רכב ותחבורה    

מסירות רכב באוגוסט: עלייה קלה, לא חזרה למסלול

pexels
מעודכן ל-09/2020

20 אלף מכוניות חדשות נמסרו לקונים בחודש אוגוסט השנה, עלייה ביחס לשנה שעברה אולם אין לראות בנתונים האלה בשורה, מכיוון שאוגוסט 2019 נחשב לחודש חלש במיוחד בענף ואינו מייצג

בחודש אוגוסט השנה נמסרו 20,090 מכוניות חדשות – ומדובר בעלייה קלה ביחס ל- 19,279 מכוניות באוגוסט אשתקד. אולם, בשוק הרכב מבהירים כי לא מדובר בבשורה. בנוסף, מתחילת השנה נמסרו בישראל 162,080 מכוניות חדשות – מספר המשקף ירידה של 19% ביחס לשמונת החודשים הראשונים של השנה הקודמת.

כמו כן, ניתוח נתוני המסירות מוכיח כי למרות משבר הקורונה והשפעותיו, הגמוניית היבואנים והמותגים נשמרה: כך שיונדאי היא עדיין הנמכרת ביותר – עם 24,907 מסירות – ירידה של 25% ביחס לשנת 2019. במקום השני ניצבת טויוטה עם 19,839 מסירות – המייצגות ירידה של 29%, ובמקום השלישי מדורגת קיה – עם 19,742 מכוניות שנמסרו מתחילת השנה – כלומר ירידה של 19% ביחס לשנה הקודמת.

אולם יודעי דבר מדגישים כאמור כי נתוני המכירות באוגוסט אינם נושאים בחובם בשורה מעודדת, וזאת מכמה סיבות. ראשית, אוגוסט הוא חודש שבימים כתיקונם נחשב לחודש חלש מהרגיל בענף הרכב הישראלי. בשנת 2019 ישראלים רבים לא היו בארץ בחודש זה אלא נפשו בחו"ל. גם עובדי מרכזי המסירה של יבואני הרכב היו בחופשות, ומעטים בלבד עבדו במגרשי המסירות במהלך החום הכבד.

בנוסף לכך, בשנה שעברה גם נכנס לתוקף באפריל מתווה מס חדש על המכוניות ההיברידיות שהשפיע על המסירות: רכבים היברידיים רבים שוחררו ממכס באפריל ונמסרו במאי, יוני ויולי, כך שבאוגוסט כבר לא נותרו מכוניות למסירה, מה שהפך את אוגוסט 2019 לחלש עוד יותר מהרגיל.

מנגד, אוגוסט השנה נחשב לחודש טוב עבור יבואני הרכב, שכן ציי הרכב אמנם אינם מצטיידים באמצעות חברות הליסינג באופן נרחב, אולם גופים ממוסדים גדולים כגון צה"ל, בזק, חברת חשמל וכדומה, הצטיידו באלפי מכוניות בחודש שעבר, מפני שהם חייבים לנוכח התיישנות ציי הרכב שברשותם. מעבר לכך, הלקוחות שחזרו אל אולמות התצוגה ביוני קיבלו את המפתח לרכב החדש ביולי וגם באוגוסט, מה שתרם למסירות בחודש אוגוסט 2020.

עם זאת, כאמור, בהתחשב בעובדה שחברות הליסינג ממעטות להצטייד, התקווה שנתוני אוגוסט מעידים על כך שהשוק "חוזר לעצמו", ככל הנראה צפויה להתבדות.

המס הירוק הוביל לעלייה במספר מסירות הרכב באפריל

ירידה במסירות כלי הרכב החדשים, מי בכל זאת מוביל בשוק?