חדשות    

מיטב דש: נמשכת ההתאוששות במשק – ציפייה להגברת לחצים להעלאה בשכר

מעודכן ל-05/2021

נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי של שירותי הפנאי, התיירות והשירותים הרפואיים הגיעו בחודש אפריל כמעט לרמותיהם מלפני המגפה

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, אלכס זבז’ינסקי, מתייחס היום בסקירתו השבועית לנתונים הכלכליים בארץ ובעולם. על פי הסקירה, הנתונים הכלכליים בישראל ממשיכים להשתפר,  אך מהירות ההתאוששות עדיין שונה מאוד בין המגזרים השונים.

היחס בין מספר המובטלים למשרה פנויה בישראל אינו גבוה כעת לעומת בשנים האחרונות, מה שצפוי להגביר לחצים לעלייה בשכר נוכח רמת תמיכה גבוהה יחסית למובטלים.

זבז’ינסקי מציין כי הירידה בכמות ההלוואות שפירעונן נדחה מתמתנת. לדבריו, ייתכן שההתאוששות במשק תסייע בהמשך ירידה ביתרת ההלוואות הנדחות, אך ככל שהזמן עובר הסיכוי לכך הולך ופוחת. חלק גדול מיתרת ההלוואות בדחייה עלולות להפוך לחוב בעייתי שבגינו הבנקים יצטרכו להכיר בהפסד. חלקם של המשכנתאות בדחייה מסך המשכנתאות הנו גבוה יחסית ועומד על כ-4%. בעסקים שיעור ההלוואות הנדחות עומד בין 1% ל-1.5%.

כלכלני בית ההשקעות מעריכים שעקום ציפיות האינפלציה בישראל יחזור להיות הפוך תוך עלייה יותר משמעותית בציפיות לטווחים הקצרים.

בסקירה מצוין עוד כי הנתונים הכלכליים בארה"ב ממשיכים גם הם להצביע על התאוששות  מהירה:

כמעט כל הנתונים שמתייחסים לאינפלציה בארה"ב ממשיכים להפתיע כלפי מעלה. קצב עליית מדד המחירים PCE Core, המועדף ע"י ה-FED, עלה לרמה הגבוהה מאז תחילת שנות ה-90. בנוסף, מצוין כי גדל מספר הבנקים המרכזיים בעולם שמתכננים יציאה מוקדמת מהמדיניות המרחיבה.

כמו כן, כלכלני מיטב דש מתרשמים כי אירופה עומדת אף היא לקראת שיפור משמעותי בפעילות הכלכלית.

התאוששות לא אחידה במשק הישראלי

הכלכלנים בחנו את המדד המשולב של בנק ישראל ומרכיביו ביחס למגמה שהייתה אמורה להיות אלמלא הקורונה, ואלה הממצאים:

  • רמת המדד המשולב בחודש אפריל הייתה נמוכה בכ-3% לעומת הרמה שהייתה אמורה להיות אלמלא המגפה ולא ניכרת בינתיים סגירת הפער.
  • ייבוא מוצרי הצריכה (נומינאלי) צומח מהר מאוד ועוקף בפער גדול את המגמה מלפני הקורונה.
  • הפדיון בענף מסחר הקמעונאי צומח פחות או יותר בהתאם למגמה שאפיינה אותו מלפני המגפה.
  • לעומת זאת, פדיון ענפי השירותים נמוך משמעותית מהמגמה, אך נמצא בכיוון של סגירת הפערים.
  • נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי של שירותי הפנאי ובילוי, התיירות ואירוח והשירותים הרפואיים הגיעו בחודש אפריל כמעט לרמות מלפני המגפה. גידול ברכישות השירותים לא בא על חשבון המוצרים. משקל ההוצאה על השירותים מסך ההוצאה בכרטיסי אשראי נותר יחסית יציב ונמוך בכ-15% לעומת לפני המשבר.

להערכתם של זבז'ינסקי ועמיתיו, הארכת החל"ת תתמוך בלחצים לעליית השכר בענפים בהם יש מחסור בעובדים. זאת על רקע החלטת משרד האוצר מהשבוע שעבר – להאריך החל מ-1 ליולי תשלומים לעובדים בחל"ת בהתאם לגיל ולמספר הילדים לתקופות שבין חודש לשלושה חודשים.

כיום יש במשק כ-1.25 מובטלים על כל משרה פנויה (לא כולל עובדים בחל"ת שלהם מחכה משרה – ח מדובר בנתון שאינו רחוק מהיחס של 1.1 ערב משבר הקורונה

על כן, מסקנתם היא כי שוק העבודה צפוי להמשיך ולייצר לחצי שכר, במיוחד בענפים שלא דורשים מיומנויות מיוחדות וסובלים ממחסור בעובדים.

מיטב דש: שיפור בנתוני הכלכלה העולמית; התאוששות שוק התעסוקה האמריקאי תארך זמן רב