רכב ותחבורה    

מכונית לכל סטודנט: כך תקנו רכב בתקציב נמוך

מעודכן ל-11/2019

10,000 שקלים אולי נראים לכם מעט בשביל אוטו, אבל מסתבר שעם קצת מחשבה ובחירה נבונה תוכלו לקנות בהם מכונית חמודה ויעילה שתשרת אתכם נאמנה אילו דגמים תוכלו לקנות בתקציב כזה, האם זה משתלם או שתשלמו את היתרה בטיפולים ומה עוד אתם צריכים לדעת? כל התשובות במדריך שלפניכם

כולם יודעים כי מצב התחבורה הציבורית בארץ איננו מזהיר בלשון המעטה, ולכן עבור רבים רכב פרטי איננו מותרות אלא מוצר צריכה בסיסי לכל דבר. אולם לא לכל אחד יש כמה עשרות (או מאות) שקלים פנויים למטרה זו. המדריך שלפניכם מיועד לנהגים חדשים לפני צבא, לחיילים, לסטודנטים ואפילו למשפחות צעירות – בקיצור לכל מי שמחפש מכונית משומשת בתקציב מצומצם של עד 10,000 שקל. תתפלאו, ניתן בהחלט למצוא בסכום כזה – ואפילו די טובה.

מה כדאי שתדעו?

ב-10,000 שקל או פחות קשה להיות בררנים. בתקציב הזה תמצאו מגוון מכוניות גדול מאוד מאמצע ועד סוף שנות התשעים, אבל המכנה המשותף של רובן הוא מצב רע למדי. לכן כשכל שקל חשוב, כדאי למצוא מכונית שתוחזקה כראוי. קחו בחשבון שהספרות על הקילומטראז' לא תמיד רלוונטיות או מספרות את המצב האמיתי.  גם מספר הבעלים הרשום לא ממש משנה.

אם מדובר במכונית מיד ראשונה או שנייה תוכלו לקבל מהמוכר מידע רב ואותנטי על ההיסטוריה שלה, אולי אפילו ספר רכב ותיעוד טיפולים שהם אביזרים חשובים במכוניות ישנות. במקרים אחרים צריך לקוות שהמכונית מטופלת בזמן ולא לפי מצב הרוח של הבעלים. קבלות על טיפולים שונים או חלקים שהוחלפו יסייעו לכם לקבל תמונת מצב מלאה.

מה צריך לבדוק?

בתקציבים כאלה בכלל לא בטוח שכדאי להשקיע בבדיקת המכונית במכון בדיקה מסודר. כמות התקלות, הליקויים והבעיות שיימצאו שם תעשה לכם חור בכיס, ובכלל – לא ניתן לצפות ממכונית בת עשר שנים או יותר שתתנהג כחדשה.

הכי חשובים: מנוע וצמיגים

יש לכם חבר שמבין בתחום? בקשו ממנו שיתלווה אליכם לטסט ולנסיעת מבחן. אפשרות נוספת, היא לקחת אותה למוסך שלכם או למוסך המומחה בדגם המכונית ולשלם סכום סביר עבור בדיקה כללית. בשנתונים אלה לא תמיד מעניין את הקונה מצב השלדה, אבל כדאי שהמנוע יהיה במצב נסיעה סביר, ורצוי שהצמיגים יהיו טובים עד כמה שניתן. גם זו הוצאה גבוהה מאוד ביחס למחיר המכונית בפועל.

דבר נוסף – אם המטרה היא לחסוך, כדאי לשים לב לתאריך האחרון שבו הרכב עבר טסט (מבחן כשירות תנועה). לעיתים טסט למכונית ישנה עלול להפוך להוצאה גדולה. העדיפו מכונית שמועד הטסט השנתי שלה רחוק ככל האפשר.

התוכנית הכלכלית

בדקו במחירון הרכב של יד2 את מחיר המכונית בפועל. זכרו שמדובר בסכומי כסף של עד 10,000 שקל, כך שעמידה תקיפה על המקח ומשא ומתן אמיץ יניבו הורדה זניחה – אלא אם מדובר בגרוטאה שהמוכר רוצה להיפטר ממנה.

מה שיוכל לנחם אתכם זו העובדה שאין כמעט ירידת ערך שנתית, כפי שקורה למשל במכונית בשווי 100 אלף שקל. אפשר ליהנות ממכוניות ישנות, ואחרי שהן "עשו את שלהן" תוכלו לתקן (לא תמיד כדאי), למסור במתנה לחבר או לקרוב משפחה, או למכור לפירוק. טיפ: לאחר הקנייה נסו כמה שיותר מהר לבצע טיפול גדול, או לסדר חלקים מהותיים המחייבים החלפה או תיקון.

קטנות וחסכוניות

מכונית קטנה בקטגורית מיני או סופר-מיני תהיה בדרך כלל היא חסכונית יותר ממכוניות גדולה וגם זולה יותר לאחזקה. אם הכוונה לשנע עד שלושה נוסעים, לא צריכה להיות בעיה לבחור במכונית קטנה.

היפניות המומלצות: סוזוקי סוויפט, דייהטסו שרייד ומאזדה 121.

האירופיות המומלצות: פיאט פונטו ופיג'ו 106.

שימו לב: מה שקובע הוא אופן הטיפול והתדירות.

אמנם מכוניות יפניות יכולות לסבול הזנחה או התעללות ועדיין לנסוע יפה מאוד, אך האירופיות הקטנות מפגינות התנהגות כביש ונוחות בהרבה.

דבר חשוב נוסף: העדיפו תמיד דגמים בעלי מנוע עם הזרקת דלק ולא מאייד (קרבורטור), ועם כמה שיותר אבזור בטיחותי (כריות אוויר, ABS ועוד).

משפחתיות

ישראלים אוהבים מכוניות משפחתיות והמבחר בשנתונים אלה הוא עצום. ניתן למצוא משפחתיות יפניות במרכב סדאן (4 דלתות ותא מטען נפרד), בעלות מנוע בנפח 1,600 סמ"ק, רובן עם תיבת הילוכים אוטומטית.

יפניות מומלצות: דייהטסו אפלאוז, סוזוקי בלנו וסובארו אימפרזה.

אירופיות מומלצות: פיג'ו 306, סיטרואן קסארה ורנו מגאן. באחרונות רצוי להימנע מהגרסאות האוטומטיות ולחפש בעלות גיר ידני בלבד.

ככלל, מכוניות משפחתיות אירופיות הן לרוב יקרות יותר לאחזקה ולתיקון.

צריכים מסחרית?

חיפוש מהיר באתרי יד שנייה ובמחירונים יגלה לכם אינספור רכבים מסחריים מכל סוג וצורה. בניגוד למכוניות פרטיות, רכבים מסחריים סובלים מאורח חיים קשוח בציי רכב, חברות, סוכני מכירות, ואצל חקלאים או טכנאים.

מרביתם אמנם מצוידים במנועי דיזל שיגיעו גם לחצי מיליון ק"מ, ובכל זאת חלקים רבים מתחילים להתבלות: פגיעות בחלקי הפח, המושבים שקועים וקרועים, לוח השעונים לא מתפקד והמזגן עייף.

אם אתם זקוקים למסחרית שתשמש אתכם לכמה שנים טובות ללא בעיות, חפשו כאלו שהיו בשימוש פרטי (נכון, קשה למדיי למצוא), ואל תיבהלו ממנוע עתיר בקילומטראז'. אם הוא טופל בזמן לא צריכה להיות בעיה.

מה מוריד לכם מערך הרכב

רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת