מי זכאי לקנות דירה במע"מ אפס?
חדשות    

מי זכאי לקנות דירה במע"מ אפס?

פרויקט מגורים

מושג חדש מציף אותנו בחודשים האחרונים והוא חוק מע"מ אפס. לרגע זה נשמע יותר מידי טוב בכדי להיות אמיתי, אבל ככל שנכנסים לתוך הקרביים של החוק הזה אפשר להבין שהוא מצד אחד מאד יועיל ויוזיל לאכלוסיות מסוימות את מחירי הדירות, אך מאידך הוא עלול לגרור אחריו ספקות רבות לגבי הזכאות, כשבמקביל לא ברור כלל אם יהיו מספיק דירות שיעמדו בהתניות ובסכומים שהחוק מדבר ומתכוון אליהם.

פירוש החוק

אז מה הוא בעצם חוק מע"מ אפס ומהי משמעותו כלפי המדינה וכלפי אזרחיה. חוק זה יחול על מכירת דירות מגורים על פי מה שנקבע בחוק. הכוונה שקבלן שמכר דירות יוכל להזדכות על המע"מ תשומות שהוא שילם ולא יצטרך להעביר מע"מ עסקאות בגין אותן דירות שמכר.

התנאים הקובעים בעת מתן ההטבה הם:

זכאים

זכאים להטבות הללו יהיו בעיקר אזרחי המדינה אשר שרתו בצבא ההגנה לישראל או עשו שרות לאומי ותרמו את חלקם בהגנה על המולדת. כמובן שקיימים עוד סייגים בתוך הצעת החוק הזו והדיונים בה טרם הסתיימו.

תיאורטי מול מעשי

אין צל של ספק שחוק מע"מ אפס צפוי להשפיע באופן ישיר על שוק הדירות ועל ערכן. מעבר לתיאוריה אף אחד עדיין איננו יודע להגיד באופן בטוח והחלטי אם ההתנהלות הזו אכן תיתן פרי ומזור לכל אלו שטרם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה. האמור פה מתייחס אך ורק לדירות מקבלן ולא לדירות יד שנייה, מהלך שיכול לפגוע בכל אלו שרוצים למכור את הנכס שלהם ולהתקדם לעבר נכס אחר. תהליך ההתמקחות על המחיר יהיה ארוך ובסוף תהיה מחויבות להתגמש במחיר שיפגע ביכולת התזרימים ברכישה דירה אחרת או לחילופין לא יגיעו כלל רוכשים במידה ולא תהיה התגמשות במחיר. האם בכל התהליך יהיה דירקטור אחד שיזהיר מפני ניוון ואיבוד שליטה? ספק גדול.

רעיון שיגעון או כישלון

חוק זה על פניו נותן תחושה שרק חלק מהאוכלוסייה ייהנה מההטבה, כמובן שהכוונה היא לאוכלוסייה הדתית ולהתנחלויות, אך אי אפשר להאשים כל הזמן את הנתח הזה של האוכלוסייה. גם כאשר יושב דירקטור כזה או אחר ומחליט החלטות הרות גורל עבור חברות גדולות ייתכן והוא ייגמר ככישלון גורף וייתכן שזו תהיה הצלחה מסחררת. כך גם הצעת החוק הזו שעל פניה היא תוכנית שיכולה להבטיח לזוגות צעירים חיים בדירה משלהם וחסכון תשלומי שכירות. אין ספק שהחוק מגיע בשלב שהוא חובה ועלינו לבדוק אותו ולתת לו הזדמנות להוכיח את עצמו.