חדשות    

מסימני המשבר: קסטרו מעכבת תשלומים לספקים

אבד הכסף
מעודכן ל-03/2020

לאחר שהוציאה את העובדים לחופשה ללא תשלום בגלל התפשטות הקורונה וסגרה מאות חנויות – הודיעה הרשת כי לעת עתה תשלם רק לספקים שיעניקו לה הנחה של 30 אחוז

קבוצת האופנה קסטרו-הודיס הודיעה ליותר מעשרה ספקים בתחומים שונים על דחיית תשלומיה להם – אלא אם תקבל הנחה בגובה 30 אחוז מהסכום לתשלום. אם הספק לא יסכים לתת לה הנחה בשיעור כזה על הסחורה או השירות שקיבלה, הודיעה קסטרו כי תעביר את התשלום רק לאחר שהחנויות יחזרו לפעילות.

עם התפרצות נגיף הקורונה הוציאה קסטרו מאות עובדים לחל"ת, בשל השבתת כל חנויותיה שפועלות בקניונים. כעת הודיעה קבוצת האופנה ליותר מעשרה ספקים שלה בכל התחומים על דחיית תשלומים, אם לא תינתן לה הנחה כאמור.

בכירים בחברה התקשרו לספקים וביקשו הנחה של 30 אחוז על הסחורה או השירות שנתן הספק. לחילופין, אם הספק לא מעוניין לתת הנחה, הודיעה לו קסטרו כי היא לא תעביר את התשלום עבור השירות, אלא לאחר שהחנויות יחזרו לפעילות, וגם אז התשלום יועבר על פי סדר העדיפויות של החברה.

"התקשרו אלי ולעוד ספקים שני בכירים בקסטרו, ואמרו לי שאם אני רוצה לקבל את הכסף אני נדרש לתת הנחה של 30%", סיפר אחד מנותני השירותים לחברה. "אם לא, הם אמרו 'כשנחזור לפעילות נראה מה קורה ואם יישאר לנו כסף אחרי קניית סחורה, ניתן לך'. בלי הנחה הם לא נותנים תשלום עבור שירות שסיפקתי להם כבר לפני מספר חודשים, ומועד התשלום עבר לפני שבוע".

המהלך של קסטרו מגיע על רקע הודעת החברה על חשש מפגיעה משמעותית ברשת, אם משבר הקורונה יימשך לאורך זמן. המשבר תפס את קסטרו בתקופה קשה ממילא, שבה היא מתמודדת עם ירידה מתמשכת בהכנסות וברווחיות ומבצעת מהלכי התייעלות.

"זה אף פעם לא קרה בעבר", מציין הספק. "אני עובד עם קסטרו שנים רבות. אם המצב לא טוב אז בואו נפרוס את התשלום. אני לא חושב שהפעולה שלהם נובעת מבעיות תזרים אלא איזה שהוא ניצול של המצב. יש לי היכרות ארוכה איתם ואני יודע שהם לא עושים שום הזמנה אם אין להם כסף בקופה. הם יכולים לגרום לנו לקריסה. יש לי עובדים שאני צריך לשלם להם".

ספקים אחרים שעימם יצרה קסטרו קשר היום הודיעו שלא נענו לבקשת החברה לקבל הנחה של 30 אחוז. "אני מרוויח אולי 10 אחוזים ועובד בשוק שממילא מצטמצם. כדי לתת להם הנחה של 30 אחוז אני צריך להביא כסף מהבית", אמר אחד הספקים שסירבו להצעה.

עו"ד חיות גרינברג, המתמחה בניהול משברים והבראת חברות בקשיים, טוענת: "מדובר בבריונות של ממש. מצער לראות איך חברה גדולה כמו קסטרו פועלת לטובת רווח החברה על חשבון הספקים. מצופה שישולם לספק ללא כל התניות באופן מיידי בגין השירות שסיפק והוציא עליו חשבונית.  בסיטואציה זו ראוי לצמצם את הנזק, לשלם בשיעור המקסימלי האפשרי כעת ואת היתרה לשלם בטווח הזמן הקרוב.

מקסטרו-הודיס לא נמסרה תגובה בנושא.