תוכן ממומן    

מסחר ביהלומים דרך מסחר בבורסה

shutterstock

סחורה נוצצת

כשאחד הענפים הנוצצים ביותר במשק, הסחר ביהלומים, הולך ומסתמן כאחד מנדבכי הכלכלה המשמעותיים והמבוקשים ביותר בישראל, מאיר ענבי, איש העסקים והיהלומן המוביל, מגלה מרזי הענף היוקרתי ומסביר לנו איף אפשר להשקיע ביהלומים ובחברות יהלומים, באמצעות שוק ההון.

יהלומים נדירים

במשך השנים, יהלומים הפכו למצרך נדיר ואטרקטיבי בשל היכולת המוגבלת לייצר אותם מחד גיסא, ולעלייה רבה בביקוש אליהם, מאידך. ביטוי לכך ניתן לראות בעליית מחירים ליניארית של יהלומים צבעוניים לדוגמא, בשנים האחרונות, עקב התגבשות נדירה של המינרל בטבע ועם זאת, ניסיונות כבירים להשיגו. משקיעים רבים מכל העולם, משוועים לשים ידם בתחום הסחר ביהלומים, לכן, ישנה השתדלות בלתי פוסקת לייצר פלטפורמה יציבה המאפשרת מסחר בינלאומי עבור משקיעים שאינם מתחום היהלומים והתכשיטים. הקושי ביצירת פלטפורמה כזו, נובע מהעובדה שסחר חופשי בשוק היהלומים, הוא עדיין בחיתוליו וכמו כן, הסחר ביהלומים הוא עסק מאתגר היות שאין סטנדרט קבוע לפיו נקבע שוויו של היהלום. יהלומים הם שונים מאוד האחד מהשני ולכן ישנו קושי לערוך השוואה ביניהם, ולהחליט על מחיר סחר המאפשר סחר אחיד שלהם.

איך נוצרים יהלומים?

כאמור, ככל שהביקוש ליהלומים הולך וצובר תאוצה, כך הם נכנסים יותר ויותר לקטגוריית משאבי הטבע הנדירים והקשים ביותר למציאה. יהלום הוא מינרל עשוי פחמן, הקשה והמבריק ביותר בטבע.

יהלום טבעי נוצר בתהליך של התגבשות, בעומק של יותר מ-200 קילומטרים מתחת לפני האדמה. בתהליך זה, לחץ אדיר וטמפרטורה גבוהה ביותר נשזרים יחדיו ויוצרים גביש קריסטלי של פחמן. לאחר מכן, הפחמן שנוצר מתקרר בתהליך איטי, מתמצק והופך ליהלום בלתי מלוטש. בזמן היווצרות היהלום, הוא סופח אליו חומרים טבעיים מסביבתו, אשר מקנים לו את תכונת הצבע ובהמשך, את מידת הניקיון. התהליך אשר צוין לעיל, אורך כמה מאות שנים ולכן ככל שהאדם מוצא את היהלומים בטבע, כך נוכחותם הופכת לדלה יותר ומכאן, השווי גדל ומחירם הולך ועולה. יהלומים צבעוניים הם נדירים יותר, כדי לסבר לכם את האוזן, היחס בין יהלומים לבנים לבין יהלום צבעוני הוא 10 אלף לאחד, כלומר, על כל 10 אלף יהלומים הנמצאים בעולם כולו, מופק יהלום צבעוני אחד.

אין חכם כבעל ניסיון

על-מנת לסחור ביהלומים באופן מיטיב ומשגשג, מומלץ לצבור ידע וניסיון בתחום, אומר לנו מאיר ענבי. עבורו, כרטיס הכניסה לעלית היהלומנים הבכירים ביותר בעולם, נרכש יחד עם שיא שהחברה מחזיקה המעיד על מכירה של היהלום היקר ביותר שנקנה באמצעות מכירה פומבית, "הירח הכחול" (יהלום כחול השוקל 12.03 קראט, הנמכר בשווי של 48.4 מיליון דולר). כיום, מוצעים בשוק קורסים והדרכות בתחום, עבור כל המעוניין להקנות ידע ומושגים רלוונטיים בעולם הסחר ביהלומים, על-מנת לקבל את ההחלטות השקולות ביותר ולהגיע לתוצאות עסקיות מרשימות. כמו כן, ברחבי האינטרנט פזורים מאמרים רבים בתחום, אשר יכולים לסייע בגיבוש המידע המספק לסחר נכון ולכניסה חלקה לענף היהלומים. אחד מהם הוא המאמר איך למצוא עבודה בענף היהלומים למי שחפץ בכך.

המסחר בבורסות ליהלומים

מאיר ענבי, אשר בבעלותו חברת מ.א. ענבי דיאמונד גרופ, המובילה בתחום הסחר ביהלומים מגוונים וייחודיים, מסביר כי המסחר מתבצע בבורסות ליהלומים. במרחב זה, קיימים התנאים האופטימליים ביותר לבצע את הסחר – החל מהאולמות המסודרים למסחר ביהלומים מלוטשים ויהלומי גלם, וכלה בציוד טכנולוגי משוכלל, מערכות מתקדמות וכלים ייחודים לטובת התהליך, כמו שירותי שקילה. למזלנו הטוב, הבורסה הגדולה ביותר ליהלומים, נמצאת כאן בישראל. כמו כן, מאיר ענבי מציג בפנינו שתי אופציות נוספות להשקעה אלטרנטיבית ביהלומים: הראשונה, היא סחר במניות של חברות אשר נסחרות בבורסה ומתמחות ביהלומים; והשנייה, דרך קרנות השקעה המנוהלות על-ידי חברות פרטיות בתחום.