חדשות    

מיטב דש – תשואה של כ-2.5% לקופות הגמל בפברואר; מרשים, אבל…אל תתרגלו, זה לא יחזור!

קופת גמל, איור: אורקה

בית ההשקעות מפרסם תחזית ביצועי קופות הגמל בפברואר 2015: "צופה תשואה חיובית כתוצאה מעליות השערים שנרשמו בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, בשוק האג"ח בארץ ובשערי המט"ח"

למדריך קופות גמל בניהול אישי ( IRA )

בית ההשקעות מיטב דש מפרסם תחזית ביצועי קופות הגמל בפברואר 2015.  אבי ברקוביץ, מנהל מערך אשראי במיטב דש מעריך כי  בפברואר 2015 נרשמה תשואה חיובית של כ-2.5% לקופות הגמל כתוצאה מעליות השערים שנרשמו בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, בשוק האג"ח בארץ ובשערי המט"ח. מתחילת השנה השיגו קופות הגמל תשואה ממוצעת חיובית של כ-3.3%. מדובר בתשואות פנטסטיות, במיוחד על רקע הריבית האפסית. באפיקים הסולידיים מגרדים תשואה של 1% בשנה (במקרים טובים), וזה רק ממחיש עד כמה הריבית נמוכה, ועד כמה היא בעצם מייצרת ומנפחת בועות (אנשים מזרימים כספים לאפיקים מסוכנים יותר, כי הם לא מסתפקים בבקושי 1% – אבל, הסוף יכול להיות כואב במיוחד!).

בכל מקרה, במיטב מעדכנים, כי קופות הגמל הבולטות לטובה  הן אלו שהשקיעו רכיב גדול מנכסיהן בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, בשוק האג"ח בארץ ובחשיפה למט"ח.  התשואה הנומינלית של קופות הגמל הגדולות בפברואר 2015, צפויה לנוע בין תשואה של 2.3% לבין תשואה של 2.7%.  תשואות קופות הגמל בתעשייה כולה בפברואר 2015 צפויות לנוע בטווח רחב יותר שבין תשואה של 2.1% לבין תשואה של 2.9%.

בית ההשקעות מיטב דש ממשיך בסיקור החודשי של תשואות תעשיית קופות הגמל על בסיס מודל שפיתח. מודל זה מסוגל לתת אומדן מקורב מאוד לתשואות שהשיגו בממוצע קופות הגמל בשוק מיד עם סיום החודש החולף בלא שיהיה צורך להמתין לנתונים המתפרסמים ע"י קופות הגמל עצמן, מאוחר יותר, בדרך כלל באמצע החודש.

הערכת מיטב דש היא, שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות (כמו גדיש, עוצמה, תמר, קה"ל, כנרת), יציגו בפברואר 2015 תשואה נומינלית (ברוטו) משוקללת חיובית של 2.5%. תשואה צפויה זו מייצגת גם את התמונה בתעשייה כולה, כאשר טווח התשואות של כלל הקופות אמור לנוע בין תשואה של 2.1% לבין תשואה של 2.9%.

עליות השערים באפיק המנייתי בארץ ובחו"ל, העליות באג"ח הקונצרני והממשלתי בארץ, השקלי והצמוד, ועליות שערי המט"ח (הדולר) מול השקל פעלו כגורם חיובי לתשואות הקופות החודש.
בשוקי המניות בעולם נרשמו עליות שערים תלולות (עד יום חמישי 26.2 שהוא היום האחרון לחישוב התשואות בגמל) : בארה"ב מדד ה-S&P עלה ב-4.4%, מדד הדאו ג'ונס עלה ב-4.6%, מדד הנאסד"ק עלה ב-6.5%. גם באירופה נרשמה מגמה חיובית חזקה: ה-DAX הגרמני עלה ב-5.5%, ה-Eurostoxx 50 וה-CAC הצרפתי עלו ב-6.0% כ"א. ביפן נרשמה מגמה חיובית והניקיי עלה בשיעור של 6.7%. כל אלו במונחי מטבע של אותן מדינות.

גם בשוק המניות בארץ נרשמו עליות שערים: מדד ת"א 25 עלה ב-4.8%, מדד ת"א 100 עלה ב-5.8%, מדד ת"א 75 עלה ב-10.2% ומדד יתר 50 עלה ב-8.8%.
באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה חיובית. מדדי התל בונד רשמו עליות שערים: מדד התל בונד 20 עלה ב-2.5%, מדד התל בונד 40 עלה ב-2.0% ומדד התל בונד 60 עלה ב-2.2%. אגרות החוב הלא מדורגות עלו ב-1.8%.

מדד אגרות החוב הממשלתיות הצמודות  למדד עלה בשיעור של 2.4%. בחינת תשואותיהן על פי התפלגות טווחי הפדיון שלהן מראה על עליות שערים, כאשר האג"חים לטווח של 2–0 שנים עלו ב-0.1%, האג"חים לטווח של 2-5 שנים עלו        ב-1.1%, ואילו האג"חים לטווח של 10–5 שנים עלו ב-1.5%.

מדד אגרות החוב הממשלתיות השקליות הלא צמודות (שחרים) עלה ב-0.8%. השחרים הקצרים לטווח של 2–0 שנים עלו ב-0.1%, השחרים הבינוניים לטווח 2-5 שנים עלו ב-0.4% והשחרים הארוכים לטווח של 5 שנים ומעלה עלו ב-1.5%. המק"מים והגילונים עלו ב-0.1% כ"א.