מיטב: מחירי הדירות יירדו בשנה הקרובה
חדשות    

מיטב: מחירי הדירות יירדו בשנה הקרובה

מעודכן ל-12/2022

לפי נתוני מדד נובמבר, מחירי הדירות המשיכו לעלות, אבל כל הנתונים מצביעים על כך שהם עומדים לרדת בשנה הקרובה. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות מיטב בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי.

לדבריהם, מזה כמה חודשים הנתונים מצביעים על ירידה חדה ברכישת דירות. הירידה מתרחשת על רקע כמות שיא של דירות בתהליכי בנייה, כאשר מספר הדירות הלא מכורות הולך וגדל . בנוסף, כמות המשכנתאות ירדה בחדות. קיים קשר ארוך טווח בין השינויים במכירות הדירות לשינויים במחירים והוא מצביע באופן ברור שהמחירים עומדים לשנות כיוון. משרד האוצר מצביע על ירידה חדה בתזרים המזומנים של הקבלנים אשר ירד באוקטובר בכ-66% ריאלית לעומת אשתקד. עלייה בעלויות המימון מחד וירידה במכירות מאידך צפויות ללחוץ על הקבלנים להוריד מחירים. כמו כן, משרד האוצר מציין בסקירתו שנתוני מכירות הדירות ע"י משפרי דיור ובפרט מספר החודשים הממוצע שלוקח למכור דירה ישנה עשוי לרמז על נטייה גבוהה יותר של משפרי דיור להתפשר על מחירי המכירה של דירתם הקודמת.

אינפלציה: מדד דצמבר יעלה ב-0.4%, הקצב צפוי לרדת

באשר לאינפלציה מעריכים במיטב כי הקצב צפוי לרדת. לדבריהם, אומנם קצב האינפלציה השנתי נמצא במגמה עלייה, אבל העלייה באינפלציה לא מתפרסת על סעיפים רבים. מספר הסעיפים והתת סעיפים בהם קצב האינפלציה השנתי עולה נמצא בירידה די מהירה. לשיעור הסעיפים הללו מתוך סך הסעיפים היה בעשור האחרון מתאם הדוק לקצב האינפלציה הכללי. השפעתם של רוב הסעיפים שגרמו לעלייה בקצב האינפלציה בשנה האחרונה צפויה להפוך לשלילית ולהוביל לירידה בקצב האינפלציה בשנה הקרובה.

במיטב צופים שמדד חודש דצמבר יעלה ב-0.4% ויושפע מהתייקרות הדלק בעקבות ביטול הפטור ממיסים. כמו כן, צפוי המשך התייקרות במחירי המזון והדיור. מדד המחירים לחודש ינואר צפוי לרדת ב-0.1% בהשפעת ההוזלות העונתיות במחירי ההלבשה. מדד חודש פברואר צפוי לעלות ב-0.1% ויושפע מביטול צפוי של המס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים. תחזית האינפלציה של מיטב ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 2.8%.

בהמשך לזה, צופים במיטב כי בישיבת הריבית של בנק ישראל ב-2 בינואר הוא יכריז על העלאה בשיעור של 0.5%.

ארה"ב: הפד יעלה ריבית עוד פעם ב-0.25%, ויעצור

באשר לעולם מעריכים במיטב כי ה-FED יעלה ריבית בשיעור של 0.25% בפגישה הבאה בסוף ינואר 2023 ויעצור. לאור תוואי האינפלציה הנמוך יותר מתחזיות ה-FED והמשך ההיחלשות הצפויה בכלכלה, התנאים בפגישה ה-FED במחצית השנייה של חודש מרץ לא יצדיקו להערכת כלכלני מיטב המשך עליית ריבית.

במיטב מציינים גם, שבהתחשב בצמצום מאזן ה-FED, הריבית "האמיתית" של הבנק המרכזי האמריקאי גבוהה יותר מהמוצהרת. לפי המודל שמפרסמת שלוחת ה-FED בסן פרנסיסקו, שמנסה לתרגם לגובה הריבית מכלול צעדי ה-FED בתחום המדיניות המוניטארית (שינויים במאזן, forward guidance וכו'), ריבית ה-FED עומדת למעשה על 6.4%.