רכב ותחבורה    

ממה להיזהר ברכישת רכב משומש?

קרדיט: shutterstock

ממה להיזהר ברכישת רכב משומש?

רכישת רכב מיד שנייה משולה ברוב הפעמים למשוואה מרובת נעלמים. פעם אחת נעלם אחד מאורות האיתות, פעם אחת נעלם מסמך הטסט האחרון ובעיקר – נעלם הזמן שלנו באלף ואחת בדיקות.

אבל החיפזון הוא מהשטן והבדיקות הללו חשובות – אז אל תפספסו אף אחת.

זה לא יהיה מוגזם מדי לומר שבדירוג המטלות המעיקות ביותר של האדם המודרני, 'קניית רכב משומש' ממוקמת ממש בצמרת. למעשה, אלמלא מטלות כמו 'בחירת שיפוצניק מהימן', או 'המתנה למוקדי שירות טלפוניים', רכישת רכב יד שנייה בטח היה כובש את המקום הראשון בטבלה הנ"ל. ככה זה, אף אחד לא באמת נהנה מהמסע המפרך בין בעלי רכבים ששכחו לציין בטלפון שהמכונית שלהם חסרה כמה חלקים קריטיים במנוע, לבין סוחרים ממולחים שמחזיקים בארסנל שלושה מגרשים אבל ספציפית את המשפחתית הזאת רוצים למכור באופן "פרטי".

העניין הוא, שפעם בכמה שנים רובנו חייבים לקפוץ ראש אל בריכת המשומשות הזאת, ולקוות שנגיע לקצה השני שלה עם משהו שלא יאמלל אותנו יותר מדי ובלי שבזבזנו יותר מדי כוחות סוס.

אלו שלא ניחנו בסבלנות הדרושה – או לחילופין כן ניחנו בחשבון בנק מפרגן – לפעמים יעדיפו לוותר מראש על כל התחום וילכו על מכונית חדשה, ובלבד שימנעו מכל "חוויית הקנייה" של רכב מיד שנייה, או יותר, כמובן.

אבל האמת היא שאפשר לצאת מרוצים מהסיפור הזה. רק שבשביל זה תצטרכו לוודא שאתם מקפידים על כמה כללי אצבע, ולא מתעלמים מנורות האזהרה הקלאסיות של התחום. איזה? פשוט תמשיכו לקרוא:

אחזקה: לא מה שחשבתם

מכירים את זה שמכונית משומשת אבל חדשה יחסית, ועוד כזאת עם רמת גימור או רשימת אביזרים מרשימה במיוחד – מוצעת למכירה בסכום שנשמע קצת קוסם מדי?

המון פעמים זה פשוט בגלל שהאחזקה שלה יקרה. העניין הוא, שאחזקה זה לא רק טיפולים תקופתיים, דלק או נטייה לתקלות שמצריכות מוסך. אחזקה זה גם ביטוח מקיף, שבמכוניות מסוימות יכול לגרום לעסקה משתלמת מאוד להתייקר. ככה זה כשרכבים מסוימים נחשבים לפופולאריים יותר בקרב גנבי רכב, או סתם מגיעים עם פז"מ ומוניטין מכאני שיעלה אצל חברת הביטוח שלכם את החשש שלא רחוק היום בו הרכב שלכם ייסע לעולם שכולו פח.

לכן, עוד לפני שיצאתם מהבית לבליינד דייט עם מכונית חלומותיכם, עדיף להיכנס לאחד המחשבונים של חברות הביטוח, ולבדוק שהסכום השנתי שתשלמו הוא משהו שתצליחו לחיות איתו. זכרו שתמיד פוליסת הביטוח מגלמת בתוכה את הסיכון הפוטנציאלי, ועלולה לייקר את העסקה – זהו סכום ששווה לקחת בחשבון.

