חדשות    

מסחר באופציות בינאריות בארץ – הסוף?

גלובס מדווח כי רשות ניירות ערך מתכוונת לאסור מסחר באופציות בינאריות לקהל הרחב. על פי הדיווח יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר ואנשי הרשות מתכוונים לאפשר רק למשקיעים מתוחכמים לסחור באופציות בינאריות. משקיעים מתוחכמים הם כאלו שנתנו הסכמה מוקדמת להיחשב כאלה ושעומדים בקריטריונים פיננסים לרבות ששווי הנכסים הפיננסיים שלהם – ני"ע, מזומנים ופיקדונות – עולה על 12 מיליון שקל, ומחזור העסקאות החודשי הממוצע שלהם בחצי שנה האחרונה במכשירים פיננסיים לא נמוך מ-10 מיליון שקל.

הזירות של אופציות בינאריות מאפשרות מסחר בסוגי שונים של אופציות – על מניות, על מדדים ועוד, כאשר בסוף הדרך, האופציות האלו מניבות  הכל או כלום; צל"ש או טר"ש. ההשקעה באופציות האלו (ובאופציות בכלל) היא השקעה מסוכנת מאוד (אפשר להפסיד הרבה, אפילו את הכל), מצד שני – אפשר לווסת את סכום ההשקעה, כלומר להשקיע במינון נמוך יותר ולא להיות חשופים באופן מלא/ משמעותי להשקעה.

אופציה בינארית בדומה לאופציה רגילה מאפשרת להרוויח (או להפסיד!) אם ערך של נכס בסיס מגיע לשער/מחיר מסוים. אלא שבעוד שאופציה רגילה היא לרוב לפרק זמן מימוש משמעותי, באופציה בינארית מדובר בטווחי זמן קצרים – זה יכול להיות דקות, שעות, ימים. מעבר לכך, וזה החידוש המשמעותי של האופציה הבינארית האופציה הזו היא זכות לקבל רווח מסוים (שיעור רווח), באם המדד/ המניה תהיה מעל מחיר שבו נכנס המשקיע לעסקה, אך אם המחיר בפקיעת האופציה יהיה מתחת למחיר בעת בו נרכשה האופציה אזי יספוג המשקיע הפסד בשיעור מסוים. כאן, הרחבה והדגמות על אופציות בינאריות.

הבעיה הגדולה של האופציות הבינאריות היא חוסר הסימטריה – תוחלת ההשקעה היא הפסד – אם תרוויחו זה יהיה רווח נמוך יותר מאשר אם תפסידו. זה משתנה בין הזירות ובין האופציות, אבל הצלחה משמעה רווח של 70%, בעוד שהפסד משמעו איבוד של 85% מהכסף. הסיכוי בנקודת זמן מסוימת (כאשר משקיעים) הוא 50% לכל אפשרות, ומכאן שהסיכוי שלכם להרוויח הוא שלילי! זו ככל הנראה הסיבה העיקרית שרשות ניירות ערך מנסה לעשות סדר בתחום ולהוציא את השחקנים החלשים/ הלא מבינים.