חדשות    

מלחמת הסחר: טראמפ איים להעלות בהדרגתיות מכסים על מקסיקו, השוק מגיב בירידות

טראמפ

עקב בעיית ההגירה הלא חוקית ממקסיקו איים טראמפ להטיל מכסים בשיעור 5% באופן הדרגתי מדי חודש בחודשו. השוק הגיב בירידות

לאחר מלחמת הסחר עם ארצות הברית והאיומים ההדדיים עם אירופה, עכשיו מגיעה תורה של מקסיקו לספוג מלחמת מכס. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע בטוויטר על תעריפים חדשים שיוטלו על מוצרים המיובאים ממקסיקו. את הסיבה למכסים הסביר בההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו  ובציוץ אמר שיוחזרו לתעריפים הקומדים כשהבעיה תיפתר".

""ב-10 ביוני ארצות הברית תטיל מכס בשיעור 5% על כל המוצרים שמגיעים למדינה שלנו ממקסיקו עד שתנועת הפליטים הבלתי חוקיים שמגיעים דרך מקסיקו תיעצר",כתב טראמפ בטוויטר "המכס יעלה בהדרגה עד שבעיית ההגירה הבלתי חוקית תתוקן, ואז הם יוסרו".

בהצהרה אחרת טראמפ האשים את מקסיקו בכך שאינה עושה מספיק כדי לעצור את המהגרים הבלתי חוקיים: "מקסיקו לא התייחסה אלינו באופן הוגן".

טראמפ הסביר שהעלליה תהיה הדרגית מדי חודש בחודשו: המכסים החדשים יעלו ל-10% ב-1 ביולי אם המשבר יימשך וב-5% נוספים בכל חודש עד ל-25% עד 1 באוקטובר, אלא אם "מקסיקו תעצור באופן משמעותי את זרם הזרים הבלתי חוקי שעוברים דרך שטחה".

מקסיקו היא שותפת המסחר השלישית בגודלה של ארצות הברית. ב-2018 ייבאה ארצות הברית ממקסיקו סחורות בשווי 346.5 מיליארד דולר. נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור אמר בתגובה כי הוא לא מעוניין בעימות. "אני מציע להעמיק את השיח, לחפש פתרונות אחרים לבעיית המהגרים", כתב לנשיא במכתב.

שר החוץ של מקסיקו מרסלו אברארד אמר שהוא יבקר בקרוב בוושינגטוןכדי לנסות למנוע את הטלת המיסים. בחשבון הטוויטר שלו כתב כי "הטיפול במקסיקו לא הוגן, ואף אחד לא סבור שיש לו היגיון כלכלי".

רשת NBC דיווחה מפי גורם המקורב לבית הלבן כי שר האוצר סטיבן מנוצ'ין ונציג הסחר האמריקני רוברט לייטיזר התנגדו אליה. חלק מהרפובליקנים בקונגרס הזהירו מפני ההשלכות שעלולות להיות לפגיעה ביחסי הסחר החיוניים עם מקסיקו. יו"ר ועדת הכספים בסנאט, צ'אק גראסלי, אמר כי מדובר ב"ניצול לרעה" של סמכותו של טראמפ להטלת המכסים, שנעשה בניגוד לעמדת הקונגרס.

כלכלני דויטשה בנק מעריכים כי "מלחמות הסחר עלו לשוק המניות בארה"ב כ-5 טריליון דולר ב-17 החודשים האחרונים, והספירה נמשכת". השוק בארצות הברית הגיב בירידה ובירידה חדה באירופה. בסין נשרמה מגמה מעורבת, כשהסובלות העיקריות הן יצרניות הרכב.

סוף למלחמת הסחר? התקדמות במו";מ בין ארה"ב לסין ודחיית הפסקת האש

רגיעה במלחמת הסחר בין ארה"ב וסין – השווקים מזנקים; מה האנליסטים אומרים?