טוב מראה עיניים

אנחנו יודעים, אתם אנשים מאוד עסוקים שבקושי מנווטים בין העבודה לחיים האישיים ואין לכם דקה לנשום. זה עדיין לא אומר שמותר לכם לחפף וללכת לראות מכוניות אחרי שכבר מחשיך. לפעמים רק באור יום תצליחו לראות פגמים חיצוניים ברכב, שריטות למיניהן, חלקים רופפים או הבדלי צבע שעשויים לתת רמז ראשוני לתאונה שהרכב עבר. כבר הלכתם לראות את הרכב? זכרו לפתוח ולסגור את כל הדלתות והחלונות ברכב, הציצו גם בתא המטען, והעבירו מבט על מצב הפלסטיקה והריפודים של החלל הפנימי – הם יוכלו לתת לכם אינדיקציה לא רעה לאופן שבו בעל הרכב התייחס אליו. אל תשכחו את הצמיגים, כי גם מכונית במצב מכאני מעולה אבל עם ארבעה צמיגים שתצטרכו להחליף ממש בקרוב, יכולה לשנות מהותית את כדאיות העסקה.

אל תפחדו ממספרים

או מאותיות, לצורך העניין. במילים אחרות, הקפידו להשוות בין מסמכי הזהות של המוכר לאלו שמופיעים במסמכי הרכב. אל תשכחו לבדוק התאמה גם בין מספר השלדה והמנוע לבין מה שמופיע ברישיון. ספר הטיפולים של הרכב יוכל לעזור לכם לקבל מושג על היסטוריית התיקונים והתקלות שלו, כמו גם על בעליו הקודמים (אדם פרטי, חברת השכרה, ליסינג, וכו'). בכלל, בדיקה במשרד הרישוי תגלה לכם האם הרכב נקי משעבודים או עיקולים ושאר צרות, שכדאי מאוד לא לגלות אחרי שכסף כבר החליף ידיים.

אל תחששו ממוסכניקים

וגם אל תפחדו לפנות למישהו אחר חוץ מההוא שהציע המוכר. נכון, לא חייבים לצאת כל הזמן מנקודת הנחה שכולם מנסים לרמות אתכם, אבל בדיקה לפני קנייה במכון מוסמך או מוסך מרכזי שאתם מכירים תעניק לכם המון שקט נפשי. מוסכניק אמין ויסודי יידע לנבור גם במחשב הרכב, גם בבקרות האלקטרוניות השונות וגם בחלקים הטריוויאליים כמו מרכב, מנוע, גיר וכ'ו, וגם יהיה עירני מספיק כדי לעלות, למשל, על פערים בין המספר שמופיע בקילומטראז' של האוטו לבין המצב הכללי שלו – ואולי לעורר את האפשרות שיש כאן ניסיון לזיוף קילומטראז'.

תעשו סיבוב

אבל אמיתי, כן? לא עד קצה הרחוב וחזרה. נסו להיות קשובים לרעשים וקרקושים חשודים, ודאו שהבלמים (כולל זה שמושכים עם היד) לא עייפים מדי, שכל השעונים בקונסולה המרכזית פועלים, ואל תוותרו אפילו על הפעלת מערכת השמע או המיזוג.

תפתחו אוזניים

לפעמוני אזהרה. מהסוג שמתחילים לצלצל כשהמוכר מבקש מקדמות כספיות למיניהן לפני שהרכב בכלל עובר לבעלותכם, כשהוא מתעקש להימנע מבדיקה לפני קנייה, או סתם מסרב להתחייב שישלם על כל דו"ח שנרשם בתקופת הבעלות שלו. אם זה לא פעמון אזהרה אנחנו לא יודעים מה כן.

בקיצור, אל תתפשרו

אתם הם מי שיצטרכו לנהוג במכונית הזאת בשנים הקרובות, וממש כדאי שמערכת היחסים הזאת – בניכם ובין הרכב – תתחיל טוב.


 

רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת

מתי משתלם להחליף את הרכב?

רכישת רכב משומש מחברת ליסינג – יתרונות וחסרונות

רכישת רכב או רכב בליסינג – מה עדיף?