוכלוסייה החרדית מספר החולים החדשים בקורונה נמצא בירידה. התפתחות זו מעלה סיכוי לחזרה הדרגתית של המשק לפעילות אחרי הפסח. במיטב דש ממליצים כעת על הגדלת החשיפה למניות, על מח"מ בינוני באג"ח הממשלתיות ועל הגדלת החשיפה לאפיק הקונצרני  

לפי התפתחות מגפת הקורונה בישראל, עלה הסיכוי לתרחישים יותר חיוביים מבחינת הפגיעה בצמיחת המשק מתוך אלה שהוצגו ע"י משרד האוצר ובנק ישראל. כך עולה מהסקירה השבועית של אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש.

לדברי ז'בז'ינסקי, הדיווחים האחרונים מראים שמחוץ לערים עם רוב האוכלוסייה החרדית מספר החולים החדשים בקורונה נמצא בירידה. התפתחות זו מעלה סיכוי לחזרה הדרגתית של המשק לפעילות אחרי הפסח.

לדבריו, תסריט זה מחזיר אותנו לתחזיות יותר חיוביות מכלל התרחישים שפורסמו על ידי בנק ישראל ומשרד האוצר.

בתסריט של משרד האוצר, השבתה חלקית למשך 5-8 שבועות תשפיע על הגירעון בכ-6.5%-7.6%. מלבד אובדן הכנסות, הממשלה מציעה להגדיל הוצאות בכ-50-55 מיליארד שקל, במסגרת תוכניות סיוע למשק, שמהווים כ-3.5% תמ"ג (מתוך 82 מיליארד שקל של עלות תוכנית הסיוע כולל ערבויות). בסך הכל, צפוי הגירעון לגדול בכ-9%-11% תמ"ג מעבר לגירעון של כ-3%-4% שהיה אמור להיות לפני המשבר, ובסך הכל כ-12%-14%.

אולם בפועל הגירעון צפוי להיות נמוך יותר. יציאה מהשבתה וחזרה לשגרה בסיוע תמריצי הממשלה והמייצבים האוטומטיים צפויים להגביר ביקושים במחצית השנייה של השנה, מה שצפוי להגדיל את הכנסות הממשלה ולפצות חלקית על ימי השבתה. כמו כן, ייתכן שהממשלה תנקוט צעדים להגדיל הכנסות (מע"מ, מסי צריכה אחרים) ו/או תצמצם הוצאות באמצעות הפחתת/אי העלאת השכר במגזר הציבורי או מסעיפים אחרים. ניתן להניח שהגירעון בסופו של דבר יסתכם בכ-8% או כ-110 מיליארד שקל.

על מנת לממן את הגירעון, אומר ז'בז'ינסקי, משרד האוצר יצטרך לגייס בשוק המקומי בקצב חודשי של כ-10 מיליארד שקל. עם זאת, בנק ישראל צפוי לממן כמחצית מהגירעון.

בעשרים השנים האחרונות עלייה בגיוסי הממשלה בישראל לא גרמה לעלייה בתשואות, אך כמובן שהגירעונות היו נמוכים יותר. יחד עם זאת, התנודתיות של האג"ח הארוכות והמתאם החיובי מול המניות מפחית מהאטרקטיביות שלהן.

באשר לעולם, אומר ז'בז'ינסקי כי יותר ויותר נתונים כלכליים מעידים על הנזקים הגדולים שגורם המשבר, במיוחד במגזר השירותים. מנגד, הנתונים בסין מעידים שההתאוששות מהמשבר עשויה להיות יחסית מהירה. כמו כן, למרות שהשווקים בעולם עדיין רחוקים מלהירגע, מופיעים גם סימנים שמצביעים על התייצבות מסוימת.

באשר לדולר האמריקאי, אומר ז'בז'ינסקי כי למרות התחזקות המטבע על רקע הירידות בשוקי המניות, הדולר האמריקאי עשוי להיחלש אם וכאשר המשבר יירגע.

לאור כל זאת, ממליצים במיטב דש על הגדלת החשיפה למניות, על מח"מ בינוני באג"ח הממשלתיות ועל הגדלת החשיפה לאפיק הקונצרני.